menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp gevraagd bij aanleg tuin

Ga naar meest recente reactie

RedSonya

Tekst aangepast

RedSonya

Hallo iedereen met groene vingers,

Vorig jaar hebben wij ons huisje gekocht en dit jaar gaan we de tuin herzien. Zoals de onderstaande foto's laten zien is het momenteel een flinke zandbak. Waar we dus graag verandering in willen gaan zien zodat we van de zomer lekker in onze tuin kunnen gaan zitten. Alleen hebben we nog geen idee wat we ermee willen/moeten.

De tuin hoeft echter maar aan 3 belangrijke eis te voldoen:
- Mijn vriend en ik rijden allebei motor, en dus moet het mogelijk zijn om met de motor de tuin in te rijden. Om hem op de plaats te kunnen wassen!
- We willen graag een terras aan de zijde van het huis (voor schuifpui) en aan de zijde van de berging (voor het raam).
- Relatief eenvoudig te onderhouden.

Verder nog wat aanvullende informatie:
De huidige coniferenhaag (zie foto's) staan op onze eigen grond en de buren hebben er een andere afscheiding geplaatst (pilaar - houten schuttingdeel - pilaar - houten schuttingdeel - enz....). De pilaren zijn aan ongeveer 30/40 cm breed en aan onze kant lelijk afgewerkt omdat de coniferenhaag er al stond.
Nu was mijn idee om de coniferen eruit te gooien en de pilaren die in het zicht komen met beton strak te trekken. En er vervolgens iets van boompjes/struikjes tegen aan te plaatsen. Geeft denk ik een leuke dieptewerking. Mijn vriend wil de coniferen behouden. Dus wat we precies met de coniferen gaan doen?? Iemand een leuk idee??
De coniferen staan de hele dag in de zon en de beplanting die aan de muurzijde komt, staat de gehele dag in de schaduw. De muur hebben we vorige zomer geplaatst en die moet dus zeker behouden blijven. En we willen er geen planten tegen aan laten groeien met een zuigende werking op de muur.

De afmetingen van de tuin:
Breedte kant van het huis 5,50m
Breedte kant van de berging 6.20m
Diepte 10,20

Wie heeft er een leuk idee voor onze tuin??? Zowel voor de bestraling als de beplanting!

En nog even een paar foto's en een plattegrondje:
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast heel erg bedankt!!!
zaterdag 19 januari 2008 - 15:35
Plantadvies

Plantadvies

Een kleine tuin waar de coniferen dan een hoop plaats innemen en tevens niet echt mooi meer zijn, dienen worden weggehaald. Verder dient de motor een prima draai vanuit de schuur naar links te maken zo het terras op. Een mooie klimmer hier dan tegen de schuur neemt niet veel plaats in. Het ronde terras aan het huis zou ik zeker weghalen. Ik zou het strak houden. Dit omdat het makkelijker is om tegen de schuur een recht terras voor de motor te maken, om optimaal de ruimte te benutten en niet met circels te gaan werken. Laat een strook grond, vanaf het huis rechts, met af en toe een rechte uitsparing naar de coniferen vrij. In de strook kun je dan beplanting neerzetten en in de uitsparingen kun je dan haagjes planten. Of je beton kunt doortrekken op een schutting die van de buren is, dat zul je met hun moeten overleggen. Je kunt hier kiezen om tevens een strook vrij te laten en struiken te planten. Laat in de border ook weer uitsparingen vrij en plant verspringend met de overkant ook hier weer haagjes. Voor de haagjes kun je nog altijd wat potten met gezellige bloeiers kwijt. Laat de rest van de tuin van terras tot terras betegelen, of van terras tot terras inzaaien met gras of neem split. Op het terras bij het huis, kun je denken aan een pergola met klimmers. Kom je er echter niet meer uit, dan kun je even mailen naar [email protected]

zaterdag 19 januari 2008 - 22:33
RedSonya

Tekst aangepast

RedSonya

Bedankt voor je hulp Plantadvies, we zullen er mee aan de slag gaan.

Over de coniferen: Die haag is niet slecht hoor. Alleen de 3 coniferen die op de onderste foto staan hebben we vorig voorjaar uit de haag gehaald voor de aanbouw van de berging. En die passen nu niet meer terug. Maar omdat de tuin niet zo groot is en ze daar niet in de weg staan hebben we ze nog even laten staan totdat we de tuin aan gaan pakken.

En een pergola aan de huiszijde is denk ik niet mogelijk ivm met een zonnescherm (boven de schuifpui).
zondag 20 januari 2008 - 09:26
RedSonya

RedSonya

Vandaag weer een beetje op internet aan het kijken geweest voor beplanting e.d.
Kreeg ineens de ingeving om op tuinontwerpen te gaan zoeken.
En gek genoeg ook nog iets gevonden wat mijn vriend en ik allebei aanspreekt.

Ik heb voor het idee het ontwerp geplakt in onze plattegrond en ik denk dat er na wat noodzakelijke aanpassingen zeker wel wat van te maken is.

Enkele van deze noodzakelijke aanpassingen:
- Het witte vakje is iets van een berging, daar moet de vlonder dan doorgetrokken worden.
- De stepstones naar de andere zijde van de tuin omdat dat dan in de loop van de deuren zit.
- De waterbak (denken we) wordt een verhoogde border met een flinke rand eromheen waarop je ook kunt zitten (kussens erop leggen kaarsjes erbij, voelen jullie de sfeer al!!) en deze bak wordt korter omdat de tafel nu precies voor onze deur staat... (Maar dat is een klein technisch detail).

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar dan het volgende:
Wat voor beplanting kunnen we gebruiken???
- We hebben in onze tuin behoorlijk wat muur, en dat willen we niet allemaal in het zich houden.
- Verder vinden we het idee van de boompjes erg leuk. Maar deze moeten niet te groot gaan worden. Zijn er misschien leuke fruitboomjes in dit segment passend binnen onze niet al te grote tuin?
zondag 20 januari 2008 - 21:42
RedSonya

RedSonya

Nog iemand suggesties??
donderdag 7 februari 2008 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon