menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag welke hoe ver van omheining en wat met stuk er achter

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

hallo,
wij hebben onze tuin net voorzien van een nieuwe opheining maar willen toch ook graag wat meer privacy in onze tuin en denken nu aan een haag.
Welke haag hebben jullie? Wat kunnen jullie aanraden, of afraden?
Hoe ver plaatsten jullie die haag van de omheining en kan je er nog makkelijk achter door om te snoeien dan? en is er achter die haag dan een strook gras of is dat gewoon grond of worteldoek of nog iets anders?
bedankt voor de hulp!
dinsdag 16 oktober 2007 - 20:24
fastmario

Fastmario

GAANGD VEEL AF VAN GRONDSOORT EN KAPITAAL
ALS JE GENOEG GELD HEBT ZET TAXUS
dinsdag 16 oktober 2007 - 22:10
hildavw

Hildavw

Ik heb je een mailtje gestuurd !

Hilda
woensdag 17 oktober 2007 - 12:19
Esem

Esem

hallo,
wij hebben onze tuin net voorzien van een nieuwe opheining maar willen toch ook graag wat meer privacy in onze tuin en denken nu aan een haag.
Welke haag hebben jullie? Wat kunnen jullie aanraden, of afraden?
Hoe ver plaatsten jullie die haag van de omheining en kan je er nog makkelijk achter door om te snoeien dan? en is er achter die haag dan een strook gras of is dat gewoon grond of worteldoek of nog iets anders?
bedankt voor de hulp!

Wat ik je zeker kan afeden is een laurierhaag?
Ik heb er zelf een staan 125m.en ben ze aan het vervangen door beuk.
Persoonlijk vind ik beuk en taxus de mooiste en makkelijkste haag om te onderhouden.


Als je zelf de haag aan de achterkant wil snoeien moet je toch rekening houden met de breette van de haag zelf,en daar mag je toch rekenen op minimaal 50cm,en om dan nog goed je haag te kunnen snoeien zonder dat je in de problemen komt ivm plaatsgebrek, mag je daar toch al vlug nog een 50 cm.bij doen.
Dus de helft van je haag 25 cm + 50 cm plaats die je nodig hebt = 75 cm tot 1 m.
Plant de haag dan op 1 m of iets minder van de scheidinglijn.
Zo ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr Eddy,
woensdag 17 oktober 2007 - 12:30
printemps

Printemps

of vraag aan uw buur of de haag tegen of op de scheiding mag komen
dan heeft hij er ook genot van
hij kan dan zijne kant zelf snoeien
en heb jij minder werk

mvg
woensdag 17 oktober 2007 - 13:27
Nimue007

Nimue007

bedankt voor jullie reacties.
Taxus vind ik niet zo mooi.. ik denk dat het ligustrum en beuk zal worden.
We hebben getwijfeld om klimop tegen de opheining te laten groeien maar we zijn hier toch maar van afgestapt.. We kunnen de hagen niet op de scheiding zetten want dan groeien de takken onmiddellijk door onze omheining en ik denk niet dat dat zo makkelijk te snoeien is.. en als onze buren dat dan zouden moeten doen denk ik dat onze bekaertdraad er onmiddellijk aan zal geloven..
woensdag 17 oktober 2007 - 20:09
Kwest

Kwest

Hoi Nimue007,

Wij hebben klimop tegen onze Bekaert-draad groeien, die staat op de scheiding, en ik vind de haag heel gemakkelijk in onderhoud. Er is veel minder werk aan dan aan liguster of leylandii.
Je moet dan wel met je gebuur overeenkomen dat hij zijn kant doet...

Hou er rekening mee dat beuk en liguster niet even snel groeien...
vrijdag 19 oktober 2007 - 13:45
angy

Angy

Ik zou gewoon Thuya atrovirens zetten. Groeit overal, niet veel snoeiwerk (éénmaal per jaar) en je kan hem op 30cm breed houden. Hij blijft ook zomer en winter groen. En als hij eenmaal volgroeid is, kan je er zeker niet meer doorheen kijken!
maandag 22 oktober 2007 - 14:00
LOBU

LOBU

Een ideale haagplant moet aan enkele eisen voldoen. Twee zeer belangrijke zijn dat de vertakking redelijk horizontaal moet zijn zodat niet na 15 à 20 jaar er takken beginnen uit te zakken en de haag zijn vorm verliest. Ten tweede moet een goede haag na verloop van enkele decennia wanneer ze te breed zou geworden zijn kunnen teruggezet worden (dit is teruggesnoeid tot tegen de stam) waarna ze weer uitbundig gaat uitlopen.

Dit beperkt het lijstje voor hogere hagen tot voornamelijk haagbeuk (Carpinus betulus), beuk (Fagus sylvatica), hulst (Ilex sp.) en Taxus baccata. Bijna al de rest van de verkrijgbare haagplanten hebben wel één of ander ernstig nadeel (te groot blad dat verhakkelt bij het snoeien, kaal worden onderaan, uitzakken, ...)

Wettelijk gezien moet het midden van een niet gemene haag (een gemene haag is geplant op de scheidingslijn in samenspraak met de buren) op minstens 50cm van de scheiding staan en mag ze maximum 2,50 m hoog zijn en dit met een 30-jarige verjaringstermijn. In principe moet de eigenaar de haag snoeien (ook langs de kant van de buren) en mag hiervoor het perceel van de buren betreden (zelfs zonder toelating wanneer na herhaalde pogingen tot aanvraag om te mogen komen snoeien geen reactie volgt). Wanneer de buur besluit de haag zelf te snoeien mag dit gelijk met de scheidingslijn (en niet de bovenkant, ook al is de haag wettelijk te hoog en kan hij dit wel afdwingen) en moet in theorie het snoeisel aan de eigenaar van de haag worden teruggegeven.
Een gouden raad: overleg met de buur is altijd beter dan ruziën over de letter van de wet!
dinsdag 23 oktober 2007 - 00:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon