menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met zitmaaier

Ga naar meest recente reactie

mutsikos

Mutsikos

Dag iedereen,

Mijn vraag betreft een probleem met de motor van mijn zitmaaier.

De zitmaaier startte vandaag zonder probleem maar een warme herstart lukte niet meer. Ik controleerde het oliepijl. Dat bleek nagenoeg op het absolute minimum en vulde de olie tot het maximum weer aan. Van het moment dat de motor weer voldoende gekoeld was, kon ik weer starten en zonder probleem weer verder maaien. Ook een warme herstart lukte zonder problemen. Alles bleek in orde maar na een 10-tal minuten begon de motor plots enorm veel dikke witte rook te maken. Bij controle van het oliepijl stond die weerom bijna op het minimum.
Moet ik het ergste vrezen (joint de culasse) of zou er ergens een lek in het oliecircuit kunnen zijn die ik eventueel zelf kan controleren? En in geval het een joint de culasse probleem zou zijn, iemand een idee wat zo'n vervanging zou kosten? De (Honda) zitmaaier is immers reeds een 20-tal jaar oud.
Alvast bedankt voor enig advies.

Lukas
vrijdag 18 mei 2012 - 18:37
choco

Choco

Dag Lukas,
volgens uw beschrijving kunnen we hier stellen dat er een probleem is van olieverbranding ( rook ), er komt dus olie in de verbrandingskamer, ofwel langs de segmenten ofwel langs de kleppen, maar als je spreekt van een moeilijke warme herstart denk ik dat dit te maken heeft met het door warmte uitzetten van de cilinder en daardoor kan er langs de zuiger olie lekken en verbranden, door dit uitzetten kan de motor ook niet voldoende compressie ontwikkelen en start hij heel slecht of niet als hij warm is maar terug wel als hij koud is.
je zegt dat de maaier 20 jaar oud is, dan zou ik er aan denken om eens uit te kijken naar een nieuwe, daar deze herstellingen duur uitvallen (nieuwe motor)

dirk
zaterdag 19 mei 2012 - 14:19
mutsikos

Mutsikos

Dag Dirk,

Bedankt voor de informatie!
Als je schrijft over een nieuwe motor, dan ziet het er blijkbaar echt niet goed uit.

Aangezien je het had over een probleem van olieverbranding, heb ik nogmaals het oliepeil bekeken en merkte dat ik eigenlijk er teveel olie had opgedaan.
Olie afgelaten tot het normale peil en de dikke witte rook is nu verdwenen. Koude start lukt dus zonder probleem maar het starten bij warme motor nog steeds niet. De motor slaat gewoon niet aan.
Einde verhaal voor mijn Honda zitmaaier?

Groeten,
Lukas


zaterdag 19 mei 2012 - 21:31
deHaan

DeHaan

Heeft hij wel eens een onderhoudsbeurd gehad?
Kleppen stellen/schoonmaken/nieuwe olie/nieuwe filters/afstellen enzovoort.
zaterdag 19 mei 2012 - 22:01
choco

Choco

zoals gezegd, olieverbranding maar dan door teveel olie, kan ook. Maar moeilijk starten bij warme motor slaat toch duidelijk op slijtage van motor.

dirk
zaterdag 19 mei 2012 - 22:20
mutsikos

Mutsikos

Dat is nu net het vreemde. De grote onderhoudsbeurt was pas drie maand geleden...
zaterdag 19 mei 2012 - 22:20
deHaan

DeHaan

Dan kan het best eens slijtage zijn.
Ga ermee naar het bedrijf wat de onderhoudsbeurd gedaan heeft en vraag om advies.
zondag 20 mei 2012 - 11:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon