menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een vreselijke amateur haren hof

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

voila de laatste vorderingen qua groenen en een prachtige bloem !!

Tuinbabbel

zaterdag 13 juli 2013 - 11:02
myriam56
zaterdag 13 juli 2013 - 11:03
myriam56

Myriam56

zelf gezaaide tomaten !

Tuinbabbel

zaterdag 13 juli 2013 - 11:04
myriam56

Myriam56

ZE staan allemaal met bloemen en hier en daar al een rappe die al tomaten heeft

Tuinbabbel

zaterdag 13 juli 2013 - 11:05
myriam56

Myriam56

En een prachtige bloem.... die er zo mooi uitziet als toen ik haar kocht ( bolleke) op de verpakkingsfoto!

Tuinbabbel

zaterdag 13 juli 2013 - 11:07
minouke

Minouke

Die laatste Myriam, de Eucomis heb ik ook en is goed winterhard ondanks wat je overal leest dat ze naar binnen moet.
Je hebt toch al veel gelukt in je moestuin, ik heb de mijne opgegeven. Moestuin vraagt toch erg veel werk wil je heb mooi houden. Het eerste jaar gaat nog wel maar dan mag je die of die niet meer op dezelfde plaatst houden en dat kwam dan niet uit met mijn bloemekes dus alleen nog maar kruiden.
zaterdag 13 juli 2013 - 11:44
RdB

RdB

Ze zijn niet overal betrouwbaar winterhard. Ik had ze jaren staan (Oost-Nederland, buiten de stad) maar vorige winter was teveel voor ze: vrijwel alles weg. Een enkele blaadje kwam terug van een exemplaar tegen het huis aan (als enige), die vermenigvuldigd zich al weer langzaam.

Ruud
zaterdag 13 juli 2013 - 13:31
myriam56

Myriam56

Goeie middag...RdB, ik ga daar een ferm bouwsel rond fabriceren, ( ik moet wel, want het vriest binnen net zo hard als buiten,3 meter voorbij de houtstoof)...
zaterdag 13 juli 2013 - 14:03
minouke

Minouke

Vreemd h
zaterdag 13 juli 2013 - 16:11
myriam56

Myriam56

Hey chantal, dan hebt ge veel geluk met een bloem die een overwinnaar is !! ....... ze is wel wondermooi... echt ongelofelijk het is net een tak met h
zaterdag 13 juli 2013 - 17:11
minouke

Minouke

Wel ja, zoals je ze beschrijft si
zaterdag 13 juli 2013 - 19:00
svoffel

Svoffel

Raar dat de Eucomis op de ene plaats wel terugkomt en op de andere niet.
Heb ze nog nooit gekocht, denk dat onze natte winter en soms natte rest van het jaar er teveel voor is.
Maar als ik de foto zie is het de moeite.
Ge moet er een beetje geluk mee hebben.

De groenten staan er prima bij ! Allemaal lekkers om op te smullen.


zondag 14 juli 2013 - 10:34
RdB

RdB

Dat is niet zo raar hoor, temperatuur verschillen in de winter zijn over NL/Be al heel behoorlijk om over de microklimaten maar niet te spreken. En inderdaad, stagnerend water kan op zich al dodelijk zijn, al heb ik daar (ik woon op een terp) geen problemen mee. Ik had na 15 jaar succes met deze plant in de volle grond gewoon een keer pech. Gelukkig heb ik er altijd wel een paar achter de hand die ik als kuipplant teel. Bovendien is deze soort algemeen verkrijgbaar en goedkoop.

Zijn er nog andere Eucomis die redelijk de winter doorkomen> Naar mijn ervaring is de E. vandermerwei volstrekt kansloos.

Tuinbabbel

zondag 14 juli 2013 - 10:58
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Vandaag weer een supermooie dag. Maar ik moest naar de bank ivm verzekeringen.
Wat een gedoe, heeft me 2 uur gekost, ja een mens moet toch voldoende uitleg hebben en vergelijken moet ook nog.

Hebben jullie nog iets moois gevonden tijdens de uitstap, schepje, plastieken zak ... Niks kunnen meebrengen?

Zet de foto erbij van mijn nieuwe roos .... Margaret Merril. Ze ruikt goed, ziet er prachtig uit en ik kan de meeldraden bewonderen.

Deze avond meer water gedronken want morgen is het kuisdag. Woensdag weer naar de Ardennen, joepieeeee

Nog een fijne avond, geniet nog maar van kaarsen en de koer en Adamo, ik zet ook al eens Julio Iglesias op. De buren zullen ongelukkig zijn als ze niet meer alles kunnen zien wat je doet. Of staat de buurvrouw van achter een struik in haar tuin naar jullie te loeren?

Nog vele groetjes van de Noordzee.

Simone

Tuinbabbel

maandag 15 juli 2013 - 20:46
myriam56

Myriam56

Goeie avond Simone,
Om 20 uur was het nog 26 graden..... lekker buiten gegeten.... en dan nog eventjes komen kijken wat er zoal te beleven valt... We hebben niets gevonden, Ik heb wel een voorbeeld gevonden een dorpke of twee verder, hoe ik onze poort dus verder wil afwerken,... dat zal nog wel een tijdje duren want ik zou dus graag van die echte platte pannekes hebben met 1ronde kant ( ik geloof dat ze die lauze's noemen , heb ooit gelezen van een huis dat te koop stond, dat het een lauze dak had en ik heb daar dus op uitgemaakt dat het over de pannen ging.... op gans onze menage liggen er wel al moderne pannen ( het dak van alle schuren en huizen is in de jaren 70 helemaal opnieuw gedaan , gelukkig want dat scheelt een heel stuk in de rekening, dat was trouwens 1 van de verreisten die we gesteld hadden bij de koop van de boerderij )
Gisteren, hebben we een eindje rond getoerd, zonder echt nog veel nieuwe mooie dingen tegen te komen, we weten echt wel hele prachtige dorpen hoor, zo heb je pisselou... dat dorp bestaat uit 1 grote straat en een paar wegels, maar in die grote straat staan er vier prachtige versterkte reuzachtige boerderijen, ze zijn ze nu aan het opknappen, als je dat ziet, smelt je gewoon van de grote goesting om zo iets te kopen ( uiteraard met h
maandag 15 juli 2013 - 21:08
minouke

Minouke

't Was hier ook erg warm en morgen nog warmer, vind ik ook niet zo prettig.
25
maandag 15 juli 2013 - 22:06
svoffel

Svoffel

Goede morgen iedereen,

Zit hier met een tas the en probeer wakker te worden, een moeilijke bevalling precies. Geen waaierke nodig deze nacht, koelt toch goed af, 15 graden.

Was nog vast aan het slapen als onze Rocky, de yorkshire, begon te piepen omdat hij naar buiten wou. Dat is er eentje, hij wakker iedereen wakker.

Molleke is echt wel een heel speciale lieve poes als ik dat allemaal lees. Daar gaan jullie heel veel plezier aan beleven. Dat ze zo direct komt als je roept, dat voor een poes..... heerlijk gevoel moet dat geven he.
Al een geluk dat je de tomaten terug gevonden hebt hahahahaa, zou wel wat zijn om bij de buren de tomaten uit te gaan trekken.

Ga seffens eens googelen naar dat dorpje. De tijd dat ik zocht was het vooral omgeving Buxy, Givry enz... prachtige streek met al die wijngaarden. Ben daar eens naar een huis gaan kijken, met een waterput op koer (zoals bij jou Chantal) en een zicht om achterover te vallen. Maar het huis moest bijna terug opgebouwd worden, mij teveel werk. En uiteindelijk is het dan de Viroinval geworden. Ben daar heel happy, maar minder avontuur als dat van jou Myriam. Minder zorgen en werk ook.
Het weer is zalig, ZALIG, mijn ventje is zo blij en ik ook, t'is zelden dat er bijna geen wind is. Ben ook blij voor al die mensen die nu vakantie hebben, die kunnen echt genieten. T'is zo sneu als je tijdens je verlof slecht weer hebt en niet buiten kunt.
Voila, Myriam die gaan verder bouwen en Minouke een plonske doen en ik ga ook genieten van dat goede weer.
Have a nice day ladies!


Tuinbabbel

dinsdag 16 juli 2013 - 08:25
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen!!
Gho Simone, je bent echt wel een bloemenfee hoor !! zoveel prachtige bloemen !!! Ik wou dat het bij ons ook al zover was, maar jammer genoeg moeten we nog veel te veel prutsen aan onze boerderij, en de zaken die een paar jaar duren eer ze echt ontwikkeld zijn hebben we nu al gezaaid /geplant.... Nu is het hoofdzakelijk groenten die onze aandacht krijgen, en uiteraard ook het zicht aan de straatkant....
Vandaag nog met wat zakken van 40 kg sleuren.... na een rit van een uurke !!! het kan niet anders !!
Ik zou zeggen, voor diegene met een zwembad ( Minouke bvb) lekker plonzen !! en zwem voor mij ook een paar rondjes mee , Voor diegene die cong

Tuinbabbel

dinsdag 16 juli 2013 - 08:44
myriam56

Myriam56

je ziet er zitten er veel klaar om geboren te worden

Tuinbabbel

dinsdag 16 juli 2013 - 08:45
minouke
dinsdag 16 juli 2013 - 08:59
myriam56

Myriam56

Goeie avond, voor mijn douchke nog eventjes komen lezen en schrijven !!
Ik denk dat ik mijn patisons teveel water geef, want 1 is er afgevallen en rot ( het is gelukkig maar 1kleintje) ik wil het natuurlijk allemaal super goed doen en heb s'morgens en s'avonds water gesproeid, dus ik ga dat minderen, de rest doet het allemaal nog goed....
Dat ter zijde !!! we zijn dus vandaag om een krabpaal geweest voor molly, cement, en cementmix, zodat ik de binnenkant van de steunmuren kan afwerken waar de poort aanhangt... Het was nog solden dus hadden we meer voor hetzelfde geld in de dierenwinkel... en frontline, want de tubekes die ik had gekocht bij Leclerck in de dierenafdeling, was blijkbaar water !!! het hielp gene meter !!! dus ook frontline voor alle vier ( kostelijke rekening als je de zwaarste soort neemt waar de vlooien eitjes enzo ook van doodgaan )Maar beter zo dan dat ik gans de dag zit te krabben gewoon al van het idee all

Tuinbabbel

dinsdag 16 juli 2013 - 22:36
myriam56

Myriam56

Ze is al flink gegroeit ons mollyke

Tuinbabbel

dinsdag 16 juli 2013 - 22:38
minouke

Minouke

ik heb deze namiddag paling in 't groen gemaakt voor deze avond daar is veel werk aan maar ik eet dat zo graag h
woensdag 17 juli 2013 - 14:02
myriam56

Myriam56

Goeie middag !!!...... Mmmmm, inderdaad Chantal het water komt in mijmne mond !!, ik mag ook erg graag gebakken paling zo gewoon met een lekker bruin korstje peper en zout en eventueel een stukske citroen , zo een grote gietijzeren pan midden op tafel, met een goeie pint bier en ne grove stute .....Maar mijnen Theo lust all

Tuinbabbel

woensdag 17 juli 2013 - 15:07
myriam56

Myriam56

en zo was het ervoor h

Tuinbabbel

woensdag 17 juli 2013 - 15:09
svoffel

Svoffel

Bonjour, a ja, ben terug in het Franstalige deel van ons Belgenlandje.

Goed gereden toch blij dat er airco in de auto zit, anders is het om dood te vallen.
Buurvrouw heeft de plantjes goed water gegeven, zelfs een beetje teveel.....

Chantal, zelfs in de Walen zitten ze nu al te kwijlen voor die paling in t'groen. T'is een eeuw geleden dat ik het nog eens heb kunnen proeven.
Zal hier onder mijnen mond maar zo stuk keukenrol leggen
Smul er maar van met alles erop en eraan en de bougiekes op tafel en al de rest

Myriam, dat ziet er weer heel wat anders uit en de bloemen hangen al aan de muur. Jullie zijn echt werkpaarden, het gaat goed vooruit! Proficiat. Wat een werk dat jullie daar al gedaan hebben, neem er mijnen hoed telkens voor af. Je moet het maar doen.

Voor we vertrokken van zee heb ik nog snel een foto genomen van de kleine rozekes op stam, wel, dezen boeket is voor jullie werk!

Seffens naar de buren en deze avond sproeien ....... grond is hard.

Ook heb ik rap een foto genomen van de Grand Award Roos, die mijn vriendin niet meer wou, met mijn slecht karakter heb ik die foto al doorgestuurd naar Griekenland (ze is daar op verlof) hihihihihi.
Voor een pas geplante roos doet die het heel goed. das dan ook meegenomen.

groetjes

tot de volgende

Tuinbabbel

woensdag 17 juli 2013 - 17:34
minouke

Minouke

waauw Simone mooie rozen zowel bloemvorm als kleur zie ik graag.

't was lekker mijne paling ik heb er voor 3 keer gemaakt en dat gaat dan de diepvries in. Dan moet ik de volgende keren alleen maar de saus binden en frietjes bakken. Of als iemand onverwachts blijft eten direct iets op tafel.

Dat is al goed gevorderd Myriam, en de bloemen maken het af. Wel mooi zo aan de deur met de 2 hangmanden.
Myriam, 't is maar een gedacht hoor, je doet ermee wat je wilt.... ipv een nr aan de deur voor de gasten zou ik op de deur iets mooi sjabloneren met een naam van een roos of bloem (of iets anders) dus ipv van nr zoveel krijgen de gasten 'la chambre Guirlande d'amour' , 'Lavande' enz

Ze voorspellen voor zondag 31
woensdag 17 juli 2013 - 18:43
myriam56

Myriam56

Gho wat een mooie rozen!!!! dat is echt magnifiek!!! Simone.

Chantal, Simone zegt dat ze een slecht karakter heeft, maar heu ik vind dat jij der ook wat van kent h
woensdag 17 juli 2013 - 19:11
minouke

Minouke

ik zei toch Myriam... moest er iemand onverwacht blijven eten

Ik zit hier ook nog buiten met de laptop op mijn knietjes, ultra licht gekleed niemand zie me hier zodus ...
De bloemekes in de tuin staan kurkdroog maar 't zal voor morgen zijn want ik heb niet veel zin om te sproeien duurt ook zowat 3u h
woensdag 17 juli 2013 - 21:05
svoffel

Svoffel

Juist binnen en weer een beetje tipsy, hmmm, hopelijk ga ik niet het slechte pad op.

Ik heb wel water gegeven, kon ze zo horen drinken. Dachten zo van " als ons madame drinken krijgt mogen wij ook drinken hebben" sloek sloek sloek
Moet natuurlijk niet denken dat ik zo drink, doe het tot nu toe wel deftig .....

Minouke dat is inderdaad een magniefiek idee om rozen namen te gebruiken.

En als we zo eens onverwacht binnenvallen krijgen we ook wat paling in het groen, njam njam. ga het onthouden.

Dat molleke is toch iets schattig, die zal wel iets meer gedaan krijgen van iedereen, zo is dat nu eenmaal.

Voila, ik ga me douchen en het zal niet lang duren voor ik in mijn bed duik.

Deze foto is de Grand Award, ruikt niet echt, maar heel zacht.

Tot morgen Ladys

Tuinbabbel

woensdag 17 juli 2013 - 22:23
svoffel

Svoffel

van dichtbij.....
Zoals je kunt zien doet die het heel goed voor zijn 1ste jaar Ardennen he.

groetjes

Tuinbabbel

woensdag 17 juli 2013 - 22:24
myriam56

Myriam56

Goeie avond Simone als ge nog komt lezen en Minouke als ze ook nog niet reisvaardig is om te gaan slapen , ondanks een dikke muur langs weerskanten van de poort, kunnen wij ons dat niet veroorloven, tussen de schotten zitten er natuurlijk spleten en om de haverklap staat de buurman om iets onozels te vragen, dus moeten wij deftig gekleed blijven om een uur of zes gaan we wel douchen en als we niet gaan vissen durven we ons wel al in onze pyjama onder de plu zetten met de kaarsen aan lekker gezellig !!Ons werk bewonderend.... en ons amuzeren met de gekke capriolen van molly en Luna, die twee rotsen wat af !!!
Vandaag kregen ze dus een beetje kip dat over was gebleven en Luna wou dus wat van molly afpakken, maar dat ging ferm niet door, Luna kreeg rap wat kletsen van ons Molly rond haar oren en ocharme ge ziet ze nog niet lopen zo klein, maar blazen gelijk een echte, en een hoge rug opzetten hihihi.... LUna had haar bekomst... en koos het hazepad ....
Na al die mooie bloemen bewondert te hebben ga ik maar afsluiten en nog wat buiten zitten..... voor strakskes slaap lekker !!
woensdag 17 juli 2013 - 22:42
svoffel

Svoffel

Ondertussen al middag

Wat een weer, gewoon zalig, enfin als je er niet in werken moet. Voor mij te warm om in te werken, maar onder de parasol of in de schaduw van de muur, heerlijk. Af en toe is er een windvlaag maar voor de rest zon.

Deze morgen een lange tuinslag gaan kopen, met emmer en gieters sleuren is wel vermoeiend en mijn ventje zei dat hij het beu was om ze aan te brengen. Ik hoefde het water enkel uit te gieten, voor mij ging dat wel

Dat Molleke is een poes naar mijn hart, laat zich niet doen, maar heb toch medelij met die arme Luna. Als ze elkaar niet kwetsen is het ok. Elk zijn plaats in de roedel.

Zo, tot de volgende..... we hebben ons een fles porto ros
donderdag 18 juli 2013 - 12:11
myriam56

Myriam56

Goeie avond , we duikelen subiet nog eventjes onder de paraplu met kaarslicht ( je weet nooit voor wat dat allemaal nog kan dienen ) Amai Simone je hebt toch prachtige bloemen hoor.... pfhoe.... da's een grote luxe... ook Chantal haren bloementuin is om stillekes van te worden.... Ik wou dat ik dat ook al had s
zaterdag 20 juli 2013 - 23:07
svoffel

Svoffel

Kiekeboe,

Ondertussen al 2 x geslapen en we hebben al een nieuw Koningspaar ook!
Voor de rest is alles hetzelfde gebleven, heerlijk zomerweer, we blijven dus genieten.

Bezoek is gisteren tevreden terug naar huis gereden, wij tevreden maar moe in de zetel geploft en naar TV gekeken. Wou toch zien wat er allemaal gebeurde.
Beetje slecht geslapen want met dat warme weer zijn er andere buren die nu s'nachts leven, die praten tot een stuk in de nacht met de nodige drank en lawaai.
Enfin, als ze weer zoveel en zo laat buiten blijven zitten te praten en te lachen ga ik toch eens vragen of het wat stiller kan. Deze nacht was het half 4 als het rustig was.
Het zijn Vlamingen die hier op bezoek zijn 2 huizen verder. Vakantie, geen probleem ben er blij mee dat ze kunnen genieten, maar zo zijn onze nachten wel erg kort.
Gisteren avond nog een goed gesproeid, t'was weer nodig. Ik zal een serieuze water rekening krijgen dit jaar. Water is hier merkbaar duurder dan in Vlaanderen, maar ja, de plantjes gaan voor.

Heb me een watersysteem in enkele potten gestoken, zo met van die kegeltjes in poreus materiaal...... als het goed werkt kan ik er nog bijhalen. T'was wel duur, maar ja, elke keer als we terug komen is wel een plant in kritieke toestand. Tegen dat die er weer door komt zijn we weer weg. Dit is hopelijk de oplossing.


Zo, ga nu eens kijken of de was al droog is, allemaal lakens, met dit weer is dat geen probleem.

Dada tot de volgende
maandag 22 juli 2013 - 11:09
myriam56

Myriam56

Hier ook nog altijd zwoel, gisteren na de middag nog eens op avontuur geweest !! heb een mooie fonten castrol aangeschaft.. en een keukentoestandje waarvan ik denk dat het is om in deeg te dompelen en dan in de olie om zo dunne koeken te bakken maar ik ben niet zeker....
We zijn ook naar een Gallo Romeinse mausoleum gaan kijken(FAverolles)... wat rotsmuurkes', zoals in onze tuin, een deel afgedekt met ijzeren golfplaten en daar rond een omheining en een verbodsteken.... niet veel speciaals alleen enorme prachtige bossen met wilde aardbeitjes enzovoort... en dazen, heb gisteren een daze-steek opgelopen en dat mormel achtervolgde ons tot aan en in de auto!! pfff ....IN het terug komen nog een prachtig stuwmeer ( dat wel erg toeristisch is ) tegen gekomen eigenlijk maar veertig km's vanwaar wij zitten, de max om te canoo

Tuinbabbel

maandag 22 juli 2013 - 12:12
myriam56

Myriam56

andere kant

Tuinbabbel

maandag 22 juli 2013 - 12:13
minouke

Minouke

Het was vandaag toch wel erg heet h
maandag 22 juli 2013 - 20:55
myriam56

Myriam56

Goeie avond , het is inderdaad erg warm, iedereen klaagt zelfs hier .... en hier zijn ze toch wel serieuse temperaturen gewoon... ze vinden het allemaal om ter gekker, eerst een hele lange winter een kletsnatte en koude lente............ en nu dit weer, toen ik weken geleden vertelde dat we toch een vruchtbaar jaar zouden krijgen.... lachten ze me uit.... ik verslind nogal wat boeken ook natuurfenomene enzovoort.... en een lange winter .. zorgt ervoor dat de bomen zich extra kunnen bevoorraden voor ze in aktie schieten dat is ook zo met de 2jaarse bloemen en aardbeien en bessenstruiken.... volgens het fruit dat ik langs de kant aan de bomen zie hangen (hier heb je veel appelaars, perelaars en pruimelaars in het wild aan de kant van de weg ook midden in een bos op een open plek staan soms gewone eetappels ,wel oude varieteiten)gaat mijn voorspelling uitkomen denk ik , meschien iets later dan gewoonlijk maar wel h
maandag 22 juli 2013 - 21:29
svoffel

Svoffel

Dag Chantal, Myriam,

We hebben heel goed geslapen, ramen wagenwijd open en alles ok.
Mijn ventje heeft gisteren avond toen ze in de tuin zaten gevraagd om een beetje op te letten. Het heeft dus geholpen.
T'is de zoon van de eigenaar met een hoop vrienden die op het ogenblik in het huis zitten. Dus jong volk, heeft niet zoveel slaap nodig als wij oudjes he
het is een vakantie huis voor hen, de eigenaars zijn super vriendelijke mensen van omgeving Lebbeke.

Chantal, een foto nemen van je voeten als het zover is, dat wil ik ook zien.
Hier is het nu al 27 graden, te warm voor mij, blijf ook binnen tot deze avond.
Ga mijnen hond scheren, de sukkel hihihihi, heeft het niet graag maar het moet gebeuren.

Morgen heb ik een afspraak met de notaris in verband met de verkoop van het huis.... wil de juiste waarde ervan weten en dan neem ik een beslissing.
Ik wil weer een grotere tuin, deze is echt te klein. Dilemma is dat ik hier graag woon, het huis staat me enorm aan.
We zien wel wat het gaat worden.

groetjes en probeer fris te blijven, hahahaha, in de winter moet een mens warm blijven en nu fris. Heb toch liever deze tijd van het jaar. Alhoewel de winter hier super mooi is, zeker met sneeuw.

ciao
dinsdag 23 juli 2013 - 11:13
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Ben aan het lezen over lavendel en heb dit receptje gevonden, moest aan jou denken en aan jouw vanilleroomijs

Lavendelijs 2

175 gr. honing (bij voorkeur lavendelhoning)
450 ml creme fraiche
4 eetlepels lavendelbloempjes
Verwarm de honing zachtjes tot een glad papje ontstaat.
Wrijf de lavendelbloempjes fijn en voeg ze bij de honing.
Roer de creme fraiche door de honing en de lavendel. Giet het mengsel in de ijsmachine.
Of klop het creme fraiche mengsel tot het stijf is en zet het in de diepvries. Vergeet niet om elk half uur te roeren om kristalvorming te voorkomen.

Dat moet toch lekker zijn,

We zitten allemaal binnen, heerlijk fris, zelfs de honden blijven binnen.

groetjes

dinsdag 23 juli 2013 - 13:23
minouke

Minouke

mmmm bedankt Simone, dat ga ik volgende zondag maken als mijn dochter op bezoek komt. Mijn vinnen groeien de foto volgt...
Het zou vandaag de heetste dag worden 34
dinsdag 23 juli 2013 - 13:58
svoffel

Svoffel

Dag Chantal,

Ja het is een beetje teveel van het goede op het ogenblik, maar ja. Binnen, tussen de muren van bijna 1m dik blijft het heerlijk.

Hier is nog een recept, met meer werk.

Lavendelroomijs 1

4 eierdooiers
75 g strooisuiker
200 ml volle melk
100 g honing
200 ml slagroom
6 (aren) verse lavendel bloemen
Meng de honing en de slagroom.
Roer de eierdooiers met de suiker romig.
Kook de melk en giet deze op het dooier mengsel.
Verhit langzaam tot het mengsel iets indikt (let op dat het niet klontert).
Giet het, zodra het is ingedikt, op de honing met slagroom.

Voeg de lavendel bloemen toe en laat trekken, tot je de smaak voldoende vindt.
Zeef het roomijs vervolgens en zet het in de diepvries, geregeld roerend tot het bevroren is.

Zet een potteke opzij voor mij he, begin precies een sloeker te worden, heb juist een portie op met frambozencoulis. Dat heeft me ook heel goed gesmaakt.

Groetjes en laat je vinnekes nog maar wat groeien
dinsdag 23 juli 2013 - 15:21
myriam56

Myriam56

Goeie bijna avond !!! Simone enChantal en natuurlijk al de andere meegenieters....



Justekes terug van vesoul en een volledige andere weg genomen dus echt binnen door... mensen wij hebben weer mooie boerderijen gezien en kastelen, en mooie zichten.... dat is voor ons al cong
dinsdag 23 juli 2013 - 17:11
hildavw

Hildavw

Ik ben toevallig op deze topic gekomen en even diagonaal gelezen.

Het toestelletje dat je gekocht hebt, Myriam, is om cr
woensdag 24 juli 2013 - 13:59
svoffel

Svoffel

Dag iedereen

Na een nachtje regen en voormiddag regen is de zon weer van de partij.
Dat heeft deugd gedaan het hemelvocht, iedereen is happy, wel stom dat ik gisteren avond nog water gegeven heb.

Hilda, je doet me denken aan die lekker cr

Tuinbabbel

woensdag 24 juli 2013 - 14:28
myriam56

Myriam56

Goei Namiddag Simone... en natuurlijk ook al de andere lezerkes, die nu binnen zitten omdat het buiten niet te doen is !!!
Af en toe dwalen mijn gedachten ook naar de papa van chantal, Maar dan denk ik maar, geen nieuws is beter dan slecht nieuws h
woensdag 24 juli 2013 - 15:18
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Ik heb dat ook nog nooit gegeten, normaal als je ze zelf niet kweekt.

Dat is plezant om van alles te ontdekken.

Heb even gekeken op het forum, maar niks gevonden van jou, welke titel heb je genomen

T'is zoals je zegt, geen nieuws beter dan slecht.

En die vissen, die weigeren eenvoudig te bijten als ze jouw lekkere hapjes niet krijgen.
Dat komt ervan hahahahaha

Nog een fijne namiddag en tot de volgende

ciao

Simone
woensdag 24 juli 2013 - 16:10
myriam56

Myriam56

Hey Simone den titel van mijn fotoreportage ( al
woensdag 24 juli 2013 - 16:19
minouke

Minouke

Hallo girls
die spaanse creme brul
woensdag 24 juli 2013 - 19:08
myriam56

Myriam56

GHo chantal, in de eerste plaats voor morgen een hele fijne verjaar"dag"... en inderdaad Monschau is een prachtige kleine stad, toen wij nog in Waimes (Malmedy)met ons caravanneke stonden was dat maar een muggepieske om naar daar te rijden... Al die kleine kantwinkeltjes........... natuurlijk toeristisch zo hard als het maar kan, maar toch.... het heeft echt zijn charme !! Weet je dan heb je ook nog vianden ( Luxenburg) en daar heb je de kasteelfeesten, Het kasteel ( nog in het bezit en het beheer van het huis van Oranje ) leeft dan terug zoals in de middel-eeuwen en gans dat stadje (surtout de middenstand) speelt daar op in , iedereen, maar dan ook iedereen loopt dan middeleeuws gekleed, in de stad , rond het kasteel en in het kasteel zijn er echt middeleeuwse feesttafels met eten van toen ( aan een schappelijke prijs) valkeniers, edelsmeden, goudmunters, glasblazers noem maar op het is er !!! echt de max !!!
IK leef met je moeder mee!! ... het onvermijdelijke komt voor iedereen, als je een goeie relatie hebt... dan doet afscheid nemen erg veel zeer . ...........Maar Chantal voor morgen geef er een ferme lap op !!! Drie kilo's da's niets, ik doe nog niet eens moeite om op de weegschaal te gaan staan,Zo ik ga sproeien, er vallen wel een paar verloren gelopen druppels maar dat zal niet volstaan !!!
woensdag 24 juli 2013 - 20:13
svoffel

Svoffel

Chantal,

Veel plezier morgen in dat kleine stadje, ben er ook een paar keer geweest, dat Kersthuis is ook mooi.
Die kilootjes zullen er niet meer afgaan, ik ga naar de 61 en er gaat helemaal niets meer af, geen gram, wel beginnen de elastiekjes meer en meer uit te rekken.

Voel ook met jullie mee, het is zwaar voor diegene die achterblijven.

Vandaag heb ik niet moeten sproeien, regen genoeg gekregen, zelfs het regentonneke is weer vol.

Voor de rest ben ik al bekomen, heb al enkele stekken klaar gemaakt voor de volgende tuin

Chantal ga maar vroeg slapen om er morgen een hele grote lap op geven of zelfs een paar als je dan toch al bezig bent.

Voor de rest, slaapwel en tot de volgende

woensdag 24 juli 2013 - 21:16
minouke

Minouke

Geen nieuws van Myriam meer toch niets ergs gebeurd ???
We zijn dan toch niet weg geweest met mijn verjaardag, mijn papa is niet meer.
Daarmee dus dat ik niet meer zoveel op het forum kwam.
Hij was 93, dus dankbaar dat we hem zolang hebben mogen houden maar het verdriet is daarom niet minder. Het zal wel slijten met de tijd terwijl de mooie herinneringen aan hem zullen blijven.

zijn jullie allemaal klaar voorde komende dagen want we zullen het serieus warm krijgen... vrijdag zou het 37
woensdag 31 juli 2013 - 21:43
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen,
Chantalleke, I ame a live and kiking Onze oprecht medeleven , het is toch niet niets je pa verliezen ..........
ik heb een nieuw onderwerp "Onzen hof "Vandaar dat je mij op dit onderwerp niet meer kon lezen...
Het tegelen van de reuzegrote badkamer zit er bijna op .. en mijn werk is dus het invoegen, dat wil zeggen ... als mijn vingers terug bekwaam zijn om een spons en een vod vast te pakken , want het voegsel heeft aan mijn vel geknabbeld en ik mis hier en daar een stukske vel, het is geen groot maleur maar het doet ferm zeer !! dus Theo wou niet dat ik vandaag verder deed, .... Morgen opternieuw aan de slag, vandaag in mijn tuin de tomaten meer aangebonden, ik heb nog niet genoeg van die piceurs zoals ze dat hier noemen daar kan je de stengel van de tomaten rond wikkelen.... hier en daar gebruik ik pannelatten, en dan moet je de tomaten aanbinden,
ondanks dat de stengels en de takken serieus fors zijn ben ik bang dat ze gaan breken of op de grond terecht komen door het gewicht van de vruchten.... aan elke tak hangen er of tomaten of zijn er trossen bloemen, meestal vijf , maar hier en daar een uitschieter van twaalf .... magnifiek.... In de laatste aanwinst van mijn tuinboeken ( moestuin) heb ik de oplossing van het patisonprobleem gevonden, de vruchtjes vallen af doordat er water op de bladere en de bloemen of vruchtjes komt , ze eisen veel water en voeding maar je moet er zorg voor dragen dat de vruchten en bloemen droog blijven, dus rond de plant water geven en vloeibare meststof !
Ik heb vandaag ook mijn eerste porie staakbonen getrokken en onder avond tijdens het sproeien een halve pruimenboom gepluimd, want de eerste pruimkes zijn rijp, ze zijn niet overdonderend groot maar veel en enorm lekker.... zo van de boom MMmmmm ... Zo nu nog wat de romantische ziel gaan uithangen .... met kaarslicht op de koer !!! Zo lieve mensen .... amuzeer jullie nog ... geniet van de koelte van de avond !!! met of zonder iets lekkers en voor straks lekker slapen
woensdag 31 juli 2013 - 22:31
minouke

Minouke

ok zal dan daar gaan volgen
woensdag 31 juli 2013 - 23:08
svoffel

Svoffel

Dag Chantal,

Mijn innige deelneming, veel moed en sterkte aan jou, je moeder en alle andere die je Papa nu moeten missen.
Het laat zo een schrijnende leegte achter, waar enkel de tijd een beetje heling brengt.
Samen huilen van verdriet en nadien lachen met de goede herinneringen is de beste remedie. Maar weg zal hij nooit niet zijn zolang jullie aan hem denken blijft hij in je hart wonen op zijn speciale papa plaats.

groetjes

Simone
donderdag 1 augustus 2013 - 08:38
minouke

Minouke

Bedankt lieve Simone,

't is waar hij zal in ons gedachten en hart verder leven.
Vandaag wordt hij begraven en hoe kon het anders op de warmste dag van het jaar voor een warme bakker.
Spijtig voor de bloemen, ze zullen vlug verwelken met die hitte.

groetjes
Chantal
vrijdag 2 augustus 2013 - 06:00
myriam56

Myriam56

Wij zijn in gedachten bij U Chantal ....Myriam en Theo
vrijdag 2 augustus 2013 - 07:39
berenice

Berenice

Chantal en familie

innige deelneming bij het overlijden van uw Papa

Berenice en Jose
vrijdag 2 augustus 2013 - 09:25
minouke

Minouke

Bedankt allemaal, vind het ontzettend lief van jullie.

Chantal
vrijdag 2 augustus 2013 - 20:21
myriam56

Myriam56

Slecht geslapen, dan maar troost gaan zoeken in den hof ( het heeft hier gewaaid , dat het niet schoon niet meer was alles hing te klapperen en ging vliegen.... je hoorde in de buurt van alles omvallen ) en dan die hitte... het was de eerste nacht dat ik niet kon slapen van de warmte .

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:01
myriam56

Myriam56

volgend jaar langs beide kanten van het wegeltjes patisons !! ongelofelijk mooie planten

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:02
myriam56

Myriam56

en het probleem is blijkbaar opgelost, ik moet veel maar voorzichtig gieten en het zijn gulzigaards qua voeding !!

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:03
myriam56

Myriam56

De tomaten doen het zowel binnen als buiten denderend goed... in de serre zijn ze wel iets groter....

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:04
myriam56

Myriam56

winterbloemkool en brocoliplantjes

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:05
myriam56

Myriam56

Den overschot van de rijpe pruimkes, ( al gans de week lekker van gesmult

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:06
myriam56

Myriam56

Nog 2 bomen die nog niet rijp zijn

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:07
myriam56

Myriam56

blauwe staakbonen ( doen het uitstekend)

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:08
myriam56

Myriam56

en de boterboontjes ook !!

Tuinbabbel

zaterdag 3 augustus 2013 - 08:08
svoffel

Svoffel

Goede morgen iedereen,

Hier ook slecht geslapen, in de buurt een feestje weer tot een stuk in de nacht
ga toch niet teveel zagen, kan me de ganse dag uitrusten
Hier heeft het gisteren namiddag erg gewaaid met een klein beetje regen, weinig, maakte de grond zelfs niet nat. Nadien tegen de avond terug zon maar veel frisser.
Deze morgen ook zon + frisse wind. Zo kennen we het zeetje.

Seg Myriam, dat is al een hele hof dat je daar hebt, alles ziet er zo goed uit dank zij die gier.
Die patisons dat is inderdaad heel mooi, ook de kleur van de vrucht.
Heb je al een naam gevonden voor jouw boerderij? DE PATISON
Denk dat jullie van de opbrengst van de moestuin wel 1 gans jaar zult kunnen smullen.

Zo, ga eens proberen in de spiegel te kijken, hopelijk verschiet ik niet te erg

Nog een plezante en vruchtbare zondagmorgen.

ciao

Simone
zaterdag 3 augustus 2013 - 08:45
Boerke

Boerke

Zo te zien heb je zeker en vast slecht geslapen.
"Nog een plezante en vruchtbare zondagmorgen". Bij ons is het hier nog zaterdagmorgen of droom ik??

Maar niet getreurd , we verstaan elkander wel. Steeds goed bedoeld.
zaterdag 3 augustus 2013 - 11:53
svoffel

Svoffel

Hahahaha, Boerke,

Ja, t'is een verkeerde zondag geweest alles is een beetje in het water gevallen.

Wasmachine kapot, alles onder water , nadien vergeet mijn schat om de kraan dicht te draaien in de keuken, alles onder water.
Resultaat, er is heel goed en met veel water gekuist. Geen stofje meer op de grond, allee toch enkele uurtjes geleden.

Gek he, ik loop echt al de ganse dag rond met het idee dat het zondag is.

Deze avond niet meer dan 1,5 glas wijn gedronken, wil morgen niet wakker worden met een "maandag" kater

Hoop dat het bij Myriam beter gegaan is, die kunnen die kleine ongelukjes best missen.

Het is een dure zomer aan het worden bij ons hier, 2 maanden geleden mijn wasmachine in Oignies stuk, nu deze hier, t'is niet te geloven, zelfs de wasmachines zijn jaloers op elkaar
Nu weten we weer wat doen he, centjes gaan uitgeven dat groeit toch niet in den hof. Kan ze dan maar beter uitgeven.

Allee geniet maar van de zaterdagavond, morgen heb ik een dubbele zondag.

dada

Simone
zaterdag 3 augustus 2013 - 22:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon