menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Infiltratiekom

cee

Cee

Graag zou ik bij m'n huis een infiltratiekom voorzien om de overloop van m'n regenwaterput op aan te sluiten. Normaal gezien wordt gezegd dat je in die put (30 cm diep met schuine randen) kort gras moet gebruiken als aanplant voor makkelijk onderhoud, maar zijn er onder jullie die wat ervaring hebben met andere beplanting in een infiltratiekom. Ik denk dan eerder aan moerasplanten die ook enige droogte aankunnen voor de langdurige droogte periodes? ik vrees dat gras ook het hoekje zou omgaan als dat eens twee dagen continu onder water zou komen te staan bij hevige en langdurige buien?

Algemene tips zijn zowiezo ook welkom, ik zou het water van de overloop eerst in een vijvertje laten toekomen, die als natuurlijke biologisch filter zou dienen en de overloop van dat vijvertje zou dan naar de infiltratiekom afgeleid worden.

Ook vraag ik me af of ik de toevoer naar die vijver beter in PVC -buizen ondergronds steek of in een in beton gegoten goot die ik opvul met keien?
Andere ideën zijn ook welkom!!
donderdag 31 mei 2012 - 14:34
Pieter2

Pieter2

Mooi idee.

Als je moeras en oeverplanten wilt kan je best eerst een moerasje aanleggen en van daaruit een overloop maken naar een infiltratiekom. Dat moerasje kan je aanleggen met een vijverfolie of een kleilaag van minstens 30cm dik.

Voor die infiltratiekom kan je dan planten zetten die wisselnat aankunnen. Bijvoorbeeld bomen zoals zwarte els, zachte berk, grauwe wilg en europese vogelkers. Vaste planten zoals adderwortel, glidkruid, echte koekoeksbloem, echte valeriaan, egelboterbloem, gewone wederik, heelblaadjes, gewone engelwortel, lange ereprijs, koningsvaren, moerasandoorn, watermunt, pinksterbloem, ...
donderdag 31 mei 2012 - 20:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben ook zoiets toegepast in onze tuin om het overtollig regenwater van de tuinpaden op te vangen. Een put met schuine randen, ong 50 cm diep op het diepste punt en aangekleed met keien en planten. Meestal staat er geen water in behalve in perioden dat het veel regent (zoals dit voorjaar) of na een stortbui.
Wij hebben er vooral siergrassen en irissen in geplant. Er zijn vorig jaar een paar planten van hoger op de rand uitgevallen, maar de rest doet het heel goed en het is heel gezellig om bij te zitten.
(Deze foto is van vorig jaar, nu is hij veel voller begroeid)

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 1 juni 2012 - 15:02
cee

Cee

leuke foto en goeie tips voor plantjes, bedankt alletwee!!

ik denk dat ik hiermee wel aan de slag ga kunnen.

De foto komt ongeveer volledig overeen met wat ik in gedachten had, maar dan inderdaad met een klein moerasje ervoor in vijverfolie. Ik ga het wel net iets groter maken aangezien er soms water van 200m² dak in terrecht zou moeten kunnen.

En bomen ga ik er ook niet direct inzetten, maar die plantjes ga ik eens allemaal testen denk ik en deze die ik het leukst vind en zich er het best thuisvoelen mogen dan blijven, deze die er onderdoor gaan llat ik dan wel eens weten welke dat waren.
vrijdag 1 juni 2012 - 16:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon