menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer snoeien

Ga naar meest recente reactie

Xana

Xana

Wij hebben enkele maanden een nieuw huis gekocht met een tamelijk grote tuin. In ons vroeger huis hadden we slechts een klein tuintje met slechts wat gras en bloemen en planten in potten.
Ik heb dus weinig ervaring met tuinonderhoud en snoeien. We hebben in onze nieuwe tuin enkele grassoorten, zoals tijgergras en iets wat sterk lijkt op struikriet ofzo, weet de juiste benaming niet meer. Het staat naast de vijver, hoge grassoort, met momenteel pluimen aan,mooi groen in het najaar en de zomer, momenteel wat gelig.
Er staat ook een boom bij. Nu is mijn vraag, wanneer is het beste moment om alles te snoeien?
Kan dit nu al of moet ik wachten tot in de winter? De vorige eigenaars zeiden wel iets over alles in de winter tot op de grond volledig afsnoeien, maar vind dit beetje drastisch, of is dit echt nodig?

woensdag 31 oktober 2007 - 11:45
fastmario

Fastmario

gangt er van af welke planten
sommige worden in najaar gesnoeit
en meeste voorjaarsbloeiers net na de bloei in het voorjaar
woensdag 31 oktober 2007 - 12:25
Plantadvies

Plantadvies

Altijd jammer als mensen de tuin winterklaar maken. Ik bedoel ook echt alles afknippen en bladeren verwijderen. Wat is er nou mooier dan in de winter de toefjes slagroom (sneeuw) op de planten te zien liggen. Tussen de beplanting en de bladeren leven egels, vogels, kevers enz. Zij maken zich klaar voor de winter. In een opgeruimde tuin zul je dus weinig beleven. Wil je echt weten wat en wanneer iets gesnoeit moet worden, zet dan foto`s neer, dan kunnen we je beter helpen.
woensdag 31 oktober 2007 - 12:30
Frakke

Tekst aangepast

Frakke

handige snoeigids kunt u hier vinden : http://www.marechal.be/snoeigids.aspx.

Maar het is idd mooier en beter voor de natuurlijke vijanden om pas in het voorjaar te snoeien.
woensdag 31 oktober 2007 - 13:54
Xana

Xana

heb eens gekeken op enkele sites, wat ik dacht dat tijgergras noemde ( iemand zei me dit) staat op de site van 'plantadvies' omschreven als prachtriet. is dit het zelfde? ik probeer zo snel mogelijk foto's te plaatsen, want het is een beetje moeilijk als je de namen niet kent en zeker al de latijnse namen!
woensdag 31 oktober 2007 - 15:51
Esem

Tekst aangepast

Esem

Idd zoals plantadvies al aangeeft waarom niet wachten tot in het voorjaar.
Al de voordelen die er zijn als je alles gewoon laat staan tot na de winter.
Verschillende dieren zoeken er een winterplaatsje,vogels zoeken er naar zaden voor de winter door te komen.
Je planten krijgen er een winterbescherming bij ,en het is toch zo mooi als alles in de winter berijpt is door de vorst,en ook als het gesneeuwd heeft .Alles bedekt met een mantel van sneeuw.

Het snoeien van de grassen doe je best in het voorjaar als er nieuwe groei te zien is.
Niet bang zijn om de nieuwe groeitoppen mee weg te knippen,daar lijd de plant niet onder,en snoei zo diep mogelijk terug.
Nog even dit ,ik heb al vele jaren een koppeltje egeltjes die er een winterverblijf van maken,
alle afgevallen blad van de siergrassen worden gebruikt om hun witerverblijf op te bouwen.

Daarom begin niet te vroeg om alles te verwijderen,want als je de diertjes te vroeg gaat storen worden ze misschien te vroeg gewekt uit hun winterslaap.
Gr Eddy,
woensdag 31 oktober 2007 - 18:46
Plantadvies

Plantadvies

Ik hoor vaak dat mensen dit noemen. Het lijkt op..... Maar er bestaan nog meer soorten. Plaats maar foto`s altijd leuk.
woensdag 31 oktober 2007 - 18:47
Lino

Tekst aangepast

Lino

Prachtriet mag je vóór de winter wat "opschonen" = wat je stoort en is scheefgezakt, mag je gerust wegknippen.
Maar het volledig kortknippen is voor nà de winter.
vrijdag 2 november 2007 - 17:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon