menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat groeit alles in een jaar tijd toch hard

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Ongelofelijk dat sommige dingen zo hard groeien en/of jonkies krijgen!
Vorig jaar 1 duizendschoon plantje gezet, en dat is me nu een joekel! Hetzelfde met het nagelkruid. Dacht dat dat een klein plantje was en zou blijven, maar goeie genade, haha. Vorig jaar geen bloem in gehad, dit jaar zit er gelukkig knopjes in
En ik heb nog een andere die groter geworden is na een jaar, logisch, maar ook héél veel babietjes heeft (ben even de naam kwijt :/ ) Ook wel weer leuk, want die kan ik dan weer voorzichtig uitsteken en uitplanten. Maar met sommige dingen verrast het me wel.
Ik heb bijv. ook biezen, die stonden hier al in de tuin. Kleine friemeltjes in een verstoken hoekje, denk 3 of zo. Die heb ik behoedzaam verzet, bij gebrek aan planten en geld en omdat de biezen tegen het nat kunnen, wat feitelijk handig was in mijn natste hoek.
Nou vind ik echt overal en nergens biezen van amper zichtbaar, tot mini, medium enz. En die medium/mini's van vorig jaar, zijn in een jaar tijd uitgegroeid tot giga joekels! Moet ze nu verplanten, omdat ze andere dingen verdringen. Nu moet ik ook baby's gewoon gaan wieden, anders heb ik straks een gigantisch biezenbos, lol. Tis wat.

Wist trouwens ook niet dat bergamot nogal wandelende tenen heeft?
zaterdag 19 april 2014 - 17:43
Polplastron

Polplastron

De bergamot heb ik hier ondertussen verwijderd omdat hij echt wel te opdringerig werd. 't Zijn anderzijds wel mooie planten natuurlijk!

Maar inderdaad ... alles gaat nu enorm snel!
zaterdag 19 april 2014 - 19:54
minouke

Minouke

Zou wel eens mogen regenen klinkt een beetje vreemd maar hier heeft het al lang niet meer geregend. De grond is hard en droog.
zondag 20 april 2014 - 10:39
Roeli

Roeli

Hier ook, Chantal.
Ik ben net weer met een gieter de tuin rond geweest.
De planten in potten en de nieuwe aanplant hadden echt weer water nodig.
Er wordt wel steeds regen voorspeld, maar dat valt dus niet bij ons.
Nu wil ook niet klagen, want anders krijgen we straks een plons die de grond niet kan verwerken. En daar zitten we ook niet op te wachten.
Nee, dan toch maar de gieter.

gr. Roeli
zondag 20 april 2014 - 17:01
minouke

Minouke

Dat is soms het probleem hé Roeli, als het begint weet je nooit wanneer het zal eindigen.
zondag 20 april 2014 - 17:08
Fiona

Fiona

Ja, hier idem dito: ook droog! Het is nu bewolkt, dreigt te gaan regenen, maar er kwamen net alleen een paar spettertjes. Ik wacht het ook maar even af, anders inderdaad maar even zelf wat bijwateren.

De bergamot gaat inderdaad best aan de hort. Vorig jaar had ik er veel meeldauw in, dat vond ik dan wel weer jammer.
Nu heb ik meeldauw in jonge, net geplante Veronica ereprijs, een moerasversie. Blue Riesin geloof ik. Kweet nou niet of ik dat moet behandelen. Ik hoop dat het verdwijnt, maar ja, dat zal wel ijdele hoop zijn ...

Kun je meeldauw ook wegkrijgen met brandnetelprut?
maandag 21 april 2014 - 16:24
Adrienne

Adrienne

En voila de gebeden zijn verhoord, wij hebben al lekker regen gehad super
Je ziet de plantjes er van op fleuren
dinsdag 22 april 2014 - 07:10
satomi

Satomi

En wij hebben daar helemaal niks van gekregen. Het wordt hoog tijd dat het weer eens flink spettert. AL is het zonnetje wel lekker natuurlijk, toch is het al weer 14 dagen geleden dat er wat nattigheid uit de lucht kwam vallen.

@Fiona, pas je een beetje op met die biezen? Ze zaaien zich, eh nogal rijkelijk uit, voordat je het weet heb je een biezenveldje. Het duurt dan wel een tijdje voordat je ze weer weg hebt. Knip in ieder geval het zaad er uit.
dinsdag 22 april 2014 - 13:09
wilma*15

Wilma*15

Hier heeft het zojuist even eindelijk behoorlijk geregeld.
Het ruikt nu weer lekker fris.
Heerlijk na een buitje eens lekker door de tuin slenteren.
Nu is het hier weer droog.
Ben benieuwd hoe snel de grond weer droog is.
Denk dat het morgen al niet veel meer van te zien is.
Hoop dan ook dat het de komende nacht nogmaals eens gaat regenen.

dinsdag 22 april 2014 - 19:23
peter2

Peter2

Er word vanaf het weekend een heel ander weertype voorspeld ,veel frisser ,met geregeld regen.
Goed voor de nieuwe planten ,maar zal toch even wennen zijn ..
dinsdag 22 april 2014 - 21:18
Fiona

Fiona

Tis hier vandaag echter heerlijk, stralende zon!
Dus vanavond toch maar even de tuinslang uitrollen, want alles staat toch wel errug droog nu!
woensdag 23 april 2014 - 14:35
hildavw

Hildavw

regen? wat is dat?

hopelijk valt het morgen niet met bakken uit de hemel, want Femma doet morgen een uitstap naar Pairi Daiza

heb daarjuist alle bloembakken en potten goed wat water gegeven, want alles staat droog

woensdag 23 april 2014 - 19:32
Fiona

Fiona

Nou, vanochtend toch genoeg regen gehad hier
Ik had wel gesproeid gisteravond, want ik vond dat de planten wel lang genoeg hadden gewacht, vooral de plantjes die ik pas had gezet en gezaaid. Meeste nieuw gezette planten zijn oever/moerasplanten, die kun je toch niet te lang dorstig laten, denk ik!
donderdag 24 april 2014 - 15:50
libosa

Libosa

Eindelijk, eindelijk eindelijk valt hier nu ook regen
De hele week was er overal regen, maar hier nog geen spatje, terwijl mijn tuintje smachtte naar regen, maar nu regent het even stevig door en van mij mag het de hele nacht doorgaan!
Aangezien ik geen buitenkraantje heb, moet ik dus vanuit de keukenkraan sproeien, waarbij ik al meermalen "getrakteerd" ben met een waterballet in de keuken
Ik stel dat dan ook zo lang mogelijk uit en daarbij: regenwater is gratis

Groetjes Libosa
donderdag 24 april 2014 - 17:27
hildavw

Hildavw

ECHTE regen hebben wij hier nog altijd niet gehad.

En donderdag, in Pairi Daiza, hebben we rond het middaguur enkele verloren druppels gehad, niet de moeite.
En in de namiddag gingen zelfs de jassen uit.
zaterdag 26 april 2014 - 19:15
minouke

Minouke

Hier van hetzelfde Hilda... en ik doe nochtans mijn best om vals te zingen.
De waterputten staan extreem laag dat we zelfs de dompelpomp hebben moeten laten zakken, en dat in de lente
zaterdag 26 april 2014 - 19:42
libosa

Libosa

Hier weer regen en zo te zien op buienradar zal dat wel de hele dag duren.
Dit keer hoor je mij niet mopperen, want zo kan het grondwater weer eens goed aangevuld worden. En het scheelt een hoop met het sjouwen met gieters om potten en jonge aanplant van water te voorzien

Wat ik wel wat jammer vind, is dat de mini-sering op stam nu volop in bloei staat en door de regen snel uitgebloeid zal zijn. Ik had deze vorig jaar een stuk teruggesnoeid in de veronderstelling, dat hij dit jaar dan minder mooi zou bloeien, maar niets is minder waar, want hij bloeit nu nog uitbundiger met een heerlijke seringengeur.

Groetjes Libosa
zondag 27 april 2014 - 09:38
Fiona

Fiona

Hier had ik ook gehoopt op een fikse regenbui, alles is telkens zo droog en ik heb gisteren toch uitgebreid gesproeid :/
Genoeg regenwolken, elders hebben ze ook flinke buien gehad, hier geen druppel. Tis wat, of het is te nat (vorig jaar) of het is te droog. Heb ik expres geinvesteerd in moeras/oever planten omdat het bekend is dat het hier zo aso nat is, is het gortdroog!
dinsdag 6 mei 2014 - 21:34
Roeli

Roeli

Geen idee hoe het nu bij jullie is, maar ik heb ECHT genoeg regen gehad.
Het kan best zijn dat de grond nog wel meer kan gebruiken, maar van mij hoeft het voorlopig niet meer. Alles is hier zompe nat.
Graag het zonnetje terug, aub.

gr. Roeli
donderdag 8 mei 2014 - 18:58
wilma*15

Wilma*15

Hallo Roeli

Stuur de regen maar deze kant op.
Hier kunnen we nog wel wat regen gebruiken.

Het is wel nat maar daar heb je het dan ook mee gezegd.

Het zonnetje heb ik vandaag ook niet gezien wel veel bewolking met af en toe een enkele druppel maar niks van betekenis.

U kan goed duimen dus probeer het weer zou ik zeggen.
Stuur de regen nu maar richting Bokrijk.

Groetjes
donderdag 8 mei 2014 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon