menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips tuinaanleg

Ga naar meest recente reactie

chattrientje

Chattrientje

Hallo,

We hebben een beetje inspiratie en ervaring te kort om een border aan te leggen naast onze haag. Nu hebben we er verschillende planten ingezet dat we hier en daar gekregen hebben. Er staan ook wat bloembollen zoals tulpen en boshyacintjes (wat erg moeilijk is om weg te houden!). We zouden graag een strak geheel ervan maken. We hadden eerst gedacht om het volledig te beplanten met lavendel, maar we vragen ons nu af of dit wel een goed idee is...aangezien de haag redelijk hoog is en we een ladder nodig hebben om de top te snoeien. En met die hyacintjes? En als de lavendel uitgebloeid is, zal het redelijk saai eruit zien denken we. Heeft iemand ideetjes of nuttige tips? Ik gebruik graag kruiden...

Alvast bedankt voor je reactie!

Groene groetjes!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 2 augustus 2010 - 22:29
anderleven

Anderleven

De enige ervaring die ik heb is dat ik heel blij ben dat de haag coniferen
vervangen is voor een schutting.

Nu kan ik tenminste een gat graven zonder in de wortels te zitten van de bomen, die ook alle water en voedings-stoffen opslurpt.

Echt ik vond het een ramp, alleen het snoeien al met al het snoeiafval in de
border. Kon er ook nooit goed bij komen.

En de planten groeien en bloeien veel beter nu.

Sorry, ik ben wel negatief...maar het is heel moeilijk een border naast
een haag, dat is mijn ervaring.

Maar ik wens jullie sterkte misschien lukt het wel,

Met vriendelijke groeten
maandag 2 augustus 2010 - 23:18
Stefan70

Stefan70

Inderdaad , het is het beste dat je minimum een halve meter van je haag afblijft met je beplanting om onderhoud te kunnen uitvoeren maar misschien kan je aan weerszijden van het tuinpad een strook lavendel planten ,en waar het pad wegdraait een buxus of taxusbol of zo ! Dit is enkel maar een tip want zo ziet het er ook leuk uit natuurlijk .

Groetjes

Stefan
dinsdag 3 augustus 2010 - 13:34
anderleven

Anderleven

Hai chattrientje, ik zat in de tuin nog steeds te denken aan die

ellende die ik had met de coniferenhaag en dat gun ik je echt

niet.

Misschien een idee om het tuinpad te verleggen vlak naast de haag.

Kan je er goed bij met de ladder om te snoeien en is het ook

gemakkelijk het snoeiafval bij elkaar te vegen.

Maar ook wel veel werk een tuinpad verleggen hè

Groetjes
dinsdag 3 augustus 2010 - 21:09
chattrientje

Chattrientje

Bedankt alvast voor jullie reactie!

Mijn vriend is ook van mening dat die haag weg moet. We hebben al de tip gekregen van mijn schoonvader om de stammen te laten staan, om dan draad te spannen en een clematis erover te laten groeien. Maar ik vind het wat jammer voor de haag... Het is kiezen hé, of altijd moeten sukkelen of de gemakkelijke manier. Binnen enkele jaren moet er toch een nieuw padje komen in klinkers dus kunnen we het idd overwegen om het padje te verleggen. We waren ook aan het overwegen om de haag een stuk in te korten aan de top, maar ik vrees dat het jaren gaat duren tegen dat de haag weer volgroeid is. Of dan toch een lavendelveld en folie leggen op de planten als we de haag snoeien? We zullen alle opties nog eens goed moeten overwegen...

Groetjes Vanessa
dinsdag 3 augustus 2010 - 22:37
anderleven

Anderleven

Nou denk er maar goed over na want al het werk komt zeker 2 x per jaar

terug, ik bedoel het snoeien en opruimen.

Eigenlijk vind ik zo'n haag veel mooier in een tuin dan een schutting.

En die van jullie ziet er goed uit.

Maar een schutting heeft weer het voordeel dat er klimmers tegenaan

kunnen groeien.

Heel veel wijsheid toegewenst,
woensdag 4 augustus 2010 - 00:32
renate67

Renate67

Hallo Vanessa
Je zou blokken lavendel dwars op je haag kunnen zetten en dan ertussen blokken van bv 1meter lengte vrij kunnen houden, daarin kan je dan eenjarige zetten, die bloeien de hele zomer en in het voor en najaar als de eenjarige wegzijn kan je dan prima je trap of ladder plaatsen in het lege vak.
en de afwisseling geeft dan toch een strak geheel,
je kan natuurlijk ook (ergens) de lavendel door rozemarijn of/of salie vervangen en in 1 blok, peterselie selderij, bieslook kervel, koriader, bonekruid kweken (dat sterft ook bovengronds af in herfst. Dan heb je toch een kruidentuin ook.
renate
woensdag 4 augustus 2010 - 15:21
anderleven

Anderleven

Hallo renate,

Wat een kreatieve oplossing heb je, super idee.

Ik zag op je profiel dat je uit A'hem komt, ik ook.

Het valt me op dat er veel in het zuiden wonen

of Belgie.

groetjes

donderdag 5 augustus 2010 - 12:15
renate67

Renate67

even off-topic
Hallo anderleven, leuk een stadsgenoot.
renate
vrijdag 6 augustus 2010 - 00:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon