menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Potgrond in reclame bij de belgische Makro

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik ben al 10 zakken gaan halen bij de Makro aan 1,79€ per 50L. Niet veel dus. Bij de goedkoopste groothandelaar (Vermeir) staat die 3€ voor potgrond voor hetzelfde.

Het is om te mengen met tuingrond (leem-lichte klei) voor m'n moestuin. Vorig jaar had ik deze ook gekocht maar bleek het einde reeks te zijn dus het was grond maar zeer donker en vuil dus waarschijnlijk de bodem van hun stock.
Dit jaar is de verpakking anders en de inhoud denk ik ook. Voelt lichter aan. Heb even opgezocht waar deze vandaan kwam en dit is het resultaat -> http://www.eurocompost.be/producten/potgronden/

Hieronder hetgeen er op het etiquette staat voor de geïnteresseerden:

Aro Universele potgrond

Op basis van tuinturf, compost van naaldhoutschors, meststoffen op basis van calcium en meststoffen. Voor alle planten behalve zuur- en kalkminnende planten.
Droge stof: 30%, Organische stof 20%
pH (water)-zone: 5,0-6,5
Elektrische geleidbaarheid(Ec): 750µS/cm
Meststof: NPK-meststof: 15-12-15: 0,5kg/m³
Nettogewicht:15kg Volume:50L
donderdag 10 maart 2011 - 11:05
marero

Marero

wilde de zak eens opendoen om te kijken of het dit jaar wel goede is want ik zou ook moeten hebben en kheb al eens een paar keer slecht afgeweest met goedkope grond, vandaar
donderdag 10 maart 2011 - 12:59
cetinel

Cetinel

die echt goedkope zijn mijns inziens niet goed om potten mee op te vullen omdat die als die wat droger word keihard opdroogt,op zich geen ramp als je daar rekening mee houd bi het watergeven,anders loopt het gewoon weer weg...
donderdag 10 maart 2011 - 15:30
Pieter

Pieter

Doorgaans (niet altijd dus) zijn die goedkope enkel goed als bodemverbeteraar en niet als potgrond.
donderdag 10 maart 2011 - 15:56
Limoncello

Limoncello

Marero, ben juist een zak gaan opendoen en ik moet zeggen dat het beter is dan die van vorig jaar. Is niet vuil, luchtiger (meer turf misschien) en brokkelt mooi af.
Kortom waar voor mijn geld
Ideaal voor m'n moestuin te geven wat het nodig heeft

Natuurlijk is die van Compo, DCM en andere nog beter maar het is dan ook 3x de prijs
donderdag 10 maart 2011 - 17:06
Gehenna

Gehenna

Zwijg me van de grond van dcm. 1X en nooit meer. Dat is zijn geld niet waard.
Vorig jaar ook die van de Macro gehaald. Misschien ideaal voor schaduwtuinen maar met een tuin op het zuiden kon ik 4X water geven of het was baksteen. Ik heb half juni de planten mogen herpotten, goed gemengd met compost. Blijkbaar hadden wij ook den overschot.
Waar ze die grond gehaald hadden is mij een raadsel.
donderdag 10 maart 2011 - 17:20
Pieter

Pieter

Natuurlijk is die van Compo, DCM en andere nog beter maar het is dan ook 3x de prijs
Mja turf en kwaliteitscompost kost nu ook iets meer dan slib van waterzuiveringsinstallaties Dat is wat sommige goedkope merken er hier in Spanje indraaien onder de brede noemer compost. Geen idee hoe dat in België zit.
donderdag 10 maart 2011 - 17:50
marero

Marero

eekes en word da verkocht als potgrond??? bxaak
donderdag 10 maart 2011 - 18:41
Rita1960

Rita1960

Hoi Limoncello,

alle pot- zaai/stek grond die ik koop moet minstens het predicaat RHP hebben..

als dit NIET op de zak staat laat ik hem liggen..

gewoon omdat ik met - grond, zonder dit RHP keurmerk zeer slechte ervaringen heb..
onkruiden e.d ..

groetjes,

Rita

donderdag 10 maart 2011 - 20:06
Mandy

Mandy

Ik heb die keuring nog nooit hier gezien............











.
donderdag 10 maart 2011 - 20:19
Rita1960

Rita1960

Hi Mandy,,
RHP = Regeling Handels Potgrond.. dat moet aan bepaalde eisen voldoen.. (hier in NL tenminste)..onkruidvrij en afhankelijk van de soort grond bemestonbemest..

even googlen .. dan weet je - veel- meer..

en dat bevalt mij mij tot nu toe.. ook de Al.. verkoopt dit bij tijd en wijle in de aanbiedingen..

groetjes,

Rita
donderdag 10 maart 2011 - 20:54
Mandy

Mandy

Ik ken die letters van de keuring wel, Rita, maar hier in Belgie heb ik ze nog nooit gezien.........
donderdag 10 maart 2011 - 23:38
Limoncello

Limoncello

Voilà, heb een mailtje gestuurd naar eurocompost met de vraag naar meer informatie over de compositie van de potgrond. Ben is curieus wat er uit de bus zal komen
vrijdag 11 maart 2011 - 07:13
Gehenna

Gehenna

Ja mannekes en vrouwtjes, laat die grond van G...a België ook maar liggen waar hij ligt!
Zo een zak meegebracht, zit vol stokken en brokken. Dat noem ik geen potgrond maar bodemvulsel.
vrijdag 11 maart 2011 - 07:32
Rita1960

Rita1960

oef Batdah.. ik zal het in het vervolg Regeling Handels PotgrondEN noemen.....
kun je het me vergeven??

vrijdag 11 maart 2011 - 17:12
Mandy

Mandy

WAAR in belgium?
Bij Lommel bedoel je?
zaterdag 12 maart 2011 - 04:07
Gehenna

Gehenna

Ik ben daar nog niet geraakt
Sinds Merksplas dicht is ...
zaterdag 12 maart 2011 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon