menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon aanleggen

peterboeckx

Tekst aangepast

Peterboeckx

Hallo,

Ik ben van plan om een oude weide achter ons huis om te vormen tot een zo mooi mogelijk gazon.

Dit zou ik willen doen zonder de hele boel te moeten omploegen, frezen, ...

aangezien de weide gedurende 2jaar niet werd afgereden, is er ook nog erg veel oud gras...

momenteel ben ik bezig het oude gras te verwijderen...

Krijg ik dan langzaam terug jong nieuw gras op mijn wei, of gaat me dat nooit lukken.??

Wie kan me hierover meer info geven?

Peter
zaterdag 3 november 2007 - 21:09
Esem

Esem

peterboeckx
Welkom hier op het fantastisch tuinforum waar altijd wel wat te leren valt.
Ben je echt de grassen aan het verwijderen?
Of ben je ze gewoon maar aan het kortwieken.
Is de weide op zich egaal genoeg,dan volstaat het eigelijk al om de eerste keer alles(misschien met een bosmaaier of een zeis) goed kort te zetten.
Daarna gebruik je de gasmaaier om telkens het gras kort te houden, en na verloop van tijd zal je zien dat je zonder veel moeite toch een redelijk mooi gazonnentje zal krijgen.
Maar je zal moeten wachten tot volgend seizoen, want het gras is nu zo goed als stil gevallen met de winter voor de deur.

Gr Eddy,
zondag 4 november 2007 - 00:03
erik1

Erik1

als dit toch al weide is best nu goed wat kalk op strooien omdat als het al enkel jaren niet meer is gemaaid er toch al heel wat mos onder kan zitten in het vroege voor jaar kan je als je dit wil kopersulfaat strooien om de onkruiden er uit te halen let wel op dit is geen onschuldig ding je mag dit niet gebruiken als er schapen naast lopen best blijf je dan zelf ook enkel weken van je gras omdat als dit aan je schoen blijf plakken je overal waar je loop op vloer of klinkers bruine vlekken kunt krijgen. en dan een goed uitkammen en je zal zien da je op korte tijd een heeel mooie gazon heb, enkel nog wat bemesten, je kan ook bv een dun laagje stal mest over een kort gemaait gazon strooien en daar geduurde de winter op laten liggen zo dat het goed verteerd en het geen dat niet is verteert in het voor jaar zuig je op met de eerst maai beurt
zondag 4 november 2007 - 23:46
Esem

Esem

Het tweede punt van erik vind ik een goede oplossing, maar kopersulfaat? laat het voor wat het is.
Probeer zonder al dat giftig materiaal je stukje weide te herstellen tot een mooi gazonnentje.
En het moet geen stalmest zijn je kan ook compost gebruiken .
Dat die ik al jaren op de gazon in de tuin in maart en ook nog eens is Noverber nu dus,met een zeer mooi resultaat.
Gr Eddy,
maandag 5 november 2007 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon