menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer snoeien

Ga naar meest recente reactie

Xana

Xana

Wij hebben enkele maanden een nieuw huis gekocht met een tamelijk grote tuin. In ons vroeger huis hadden we slechts een klein tuintje met slechts wat gras en bloemen en planten in potten.
Ik heb dus weinig ervaring met tuinonderhoud en snoeien. We hebben in onze nieuwe tuin enkele grassoorten, zoals tijgergras en iets wat sterk lijkt op struikriet ofzo, weet de juiste benaming niet meer. Het staat naast de vijver, hoge grassoort, met momenteel pluimen aan,mooi groen in het najaar en de zomer, momenteel wat gelig.
Er staat ook een boom bij. Nu is mijn vraag, wanneer is het beste moment om alles te snoeien?
Kan dit nu al of moet ik wachten tot in de winter? De vorige eigenaars zeiden wel iets over alles in de winter tot op de grond volledig afsnoeien, maar vind dit beetje drastisch, of is dit echt nodig?

woensdag 31 oktober 2007 - 11:45
fastmario

Fastmario

gangt er van af welke planten
sommige worden in najaar gesnoeit
en meeste voorjaarsbloeiers net na de bloei in het voorjaar
woensdag 31 oktober 2007 - 12:25
Plantadvies

Plantadvies

Altijd jammer als mensen de tuin winterklaar maken. Ik bedoel ook echt alles afknippen en bladeren verwijderen. Wat is er nou mooier dan in de winter de toefjes slagroom (sneeuw) op de planten te zien liggen. Tussen de beplanting en de bladeren leven egels, vogels, kevers enz. Zij maken zich klaar voor de winter. In een opgeruimde tuin zul je dus weinig beleven. Wil je echt weten wat en wanneer iets gesnoeit moet worden, zet dan foto`s neer, dan kunnen we je beter helpen.
woensdag 31 oktober 2007 - 12:30
Frakke

Tekst aangepast

Frakke

handige snoeigids kunt u hier vinden : http://www.marechal.be/snoeigids.aspx.

Maar het is idd mooier en beter voor de natuurlijke vijanden om pas in het voorjaar te snoeien.
woensdag 31 oktober 2007 - 13:54
Xana

Xana