menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg zithoek

Ga naar meest recente reactie

Bonami's garden

Bonami's garden

Mijn vader zou volgende zomer graag een zithoek hebben en ik heb geprobeerd om daar de nodige planten voor te kiezen. Er zitten wel geen groenblijvende planten tussen dus daar zou ik graag wat hulp bij krijgen, want weet niet precies welke planten bij deze passen:

- Vlinderstruiken.
- Siergrassen,
- Nepeta Grandiflora;
- Echinacea White Swan;
- Heliopsis;
- Astrantia Maxima;
- Salvia;
- Helenium 'Kanaris';
- Knautia;
- Echinops;
- Achillea 'Martina';
- Scabiosa;
- Lythrum;

Bollen van de allium zullen verspreidt zitten tussen de planten.

Alvzst bedankt,

Groetjes Yannick
zondag 31 oktober 2010 - 12:34
Polplastron

Polplastron

Dat zijn mooie planten die je hebt uitgezocht.
Ik ben persoonlijk niet akkoord met de stelling dat er in elke tuin groenblijvende planten nodig zijn.

Vele andere planten geven immers ook, in de winter, structuur aan de tuin.
Echinacea en Echinops hebben 's winters aantrekkelijke zaadhoofden, siergrassen geven ook structuur met hun uitgedroogde halmen.

Als je toch 's winters ook wat "groen" wil, denk dan eens aan de vele Stachys-soorten. Geranium "Ingwersen's Variety" is half groenblijvend en past zeker bij bovenstaande planten.

Een aantal varens zijn ook groenblijvend en passen ook op een niet té zonnige plek.

Groeten,

Pol
zondag 31 oktober 2010 - 19:31
Bonami's garden

Bonami's garden

Moet ook niet perse, het ligt ook uit het zicht als we vanuit het huis naar buiten kijken. Het is vooral de bedoeling om een geurende en kleurrijke zithoek te maken voor in de zomer. Gaat dat met deze planten?

Andere suggesties ivm de planten zijn altijd welkom.

Groetjes Yannick
zondag 31 oktober 2010 - 19:51
sunjet

Sunjet

een zithoek met rozen of lavendel
voor groenblijvers buxus, taxus of een photonia
een klimmer hydragea of clematis

groeten sunjet
zondag 31 oktober 2010 - 21:54
Bonami's garden

Bonami's garden

Binnenkort ga ik beginnen met het aanleggen van de zithoek, maar had graag nog enkele suggesties of ideëen opgedaan en zou graag via jullie nog wat extra inspiratie opdoen.

Alvast bedankt,

Yannick
zondag 20 februari 2011 - 14:13
renate67

Renate67

vlinderstruik is in de praktijk vrijwel wintergroen (staat hier nu, toch echt strenge winter gehad, volop in het blad) alleen net na flinke snoei (in maart) kortdurend weinig of geen blad. Lavendel, rozemarijn, salie, tijm of kruiptijm zijn ook wintergroen en lekkere geuren zeker bij aanraken
renate
woensdag 23 februari 2011 - 01:04
Stefan70

Stefan70

Ik zou er strak geschoren taxusbollen -blokken -haagjes, of kegels tussen zetten .Dit geeft dan ineens ook de nodige structuur aan het geheel.

Groetjes,
Stefan
woensdag 23 februari 2011 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon