menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterton

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Al een hele tijd geleden heeft er een stukje op het forum gestaan , dat, als je een gedeeltelijk volle
plastiek fles in je waterton laat drijven.het water niet bevriest.
Helaas hebben we , hier in Friesland, kennelijk water dat daar nog nooit van gehoord heeft.
Ik laat altijd 1 ton vol water voor mijn kamerplanten. Als het dan gevroren heeft hak ik 's morgens het ijs los en gooi het uit de ton. Gaat altijd goed. maar als het niet bevriest hoef ik geen kou te lijden.
Jammer, jammer, jammer. Ik moet toch ijs kappen. Bittere teleurstelling. Het had zo mooi kunnen zijn.

gr. Roeli
zaterdag 7 februari 2015 - 15:14
PeterBo

PeterBo

Halo Roeli,

Ik denk dat het verkeerd is overgekomen, als je die fles er in laat drijven voorkomt het dat je regenton kapot vriest.

Mvg. Peter.
zaterdag 7 februari 2015 - 15:24
Roeli

Roeli

Zou best kunnen , hoor Peter. Het is ook al een poos geleden dat ik het gelezen heb, en ik kon het niet weer terug vinden.
Maar die fles drijft dus niet, maar zit helemaal vast gevroren. Maak dat niets uit ?
Nee, nu niet meer en met een beetje geluk dit jaar ook niet meer.
Ik probeer het gewoon de volgende keer weer.
Nu wil ik voorjaar !!!

gr. Roeli
zaterdag 7 februari 2015 - 15:31
PeterBo

PeterBo

Het gaat er om dat de fles de druk van het uitzettende ijs opvangt, en daardoor voorkomt dat je regenton scheurt.

Het water zal altijd bevriezen, tenzij je er genoeg zout in gooit maar dat is natuurlijk weer niet goed voor je planten.

zaterdag 7 februari 2015 - 15:42
Roeli

Roeli

OK. Bedankt voor de uitleg.
zaterdag 7 februari 2015 - 16:26
Boerke

Boerke

Mij hebben ze eens gezegd om enkele tennisballen in het water te gooien om de druk op te vangen. Heeft hetzelfde effect als een lege fles maar ligt niet zo diep in het water.
zaterdag 7 februari 2015 - 17:23
jdcoster

Jdcoster

De fles mag ook niet verzwaard worden door ze met water op te vullen, want dat staat gelijk met het wateroppervlak en bevriest natuurlijk ook. Verzwaar ze met stukjes metaal of steentjes en zo vangt de lucht in de fles, de druk op van de uitzetting van het ijs. De flessen worden ingedrukt en zo blijven de wanden van het vat gespaard. Je moet er wel een rij van hebben die je diagonaal of diametraal en rechtop laat drijven in de watertank.
zaterdag 7 februari 2015 - 18:34
BOSVROUW

BOSVROUW

Of je doet er gewoon zout in!!!
zondag 8 februari 2015 - 12:06
jdcoster

Jdcoster

Maar dat is dan weer niet geschikt voor bovengrondse vijvertjes en watertonnen waarvan het water gebruikt wordt voor planten of dieren.
zondag 8 februari 2015 - 12:11
leerling

Leerling

Dag Roeli,

Dit is waarschijnlijk het topic waar je naar zocht: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=&tid=57463

Ik merk nu dat de titel ervan wat misleidend is. Bedoeling van zo'n fles is dat de ton zelf niet kapot vriest, omdat - zoals hier ook al herhaald - de fles een deel van de druk van het uitzettend ijs opvangt.
zondag 8 februari 2015 - 17:33
Roeli

Roeli

Ja, inderdaad.
Dat artikel bedoelde ik.
Ik zal nog wat plastiek flessen bewaren en het dan volgend jaar weer proberen.
Nu krijgen we geen winter meer. Misschien nog wat plaagstootjes, maar vast geen strenge vorst meer.
Mijn hond is zijn wintervacht bijna kwijt en ze zeggen toch dat dieren het aanvoelen?
Daar reken ik dus op.

groetjes Roeli
zondag 8 februari 2015 - 19:12
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik bedoelde zout in de fles met een beetj
e water doen water doen, een paar naast elkaar vastmaken!
zondag 8 februari 2015 - 21:40
Roeli

Roeli

Ja, nu snap ik het, maar je was ook niet duidelijk.
Maar dit is eenvoudiger dan de flessen met steentjes verzwaren.
Bedankt voor de tip. Ik ga het vast proberen.

gr. Roeli
zondag 8 februari 2015 - 22:11
Paronoto

Paronoto

Met een soort "drijvende schroef " bllijft het wateroppervlak steeds in beweging en belet het aanvriezen....een handige "doehetzelver" kan dit gemakkelijk voor mekaar krijgen. Een houten ronde plaat met middenin een gat waar een stok (afgedankte bezemstok bvb) met bovenaan een soort "vleugel" en onderaan een soortgelijk water/roest bestendige (zink, aluminium o.i.d.) Door de luchtverplaatsing (wind) gaan beide "platen draaien en houden het water in beweging....Een nogal rudimentaire schets maar toch "begrijpelijk'"....

Tuinbabbel

zondag 8 februari 2015 - 22:51
leerling

Leerling

@Paronoto
Ingenieus, maar het lijkt me dat dit alleen maar werkt wanneer er luchtverplaatsing (wind) is. En kan je dan niet net zo goed wat balletjes op het wateroppervlak laten drijven?
zondag 8 februari 2015 - 23:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon