menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg

Ga naar meest recente reactie

Maggie

Maggie

Beste mensen

We wonen sinds een half jaar in ons nieuwe huisje en stilaan begin ik ervan te dromen de tuin aan te leggen. we hebben best een aardig stukje, toch wel zo'n 12 are waarvan 90 % gras is op het moment.

Ik kijk tuinprogramma's om ideeën op te doen, schuim het net af, leen boeken van de bib, maar krijg er geen concrete plannen door. Ik zou graag de helft siertuin hebben en de helft speelruimte voor de kinderen. Daarnaast wil ik graag de openheid zoveel mogelijk behouden en een onderhoudsvriendelijke tuin hebben zodat ik niet slaaf wordt van mijn tuin.
Ik zou een tuinarchitect kunnen contacteren, ware het niet dat onze centjes bijzonder beperkt zijn na de aankoop van dit huis.
Misschien onder jullie creatieve geesten die mijn ideeën kunnen geven...

Alvast dank,
groetjes Maggie
maandag 20 november 2006 - 11:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je ruimte wil houden en niet teveel werk, dan zal er toch ook een stuk gazon moeten komen, waar de kinderen op kunnen spelen. Het maaien van een gazon kun je mooi mechaniseren. Koop een niet te kleine maaier, dan is het een peulenschilletje. Ook kun je stukken aanplanten met bodembedekkers, zoals Pachysandra terminalis op niet te zonnige plaatsen of Vinca minor en Vinca major. Die zijn later ook behoorlijk in toom te houden en bloeien ook nog.
Och het zijn een paar ideetjes om je gedachten opgang te brengen.
maandag 20 november 2006 - 21:56
Kwest

Kwest

Hoi Maggie,

In je lokale bibliotheek staan beslist heel wat boeken waarin schema's van verschillende soorten tuinen staan. Daar kun heel wat inspiratie vinden. Toen wij jaren geleden onze eerste tuin aanlegden, vonden wij veel ideeën in die tuinboeken, niet alleen over de structuur en de indeling van de tuin maar ook over de planten zelf en de combinatie ervan.
Als je de handen uit de mouwen kunt steken en je bent wat handig kan je zelf de verharding, paden, terrassen en muurtjes aanleggen.
Wat je buget betreft: niet alles hoeft in één keer te gebeuren! Dan kan je je tuin stilaan zien groeien en bloeien.

Een onmisbare hulp: de Spectrum Natuurgidsen, Vaste Planten en Bloeiende Heesters van Roger Philips en Martyn Rix.
Geweldige foto's en een zeer deskundige uitleg per variëteit.

Veel succes!
vrijdag 24 november 2006 - 18:57
Plantadvies

Plantadvies

Bij u plaatselijke tuincentrum of hoveniers, kunt u vaak terecht voor een gratis ruwe schets. Komt u er echter niet meer uit, dan kunt u me altijd mailen en maak ik een ruwe schets via de e-mail. Oook dit is gratis.

[email protected]

Succes
vrijdag 24 november 2006 - 21:26
dutchadesign

Tekst aangepast

Dutchadesign

Maggie,

Het besluit om in een nieuw huis te gaan wonen is vast niet over één nacht ijs gegaan. Zo moet je dat ook niet doen met de tuin. Een tuin is geen eendagsvlieg maar iets waar je jarenlang plezier van kan hebben mits de basis goed is. Wat is het dan dat een tuin bijzonder maakt?

Een mooie tuin wordt gekenmerkt door een fraai ontwerp en een geslaagde toepassing van dode en levende materialen. Het samenstellen van de beplanting (levende materialen) is als het dirigeren van een orkest: het samenspel leidt tot een harmonieus resultaat. Dat resultaat wordt vooral bepaald door twee belangrijke criteria: wat wil je als tuinbezitter bereiken en welke eisen stel je aan de beplanting?

12 are is een aardig stukje. Een leuke uitdaging. Gras wordt al snel gezien als makkelijk te onderhouden, echter het hebben van vaste planten borders in combinatie met heesters biedt veel minder werk dan gras (denk aan maaien, bemesten, bekalken, verticuteren, mos vrij maken, zuurgraad in de gaten houden, honden en katten die hun behoeften graag in gras doen etc.). Er zijn zoveel meer mogelijkheden.

Als oriëntatie ben je goed op weg. Tuinprogramma's, boeken, het net. Als je dan nog tot de conclusie komt dat je van alles wil en niet goed weet wat, dan raad ik je aan een afspraak te maken. Ik kom vrijblijvend langs, inventariseer de wensen. Het gaat 'm niet over de concessies maar over de keuzes in de tuin. Bij een mooi huis hoort een mooie tuin, als je geen goede basis hebt voor je tuin kan dat afbraak doen aan je mooie huis en dat willen we niet. Vandaar een tuin die past bij de architectuur en bij de levenstijl van de bewoners. Ik ben onafhankelijk en heb dus geen belangen bij te gebruiken materialen. Ik kan je van advies voorzien zodat je ook zelf aan de slag kan.

het beste lijkt mij een vrijblijvende afspraak te maken met mij. Ik ben er zeker van dat we van de 12 are een mooi paradijsje kunnen maken. [email protected]

kijk ook even op www.dutchadesign.com http://www.dutchadesign.com. onder het kopje advies vindt je nog meer boeken inde boekenshop ter orientatie.

[email protected]
zondag 17 december 2006 - 17:05
annis

Annis

Kunt U misschien een goede link plaatsen naar Uw website.

Annis
zondag 17 december 2006 - 20:21
dutchadesign

Dutchadesign

Ik begrijp dat u de pagina niet kan vinden:
misschien deze beter: www.dutchadesign.com http://www.dutchadesign.com
maandag 18 december 2006 - 13:07
annis

Annis

Ja, bedankt dutchadesign.
Prima site.
Annis
maandag 18 december 2006 - 13:15
Verde

Verde

Beste Maggie, je mag ons ook altijd contacteren voor je tuin.
Wij zijn een jong duo van tuin-en landschapsarchitecten en hebben al ervaring in het combineren van een siertuin met een speeltuin voor je kinderen, sterker nog, ze zijn op dit ogenblik zo een ontwerp aan het aanleggen. Wil je meer informatie of wil je gewoon advies dan mag je ons steeds contacteren op [email protected] of bekijk eens onze site http://www.verdetuinarchitectuur.be

Groetjes
vrijdag 22 december 2006 - 10:22
Esem

Esem

Maggie,
ongeacht de profesionele
hulp die hier aangeboden word,zou ik toch ook eens het komend jaar
enkele bezoeken brengen aan open tuinen.
Want ook daar kan je een berg van inspiratie op doen.
Over 17 jaar ze wij ook begonnen met een huisje te laten bouwen en hebben de tuin ook volledig eigenhandig aangelegt.Geen tuinarchitekt want diewaren ons te duur omdat we juist hadden geinvesteerd in ons huisje.
Ook wij zijn alle tuinevenementen afgelopen en vele open tuinen gaan bekijken,met als gevolg nu na 14 jaar dus drie jaar geleden we zelf mee aan open tuinen doen.
Onze tuin is ook ongeveer 11are groot.
Als je graag een virtuele rondwandeling maakt in onze tuin kan dat
hier het adres:
http://users.skynet.be/avondrood
woensdag 27 december 2006 - 00:31
saske

Saske

Hallo,

Volgend jaar verhuizen we , waar ik tuin zal hebben van 13.000 m². Ik hou van bomen en liefst de snelgroeiende zodat ik ze zie groeien. Het liefst zou ik een klein bos willen aanleggen, met verschillende boom soorten. Kan dat en wanneer plant ik een boom het beste. Misschien laat ik het beste een tuinaanlegger komen, als ze prijselijk zijn.
woensdag 27 december 2006 - 14:33
Plantadvies

Plantadvies

Beste Saske.

U kunt ook alleen vragen of een tuinontwerper alleen een ruwe schets wilt maken. Dit is uw tuin getekend op papier zonder maat voering. U kunt dit doen bij een tuincentrum ( niet elk tuincentrum doet dit), hovenier, tuinontwerper of tuinarchitect. Niet iedereen doet dit gratis, daar dient u wel naar te vragen, want ik ken er echt die er 65 euro voor vragen. Aan de hand van deze schets kunt u doen beslissen om uitgewerkte ontwerpen aan te vragen. Hier dient u natuurlijk voor te betalen. Een ieder kan roepen, het kost veel geld, maar er zittten menig veel uurtjes werk in. Ik zou dan ook offertes aanvragen, om te vergelijken. Mocht u genoeg hebben aan alleen een ruwe schets, dan dient u meer te weten over de grondsoort en de standplaats. Een boom die het liefst groeit op een donkere plaats en zandgrond, zal nimmer mooi/goed groeien, op een plek in de zon met kleigrond. Mocht u verder hier niet uit komen, kunt u altijd even mailen voor het maken van een ruwe schets via de e-mail.

Groene groeten Plantadvies
donderdag 28 december 2006 - 21:59
cee

Cee

Ik heb hier anders nog een link om eens wat te prutsen en te proberen,

online application, dus geen kostprijs!

http://www.bbc.co.uk/gardening/design/

Als jullie er betere kennen laat maar komen, moet nog veel plannen tegen de lente in mijn lege tuin!
woensdag 9 december 2009 - 13:03
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Maggie,

Ik ben zelf ook nog maar 2 jaar bezig met tuinieren. Net zoals jij kochten we een huis met nieuwe tuin. Ik ben ook eerst naar de bib gegaan, het net afgeschuimd, tuinadvies ontdekt, veel gelezen en geleerd.
Ik denk dat het beste is om eerst eens een lijstje te maken van wat je allemaal wil in je tuin. Dan kan je een ruwe indeling maken van wat waar het beste komt. En dan kan je stukje bij beetje verder gaan verfijnen en uitwerken.
Zoals hier al eerder gezegd is, dit is een proces dat tijd nodig heeft. Zet iets op papier en laat het even bezinken, met nog meer te lezen kom je vanzelf op meer ideeën en zo krijgt je ontwerp langzaam vorm.
Het voornaamste is dat de grote lijnen kloppen, de invulling komt later en kan ook gemakkelijker aangepast worden.

Veel succes!!

Groetjes, Karen
donderdag 10 december 2009 - 10:14
student

Student

Hej,

Als je er nog niet uitbent, kan je mij altijd contacteren.

Als student landschaps en tuinarchitectuur kan ik je gratis bijstaan met het realiseren van droomtuin.

Als je interesse hebt stuur mij dan maar een privé bericht.

Grtz
dinsdag 22 december 2009 - 16:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon