menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaag zit klem

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Enig advies?????
vrijdag 23 oktober 2009 - 10:02
printemps

Printemps

Langs de onderkant er eerst een spie uit zagen

Of bij een stam langs de andere kant dan

mvg
vrijdag 23 oktober 2009 - 13:36
printemps

Printemps

@ TuinFairy

Als de boom moet blijven staan moet je zo wel opletten dat de tak niet inscheurd
Daarom eerst onderaan efkes zagen

mvg
zaterdag 24 oktober 2009 - 12:38
Mandy

Mandy

Je bedoelt een wiggetje eruit zagen.
zaterdag 24 oktober 2009 - 17:31
Rita1960

Rita1960

Mandy,

spijker op de kop, eerst aan de onderkant een wigje zagen en dan vanaf de bovenkant de rest eraf. Niets meer inscheuren en de boom heeft er niet zoveel schade aan.

Maar voor nog meer en veel betere info is WiPe m.i. hier de juiste man op de juiste plek ook al omdat je niet aangeeft over welke soort bomen het gaat.

groetjes,

Rita
zaterdag 24 oktober 2009 - 21:19
Mandy

Mandy

Laurier is de dikste,dan nog allerlei andere bomen waarvan ik de naam niet ken, ze staan allemaal op ongeveer 1 meter !!! afstand van elkaar.
zaterdag 24 oktober 2009 - 21:32
schuurmans

Schuurmans

Dirk,
volkomen gelijk, ik vind ook dat er vaak zo gemakkelijk met de kettingzaag wordt omgegaan. gelukkig valt het meestal mee wat ongelukken betreft, maaaaaaar het blijven levensgevaarlijke machines als er te lichtzinnig en ondeskundig mee gewerkt wordt.

grt
henk
maandag 26 oktober 2009 - 22:47
Mandy

Mandy

De bomen en struiken moeten toch wel gesnoeid worden..................
maandag 26 oktober 2009 - 22:49
Mandy
dinsdag 27 oktober 2009 - 21:22
printemps

Printemps

Is er nu ergens IETS waar er geen ongelukken mee gebeuren ???



mvg
woensdag 28 oktober 2009 - 12:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik moet birdwatcher toch ook wel gelijk geven. Misschien is het beter om iemand om hulp te vragen die meer ervaring heeft en de klus kan klaren zonder ongelukken.
Ongelukken kunnen altijd gebeuren en je hebt er zelfs helemaal niks voor nodig, maar percentueel gezien zal de kans op een ongeluk met een kettingzaak veel groter zijn dan iets anders.
Mijn man rijdt met een moto waar ik in principe ook mee zou mogen rijden, maar ik doe het niet omdat ik geen ervaring heb en het ding te zwaar en te snel is voor mij om veilig mee in het verkeer te gaan. Het zou misschien wel lukken als ik het zou proberen, maar ik vind het risico te groot voor mij. En ik denk dat dit met een kettingzaag en andere gevaarlijke toestellen ook afgewogen moet worden voor men eraan begint.

Groetjes Karen
vrijdag 30 oktober 2009 - 10:39
verbena46

Verbena46

Ook met ervaring is het nog oppassen !!
Mijn man heeft dertig jaar ervaring met de kettingzaag (gebruikt de k. zaag bijna elke dag) en heeft jaren terug (ondanks ervaring) twee maal een ongeluk(je) gehad maar gelukkig is goed afgelopen.
Maar hier zijn ook gevallen met dodelijke afloop.

De zagen zijn de laatste jaren wel verbeterd wat veiligheid betreft.

grt verbena



vrijdag 30 oktober 2009 - 18:08
Mandy

Mandy

Nou ja, willen, eerder moeten zou ik zeggen. Het bos is zo dicht en volgegroeid, heel veel dode bomen, struiken en takken. Het is in geen 15 jaar gedaan., Kun je voorstellen hoe het er uit ziet. doodzonde is het.
Ik heb het bij 2 tuinbedrijven gevraagd of ze willen komen snoeien maar ze hebben allebei geen tijd, ze zitten al overvol met hun eigen klanten, dus blijft er niets over om het zelf te gaan doen.
Het is een redelijk moderne zaag met veiligheid klep aan de voorkant, die stopt uit zichzelf. Maar ik ben mij er wel van bewust dat het zeer gevaarlijk is om mee te werken, doe dus ook heel voorzichtig en houd het terrein leeg en schoon.
Het gaat best wel goed, heb al zo'n 80 m3 weggewerkt......
vrijdag 30 oktober 2009 - 18:48
Rita1960

Rita1960

Mandy,

ga dan gewoon door, maar blijf a.u.b. wel voorzichtig!

groetjes,

Rita
vrijdag 30 oktober 2009 - 20:43
Mandy

Mandy

Doe ik.... Rita,


Ik ben dit jaar echt "lekker" bezig, hard werken in de tuin ( ben leuke kennissen aan het krijgen via werk en vrijwilligerswerkdat ik hier in mijn nieuwe omgeving ben gestart)
en dus heel veel snoeien. Alles ziet er al heel anders uit dan een dik jaar geleden. Zit weer een beetje beter in mijn vel en kan weer genieten van " de kleine dingen"... die o zo belangrijk zijn.......
groetjes Mandy
vrijdag 30 oktober 2009 - 20:58
schuurmans

Schuurmans

Mandy,
gemiddeld stook ik per jaar zo'n 20 m³ hout weg voor het verwarmen van mijn huis. en ik vind dit al een behoorlijke hoop en jij praat oven 80 m³ alsof het niets is.
succes.

grt
henk
vrijdag 30 oktober 2009 - 21:06
Rita1960

Rita1960

Mandy,

ben blij om te lezen dat het je beter gaat

lieve groetjes,

Rita
vrijdag 30 oktober 2009 - 21:50
dauwtrapper

Dauwtrapper

@ Henk,
Mandy heeft vroeger in de Sahara nog bomen gezaagd

...maar daar staan toch geen bomen meer??? Inderdaad, niet meer!!!

grt.
Dauwtrapper
zondag 1 november 2009 - 12:29
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 november 2009 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon