menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slecht gazon en kalk

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Beste allemaal,

Ik weet niet hoe jullie gazon er nu bij ligt maar bij ons is het maar een vieze gele bende! We hebben het op advies lang gemaaid voor de winter maar het ziet er echt niet meer uit na al die sneeuw.

Gelukkig zijn we vorig jaar ook hopeloos begonnen en prachtig geeindigd dus ik heb er wel al het vertrouwen in.
Nu hebben we een heel seizoen gemulcht, hierdoor had ik in het najaar moeten kalken wat ik vergeten ben. Ik neem aan dat het deze maand nog wel kan maar ik had toch nog een aantal vragen voor de experts;

- Hoeveel kalk strooi je per 100m2?
- Kan ik iedere kalk gebruiken? Vorig voorjaar heb ik Ecostyle AZ-kalk gebruikt maar dat kost een rib uit mijn lijf. Ik haal liever iets wat boeren ook gebruiken?
- Moet je het voor een regenbui strooien of is dat niet zo heel belangrijk?

Hopelijk kunnen jullie me een goed advies geven!
zondag 21 februari 2010 - 17:12
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Heeft iemand een (tuin)advies?

Graziel mille!
woensdag 24 februari 2010 - 23:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Onze gazon ligt er ook heel troosteloos bij voor het moment. Hij is wel nogal belopen deze winter (2 kleine kinderen), dus het is ook een beetje ons eigen fout.
Ik heb een zak met gazonmest staan en één dezer zullen we wel eens strooien. Wij gebruiken dan zo'n strooiwagentje, dat doseert goed en strooit heel gelijkmatig.
Normaal gezien komt het gras vanzelf weer goed als het weer aan het groeien gaat.

Succes.
donderdag 25 februari 2010 - 11:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Kalk strooien kan nog wel, maar je moet niet te lang meer wachten, want dan wordt het weer opgezogen door de maaier, als je zo;n maaier hebt. Welke kalk je strooit maakt niet uit. Het is allemaal CaCO3 of te wel koolzure kalk. Bij de een zit wat magnesium in en bij de ander niet, maar dat maakt zoveel niet uit. Ecostyle is goed maar de prijs is hoog. Kies wel voor koorelkalk anders stuift het zo.
Hoeveel je moet strooien hangt af van de zuurgraad van de grond. Als je nog nooit gestrooid hebt, dan zul je wat royaler moeten zijn. Je zou dan kunnen beginnen met 10 kg per 100m2.
En dan kun je over een paar weken weer beginnen met een voor het gazon geschikte meststof (dat is niet de meest gebruikte meststof (12+10+18). Een gazon mest heeft het eerste getal(N) wat hoger en het 2e getal(P2O5) lager.
donderdag 25 februari 2010 - 13:19
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Super bedankt! Wij hebben een mulchmaaier dus dat argument gaat in mindere mate op denk ik.

Dan ga ik vandaag maar eens beginnen met kalk strooien!

Bedankt.
zaterdag 27 februari 2010 - 08:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon