menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rustperiode

Ga naar meest recente reactie

beertje

Beertje

Hallo,
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een rustperiode van planten of na de bloei minder water geven ,want op sommige vetplanten komen geen bloemen.(domme vraag misschien)

beertje
zondag 27 mei 2007 - 03:23
Bowie

Bowie

De planten krijgen dan totaal geen water meer, zodat ze denken dat ze niet gaan overleven, daarom zorgen ze voor knopvorming= uiteindelijk zaad= uiteindelijk overleven.

Bv cactussen krijgen van october tot en met april geen water, daardoor zorgen ze voor bloemen. Als je water blijft geven, zullen de planten wel blijven leven maar geen bloemen maken.
zondag 27 mei 2007 - 03:27
beertje

Beertje

Bedankt Bowie ,
zat al een tijdje met deze vraag en had al een paar keer op internet gekeken
maar geen uitleg bij de bedoeling van rustperiode.
en nu opgelost.
Mvg beertje
zondag 27 mei 2007 - 03:33
Esem

Esem

bowie,
daar ben ik het niet volledig mee eens.
Dat wat jij hier verteld in een zelf ingelaste rust periode.
Een gedwonge rustperiode.
Een rustperiode treed op als de plante zelf in rust gaan.
kijk nu b.v. maar de vaste planten ,tegen de winter sterven de bladeren van de plant af en gaan in rust De rustperiode.
Bomen verliezen hun bladeren bij het begin van de herfst,de wateropmane via de wortels verminderd
omdat tijdens de vorstperiode minder vocht nodig is omdat de bladeren verdwenen zijn,hoeven ze ook niet zoveel vocht tot zicht te nemen de boom is in rust.
Nogthans valt er regen en is er water voorhanden,maar ze nemen geen of weinig water tot zich.
Ze zijn in rustperiode.
Bladhoudende planten reageren net het zelfde maar stoten hun blad niet af.
maar je ziet in de winter ook geen nieuwe groei aan de groenlijvende struiken of bomen want ze zijn in rust.
Een mooi voorbeeld van de kastange.Kijk in de winter eens naar de nieuwe bladknoppen van de kastange zijn al aanwezig maar zijn bedekt door een kleverige laaghars om de nieuwe knoppen te beschermen tegen de vorst om 1 het uitgdrogen te beletten en2om ze te beschermen tegen de felle koude.
Gr Esem,
zondag 27 mei 2007 - 08:33
corrielat

Corrielat

Nou Esem, ik weet niet wat jij daar verteld wel helemaal waar is, het kan ook zijn dat ik je niet goed begrepen heb, zeg het maar als ik me vergis, ik heb ooit gehoord dat het niet perse een vaste tijd is dat planten in rust gaan, bv. (de aronskelk) deze voor mij zeer faschinerende plant, gaat niet bij iedereen dezelfde tijd in ruste, het heeft met de bloeitijd te maken en waar hij staat???? soms bloeit hij al in de winter wanneer hij onder een afdak staat, het is wel zo (tenminste zo heb ik het begrepen) dat je met een paar kunstgrepen (die ik niet ken helaas) je hem op andere tijden kan laten bloeien als hij op verschillende plaatden in je tuin staat, zodat je steeds een andere in bloei hebt om langer van bloem te kunnen genieten.
Zeg me aub. als het niet zo is, dan ga ik het ook niet meer uitproberen, (met het gevolg dat ik tot op dit moment nog maar een plant in bloem heb) maw. dan is heel mijn gesjouw met de planten voor niets geweest, en ga ik de adviseur die mij dit wijsgemaakt heeft eens flink onder handen nemen.
zondag 27 mei 2007 - 14:09
Esem

Esem

corrielat er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Maar over het algemeen is het zo dat een plant in winterrust gaat.
Als de arondskelk bloeit in de winter is het waarschijnlijk zo dat de plant er toe gedwongen wordt, de kneepjes die je schrijft,maar ken ze ook niet hoor.
Ik wil alleen maar zeggen omdat je een plant geen water geeft dat hij in rust zou gaat.
Waarschijnlijk staan de planten bij jou in pot,en verplaatst je ze in de winter onder een afdak waar het niet zo koud is.
Maar in de natuur kan een plant niet gaan schuilen voor de koude hé corrielat, en moeten ze de koude doorstaan.
Gr Esem,
zondag 27 mei 2007 - 15:39
corrielat

Corrielat

Hallo Esem,
Ik zeg ook niet dat het perse waar moet zijn wat ik zei, het was mij verteld, maar ik geloof er ook niet meer in, ik schreef ook dat ik met potten sjouwde, van het een naar het ander, om uit te proberen, maar het is me ook niet gelukt, dus het zal wel een fabeltje zijn, dus ik laat ze nu staan en laat de natuur beslissen, ik ga nu maar de tips opvolgen die ik hier op het forum krijg, zodoende dat ik antwoordde op het vorige.
zondag 27 mei 2007 - 17:50
corrielat

Corrielat

Hallo Esem,
Ik zeg ook niet dat het perse waar moet zijn wat ik zei, het was mij verteld, maar ik geloof er ook niet meer in, ik schreef ook dat ik met potten sjouwde, van het een naar het ander, om uit te proberen, maar het is me ook niet gelukt, dus het zal wel een fabeltje zijn, dus ik laat ze nu staan en laat de natuur beslissen, ik ga nu maar de tips opvolgen die ik hier op het forum krijg, zodoende dat ik antwoordde op het vorige.
zondag 27 mei 2007 - 17:51
Bowie

Bowie

Esem, natuurlijk heb je gelijk, ik had het idd over een gedwongen rustperiode.
zondag 27 mei 2007 - 18:36
corrielat

Corrielat

Natuuuurlijk heb je gelijk Esem, ik laat me noit meer iets wijsmaken, en luister alleen nog naar tips op dit forum,
zondag 27 mei 2007 - 19:21
Adrienne

Adrienne

Hallo corrielat ben effe hier eindelijk hé, maar niet lang salle.
Jammer dat je maar één bloem aan je arondskelk hebt,
bij mij bloeit hij weer enorm !!!
Heb juist weer een mooie weggegeven,
ik zal er alvast eentje houden voor je als je naar Arendonk komt.
Je weet het hé, ze staan bij mij gewoon in volle grond
en worden enkel bij felle vorst beschermd door een beetje stro.
Zelfs de calla staat er hier al mooi bij staat ook in volle grond,
bloem hebben ze nog niet maar is wel komende.
doeiiiii
zondag 27 mei 2007 - 19:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon