menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid tussen toegegroeide bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

greetje11

Greetje11

Ik heb bodembedekkers waarin er dit jaar ongelooflijk vele kleine grassen tussenkomen, die ik voortdurend moet wieden. Het zijn grote partijen bodembedekkers zodat ik momenteel 2 keer per week een ganse dag moet wieden tussen die bodembedekkers om alle onkruid (vooral verschillende grassoorten) te verwijderen.
Bestaat er soms een onkruidverdelger die ik OP de volledige bodembedekker kan sproeien om enkel dus GRAS TE VERDELGEN en NIET de bodembedekker.
Ik had de bodembedekkers enkele jaren geleden geplant met de bedoeling om onkruid te vermijden. Nu heb ik er meer werk aan dan ooit gedacht en dit is onmogelijk vol te houden wegens tijdsgebrek.
donderdag 24 mei 2012 - 20:21
Tuinman65

Tuinman65

Sommige hier zullen het niet graag lezen maar ARAMO van Edialux is de oplossing.

Leo
donderdag 24 mei 2012 - 23:19
Polplastron

Polplastron

Inderdaad; ik lees het niet graag!

Maar Greet, als Leo het aanraadt zal het inderdaad wel doen waarvoor het bedoeld is! Daar kan je van op aan. Die man kent z'n zaken al zijn onze meningen vaak heel uiteenlopend!
vrijdag 25 mei 2012 - 09:34
Tuinman65

Tuinman65

Tja Pol, Greet is wanhopig aan het zoeken naar een oplossing en dan geef ik die aan.
Zij doet er mee wat ze wil.
Maar ik respecteer ook jouw mening Pol en alvast bedankt voor de complimenten.

Leo
vrijdag 25 mei 2012 - 23:24
greetje11

Greetje11

Dank je wel, Leo voor je antwoord.
Ik zal het zéker eens op een hoekje uitproberen, want het gaat wel degelijk om een volledig toegegroeide LAGE bodembedekker waar al die grassoorten bovenuit komen.
Als ik dit produkt over de volledige bodembedekker kan sproeien, en het dus geen kwaad kan dat deze daardoor vernield wordt, dan spaart dit voor mij héél héél veel werk uit. Nogmaals dank voor de tip.

Greetje
zaterdag 26 mei 2012 - 13:12
Tuinman65

Tuinman65

Greetje, goed de gebruiksaanwijzing lezen en zeker niet overdoseren.
Het produkt werkt wel zeer traag. Er is dus wat geduld nodig.

Leo
zaterdag 26 mei 2012 - 16:57
zuurtje

Zuurtje

Wat voor bodembedekkers zijn het eigenlijk? Zodenvormend,zo aansluitend dat er geen aarde meer te zien is, soort Japans mos of i.d.?
zaterdag 26 mei 2012 - 19:18
greetje11

Greetje11

Ja, inderdaad, de ene bodembedekkers is net als een soort japans mos, ik weet niet juist de naam meer maar de naams is iets van cottonia of zo, ik weet het niet meer juist - in elk geval toegegroeid als een tapijt. De andere is gekend onder de naam "nootjes", je weet wel met witte of rode bloempjes in de vorm van een rond stekeltje, ook geen aarde meer te zien bij beiden.
Ik ben vandaag het produkt op advies van Leo gaan kopen en ga het eerst eens uittesten op een klein hoekje bodembedekker, zo ben ik zeker dat de bodembedekker niet aangetast zal raken, enkel het gras.
NOgmaals dank, Leo.
Groetjes, Greetje
zaterdag 26 mei 2012 - 21:32
zuurtje

Zuurtje

Stekelnootje /Acaena, bedoel je denk ik.
zaterdag 26 mei 2012 - 22:22
greetje11

Greetje11

Ja inderdaad dat bedoel ik. Dank U
zondag 27 mei 2012 - 08:16
greetje11

Greetje11

Ondertussen heb ik de naam gevonden van de andere bodembedekker, het is "COTULA", bodembedekker veel gebruikt in Japanse tuin.

@ Leo, ik heb vandaag van elke bodembedekker 1 m2 besproeid met het door u aangegeven produkt van Edialux.

Nogmaals mijn dank aan iedereen voor de antwoorden.

Aangezien het een paar weken kan duren alvorens het produkt werkt, zal ik zodra ik iets vaststel, positief of negatief, het hier melden.
Groetjes,
Greetje

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 27 mei 2012 - 11:58
greetje11

Greetje11

Aangezien het nu toch enkele weken geleden is dat ik een test van 2 x 1 m2 gedaan heb met het produkt Aramo van Edialux, kan ik vaststellen dat er ondertussen de meeste grassen verdwenen zijn.
Dus ga ik morgen, als het niet regent, alle bodembedekkers besproeien met het produkt om de grassen die er tussenuit komen zoveel mogelijk te verdelgen. In elk geval geen enkele van de twee soorten bodembedekkers zelf is aangetast door het produkt en bijvolg dus niet schadelijk voor de bodembedekker zelf.
Binnen enkele weken meld ik hier het resultaat van de behandeling.
woensdag 13 juni 2012 - 13:23
Tuinman65

Tuinman65

Fijn te horen dat WIJ weer iemand hebben kunnen helpen.
Er zijn er nogal wat die een vraag stellen, raad krijgen en niks meer van zich laten horen.
Jammer!!!

Leo
donderdag 14 juni 2012 - 23:24
greetje11

Greetje11

@ Leo,
Ik wil je nogmaals danken voor hopelijk deze gouden tip. Zoals hierboven vermeld heb ik natuurlijk eerst op een paar vierkante meter een test gedaan en afgewacht. Niet alle grassen waren verdwenen, maar de meeste wel. Misschien zijn de grassen die er nog waren, grassen die er gekomen zijn na het besproeien met het produkt. Nu heb ik alle desbetreffende bodembedekkers besproeid aangezien de bodembedekkers absoluut niet beschadigd worden door het produkt. Dus nu is het opnieuw afwachten. Misschien moet ik de dosis nog eens herhalen indien er nog grassen zouden tussen blijven die niet zouden verdwenen zijn na 4 à 5 weken ???
In elk geval ik zal via dit topic verder nieuws brengen van het verdere verloop. Tot later dan, Groetjes, Greetje
vrijdag 15 juni 2012 - 10:57
Esem

Esem

Ja Leo/tuinman ,
dat is me ook al opgevallen je geeft een antwoord ,en nooit hoor je nog van de vraag stellen,ik zou het nu wel niet onbeschofteriken noemen,maar een dank u wel zo er toch vanaf moeten kunnen.

BTW Leo ik denk toch dat je onbeschofteriken bedoelde,is het niet.
Gr E.
vrijdag 15 juni 2012 - 11:45
greetje11

Greetje11

Zo tuinmannen, een woordje dank is het minste en kost niks. Het is jammer indien hulp geboden worden men daarna niets meer van zich laat horen want een gegeven raad is dikwijls goud waard en dit in sommige gevallen voor velen. Een forum is toch om elkaar te helpen indien mogelijk en daar ben ik uitermate dankbaar voor want dit is ook uiterst leerzaam, direct de praktijk bij de theorie.
Ik probeer steeds als ik een tip krijg, baat het niet dan schaadt het niet. Hoe meer tips en raad hoe beter. Er zit wel altijd iets informtiefs tussen.
Tot later,
Groetjes, Greetje
vrijdag 15 juni 2012 - 13:23
Esem

Esem

Zo is het greetje, we zijn er ommekaar te helpen nietwaar(Leen jJongewaard)Wie geeft wat het heeft en zo voort.

Gr E.
vrijdag 15 juni 2012 - 14:09
Tuinman65

Tuinman65

Ik bedoelde inderdaad onbeschofteriken Eddy maar ik heb het aangepast.
Uiteindelijk vond ik het een te grof woord.
En voor Greet : waarschijnlijk zijn de grassen die er nu nog staan gekiemd na het sproeien vermits het produkt enkel werkt op bestaand gras.
Na 4 à 5 weken nog eens spuiten zal geen probleem zijn.



Leo
vrijdag 15 juni 2012 - 19:12
greetje11

Greetje11

Eind goed, al goed. Ik ben sinds ongeveer 1 maand verlost van de ongewenste grassen, dit deels door het aangeprezen produkt hier op het forum, nl. Aramo van Edialux en dan voortdurend bijkomend wieden. Bedankt voor de tip van het gebruikte product dat uiteindelijk toch veel heeft geholpen bij het wieden. Hopelijk blijft het merendeel weg, ook het volgende voorjaar. Nu is alle gras uit de bodembedekkers weg.
Groetjes en nogmaals dank voor de hulp.
donderdag 13 september 2012 - 20:23
iecee

Iecee

allen moet je je soorten planten niet beschouwen als onkruidwerende bodembedekkers en ik vind vaak dat deze soorten aangeraden worden terwijl ze niet voor dit doel geschikt zijn en moet je ieder jaar spuiten of zelfs 2maal per jaar

ik stel voor dat we eens andere woorden gaan gebruiken voor dit soort planten want het is nogal een spraakverwarring
vrijdag 14 september 2012 - 12:54
Tuinman65

Tuinman65

icee, Leentje is geholpen en dat is het belangrijkste besluit dat ik hier uit trek.
Wat je nu allemaal brabbelt (spraakverwarring) begrijp ik niet echt goed.
Verklaar je eens wat nader.

Leo
vrijdag 14 september 2012 - 23:47
Stijn81

Tekst aangepast

Stijn81

Beste,

Ik heb ook veel last van grassen en klaver tussen de bodembedekkers en in de zoektocht naar een oplossing kwam ik hier terecht.
Blijkbaar is Aramo van edialux nimmer verkrijgbaar
Bestaat er een alternatief hiervoor?

Mvg,
Stijn
zondag 9 juni 2019 - 08:31
deHaan

DeHaan

Ja, namelijk wieden.
maandag 10 juni 2019 - 20:39
Polplastron

Polplastron

Het is inderdaad een werkje, dat wieden, maar heel effectief!
woensdag 12 juni 2019 - 09:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon