menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teleurgesteld in mijn tuin dit jaar

Ga naar meest recente reactie

jouk

Jouk

Hallo beste tuinvrienden,

Ik heb wat problemen dit jaar met mijn planten, eerder zwaar teleurgesteld.

ik heb in het voorjaar wat nieuwe planten gekocht en wat oudere planten verplant en gedeeld. Nu hartje zomer is er niks meer van over de meeste planten, ze bloeien niet, of ze zijn maar een halve meer hoog die veel hoger hadden moeten zijn.

het kan niet aan de grond liggen want daar zit genoeg voeding in ik heb in het voorjaar ook nog aangevuld met goede tuinaarde. ik heb in maart ook nog wat extra voeding toe gevoegd. Meer heb ik niet aan de grond gedaan. Aan te kort aan water kan het ook niet liggen want er staan aardig wat planten in die tegen droogte kunnen. bv phlomis bloeide helemaal niet en werd ook niet hoger, agastache bloeit heel weinig maar wordt maar 50 centimeter hoog en heeft veel te kleinere bladeren als normaal. veronicastrum en kogeldistel zelfde verhaal. De jaren ervoor werden ze veel hoger en bloeiden ze veel rijker, terwijl ik elk jaar de tuin op de zelfde manier voorbereid, terwijl dat geen problemen gaf. Weten julie waar het probleem kan zijn. En mijn heleniums die er in de buurt staan zijn wel rijk bloeiend en hoog.

- toch te weinig water?
- te weinig voeding?
- slechte kwaliteit planten?

groet joukje
zondag 11 juli 2010 - 10:55
aras

Aras

Bij mij staan de meeste planten ook minder hoog dan andere jaren (zelfs
sommige grassen) ik weet ook niet waaraan het kan liggen ,de meeste planten
geven wel bloemen maar deze zijn kleiner , toch te droog denk ik , maar mijn Annabels staan dan weer wel mooi.


Groetjes
Aras
zondag 11 juli 2010 - 14:07
Jeannette1

Jeannette1

Hai Joukje,

Bij ons bloeiden de Pioenrozen (sommige tenminste), op zo'n 20 cm. hoogte, terwijl zij anders op ca. 50 à 60 cm. bloeiden.

Met de rozen was het precies hetzelfde helaas.

Hopelijk krijgen wij het komende seizoen een betere en normalere groei en bloei!

De natuur laat zich gelukkig niet leiden, dat is nu eenmaal de natuur.

Groetjes, Jeannette
zondag 11 juli 2010 - 14:56
Jeannette1

Jeannette1

Wij wensen iedereen een zeer goede rest van het zomerseizoen.

Hopelijk krijgt iedereen zoveel water als wenselijk is.

Groetjes, Ger en Jeannette
zondag 11 juli 2010 - 14:56
Stefan70

Stefan70

Beste ,

Je moet er ook rekening mee houden dat we een strenge winter achter de rug hebben met lange periodes van aanhoudende vorst, gevolgd door lange periodes van droogte.Vooral uitheemse planten lijden hier sterk onder .Kijk maar eens naar hagen van paplaurier ,bamboe,photinia enz .Ik hoop alvast dat je snel terug kan genieten van je tuin!

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 16:08
jouk

Jouk

ohhh gelukkig ik heb er niet alleen last van!

zal ik de plantjes in het najaar maar laten staan, in plaats van weg te gooien.
En hopen dat het volgend jaar beter wordt of kun je beter gaan vernieuwen. Want het ziet er nou niet echt top uit. Is het ook mogelijk om nu veel meer water te gaan geven als anders, zodat het wat beter wordt?

groetjes joukje
zondag 11 juli 2010 - 17:03
Stefan70

Stefan70

Beste Joukje,
Ik denk dat je best even kan afwachten,nu meteen tonnen water gaan geven is ook niet goed.

Groetjes

Stefan
zondag 11 juli 2010 - 23:56
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik las dat je ook veel planten nieuw hebt aangeplant en hebt gedeeld. Misschien dat die ook nog wat tijd nodig hebben om te wortelen. Ik heb vorig jaar mijn vrouwenmantel gedeeld en die heeft ook moeite om op gang te komen. Ik ga ervan uit dat de groei er volgend jaar wel weer in zal zitten.

Groetjes
Karen
maandag 12 juli 2010 - 12:55
Kater

Kater

Idem in het Waasland hoor.
Heb een deel van de tuin heraangelegd, de hosta's sieboldianas die ik heb opgedeeld lijken wel minihosta's.
Ook de buddleia (vlinderstruiken) die teruggesnoeid werden schieten niet zo hoog op als normaal.
Harde winter en bijna geen normaal regenseizoen in april.
De lavendel, zonnebloemen (vaste en ingezaaide), hemerocalissen en bolcatalpas staan echter prachtig!!

Zouden de temperaturen dan toch een breedtegraad opschuiven - opwarming aarde?
Dan wordt het hier Provence of Dordogne-achtig.


'k Zal maar al in de catalogussen beginnen zoeken naar aangepaste planten.
donderdag 15 juli 2010 - 18:56
jouk

Jouk

Hoi zal nog even reageren,

ALs volgend jaar weer de zelfde problemen komen, kun je er dan wat aan doen als je er op tijd bij bent. Kun je hier invloed op hebben dat de planten volgend jaar beter en mooier zijn. bv in april meer water gaan geven, of de planten in de winter beter afdekken.

groet joukje
vrijdag 16 juli 2010 - 11:05
Nimue007

Nimue007

Hallo Jouk,

ik hoop je even een hart onder de riem te steken door te zeggen dat ook ik dit jaar teleurgesteld ben in onze tuin. De rozen willen niet echt vlot bloeien, de hibiscus slaat geel uit en de zonnehoed is amper 20 cm hoog terwijl hij bij mijn moeder 3 keer zo hoog staat! Zelfs de siergrassen staan er maar armtierig bij...

Aangezien wij regelmatig regenwater geven denk ik niet dat het daar aan ligt, eerder een combinatie van te koude winter en voorjaar en dan de zware leemgrond hier. In het najaar dus maar maatregelen treffen...

groetjes!
dinsdag 20 juli 2010 - 10:40
Jeannette1

Jeannette1

Beste forumvrienden,

Bij ons lijkt het vandaag wel herfst!

De hele tuin bezaaid met gele bladeren en alles lijkt wel dor en dood.

Hopelijk wordt het komende jaar een beter groen en bloemig jaar met alles zoals wij het graag zouden willen zien.

Met dit warme weer kunnen wij er zeker niets aan doen, pappen en nathouden is het enige.

Iedereen veel sterkte gewenst en maak je niet druk met dit weer A.U.B.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 20 juli 2010 - 11:36
jouk

Jouk

hallo ik had nog een vraagje over mijn aruncus(geitebaard) waar ik over de bloei teleurgesteld ben.

Op het kaartje van de plant, en heb ook informatie gezocht over de standplaats van aruncus, lees ik alleen maar dat hij in de schaduw moet staan. Dit heb ik dus opgevolgd en daardoor is er dit jaar maar een bloeistengel aangekomen. Ik ben verschillende aruncussen tegengekomen in andere tuinen die veel meer of vol in de zon stonden, en die bedekt zijn met een hele toef bloemen. Zal ik er goed aan doen om hem te verplaatsen naar een lichtere plek als het daar de tijd voor is. Zal dan denk ik wel veel meer water moeten hebben. De problemen met de aruncus heeft denk ik niet zoveel mee te maken met de eerder genoemde problemen in de vorige reaties? Is aruncus helemaal geen schaduw plant dan?

groetjes joukje
woensdag 21 juli 2010 - 12:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon