menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras roestig bruine delen

the666bbq

The666bbq

Het gras zou er fris groen moeten bijstaan met al dit regenweer maar toch zit er een roestige schijn onder al dat groen. Vorige week toen het gras nog wat langer stond was er helemaal niets van te zien. Ik heb al wat nagelezen op het net en ik kom tot dusver tot rooddraad of sneeuwschimmel (natte zomer) - ik heb ergens gelezen dat die vooral voorkomen op goed onderhouden gazons en ik denk wel dat dat het geval is

Ik heb ergens gelezen dat je dit kan bestrijden met een fungicide bv rovral of zoiets maar voor ik me op de chemische poeders gooi wil ik toch eerst alle andere alternatieven overwegen (en komen tot een juiste diagnose is daar een belangrijk element in)

Zijn er nog mensen bij wie de gazon een roestige indruk maakt ? Want ik ben toch niet de enige die die natte zomer heeft gehad
woensdag 8 augustus 2007 - 10:52
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Hallo,

Ik ben blij te lezen dat je eerst andere alternatieven wil zoeken alvorens naar gif te grijpen.
Wat betreft de "diagnose", het is natuurlijk moeilijk om vanop afstand een juist oordeel te vellen.
Misschien is het niet eens een "ziekte" of schimmel maar heb je gewoon teveel dood materiaal in je grasmat zitten.
Misschien kan je daarom eerst eens goed verticuteren en kijken hoe je gazon daarop reageert.
Door het dode materiaal eruit te kammen krijgen de gezonde stukken meer ruimte en is het niet eens ondenkbaar dat je gras er plots wel weer groener op wordt.
Verticuteren is in principe iets voor het voor- of najaar maar met het huidige weer zou ik het toch nu riskeren en zelfs na het verticuteren wat groene korrel of gedroogde koemest strooien.
Mocht je deze week nog over wat tijd beschikken; het ziet er niet naar uit dat we voorlopig niet meteen lange droge en hete periode moeten verwachten op weergebied dus kan het volgens mij nu perfect lukken om te verticuteren.
Blijkt nadien toch dat je gazon zich niet herpakt zoals gehoopt, dan kan je nog naar andere alternatieven zoeken.

Succes en groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon