menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog steeds niet tevreden over mn gazon

Ga naar meest recente reactie

Essende

Essende

op de foto mijn tuin (maandagavond) tijdens de maaibeurt (was toen van de week ervoren geleden). vooraan het gemaaide gras, achteraan fris groen grasje.

heb dit probleem van "bruin gras" al sinds 2 jaar (gazon is nog maar 3 jaar oud). heb bemest in de lente, en vorige winter (kalk). ik maai op standhoogte 2 (3cm?). heb ook veel "weidegras" staan, en dat maakt het nog erger eigenlijk.

ondertussen zijn we bijna 3 dagen verder en ziet mijn gazon er weer groener uit... maar toch. Het contrast met mijn buurman is zeer groot na de maaibeurt

graag had ik geweten wat ik nog kan doen alvorens de winter opnieuw begint, of eventueel wat ik NA de winter moet doen om dit aan te pakken.

bedankt.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 28 augustus 2013 - 20:49
Polplastron

Polplastron

Maaihoogte 2 is volgens mij nogal laag! Een hogere stand is beter: hoger gras droogt minder snel uit. Vooral in de zomer is dat een must tenzij je constant gaat lopen gieten.

Eigenlijk zie je het zelfs gewoon op je foto!
woensdag 28 augustus 2013 - 21:47
vloeiende

Vloeiende

Om te beginnen geeft je vraagteken bij de maaihoogte al aan dat eerst eens te controleren, meten=weten, afstand tussen mes en vloer meten en controleer ineens of uw mes nog scherp is. Maai niet te kort 4cm, bij droog weer langer maaien.
Laat uw PH meten zodat je weet of je wel kalk dient te strooien.
Strooi nu nog een najaars bemesting vb everris pr
woensdag 28 augustus 2013 - 21:48
clarissk

Clarissk

kan er mij iemand vertellen waar ik de meststof "everris pr
woensdag 28 augustus 2013 - 22:21
Tuinman65

Tuinman65

Bij droog weer langer maaien?
Weer zoiets waar ik niet mee akkoord ga.
Hoe langer het gras, hoe meer verdamping en hoe groter de behoefte aan water.
Ik weet het wel, dat staat zo in de gazetten en de boekskes maar is gewoon onzin.
En nu waag ik me weer op glad ijs.
Leo
donderdag 29 augustus 2013 - 00:00
Wannus

Wannus

Op bovenstaande foto is toch zeer duidelijk te zien
dat het veel te kort gemaaid is .
donderdag 29 augustus 2013 - 07:35
Polplastron

Polplastron

Bij droog weer langer maaien?
Weer zoiets waar ik niet mee akkoord ga.
Hoe langer het gras, hoe meer verdamping en hoe groter de behoefte aan water.
Ik weet het wel, dat staat zo in de gazetten en de boekskes maar is gewoon onzin.
En nu waag ik me weer op glad ijs.
Leo


Deze keer sla je de bal echt mis, Leo! Je verwart twee zaken: meer blad betekent inderdaad meer verdamping. Om die reden worden veel planten bij het verplanten teruggesnoeid om deze verdamping tegen te gaan. Maar anderzijds verdampt onbedekte grond veel meer water dan grond die wel bedekt is (naar analogie van onze andere discussie): als het gras de bodem dus meer bedekt, verdampt er minder water. Bovendien wordt het oppervlak van kort gras relatief groter omdat de sprieten minder tegen elkaar aangroeien dan bij langer gras. Tussen het langere gras blijft ook een vochtige zone ontstaan; er ontstaat a.h.w. een microklimaat.

Waar veel planten dicht bij elkaar staan blijft de lucht nu eenmaal vochtiger en dat is geen zever uit de boekskes!

Test het zelf maar eens uit: een deel gazon maaien op zeer korte stand en een deel op zeer lange stand en bekijk het verschil eens na een paar maanden! Daarna mag je van mij terugkomen om te zeggen dat het nonsens is of niet!

Groeten,

Pol
donderdag 29 augustus 2013 - 10:18
Gespeel

Gespeel

Ja uit je foto en uit de reacties blijkt het heel duidelijk: je maait te kort. Het achterste deel van je gazon dat nog niet gemaaid is, ziet eruit als het gazon waar iedereen van droomt! het ligt gewoon perfect en zo te zien met weinig onkruid of mos. Kort maaien is belangrijk en goed om het onkruid uit te putten en om mos tegen te gaan, maar hier is het net iets te kort gemaaid. 3,5
donderdag 29 augustus 2013 - 18:29
Tuinman65

Tuinman65

Pol, dat weet ik ook maar ik wou enkel maar wat reakties uitlokken en dat valt tegen.
Daar wordt trouwens op de nationale grasdag waar ik ook jaarlijks naar toe ga op gewezen en ook in elke brochure van zaadverkopers.
Op de foto kan ik echter niet uitmaken wat er aan de hand is. Zo slecht ziet het er niet uit.
Heb al veel erger gezien.
Droogte of een gebrek aan voeding?
Ik was wat pissig om de reaktie van Dirk, vandaar.
Sorry Pol, ik had dit een forumvriend niet mogen aan doen.
Leo
donderdag 29 augustus 2013 - 23:21
Gespeel

Gespeel

Welke reactie van Dirk? Hierboven staat toch geen reactie van Dirk?

Die nationale grasdag, waar en wanneer is die? Dat interesseert mij ook wel en dan kan ik jullie eens ontmoeten
donderdag 29 augustus 2013 - 23:29
Tuinman65

Tuinman65

Gespeel, volg het forum eens goed.
En op de grasdag zijn alleen professionelen toegelaten.
Leo
vrijdag 30 augustus 2013 - 23:51
Gespeel

Gespeel

Leo ik kan ook niet het hele forum lezen he. Waar staat de info over de grasdag?
maandag 2 september 2013 - 23:00
Tuinman65

Tuinman65

Googel eens op grasdag.be
Leo
maandag 2 september 2013 - 23:39
Gespeel

Gespeel

Dank u wel Leo, maar ik zie nergens staan dat dit enkel voor professionelen is, ik zou daar ook graag naartoe gaan.
maandag 2 september 2013 - 23:43
satomi

Satomi

Als je op de knop "online registreren" drukt, komen er 7 redenen te staan om dit evenement niet te missen. Bij de eerste wordt vermeldt dat het een interessante praktijkdag is voor de professionele groenvoorzieners...
Maar misschien ken je iemand die je mee wil nemen?
dinsdag 3 september 2013 - 11:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon