menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opendeur melkerij

Ga naar meest recente reactie

Merel

Merel

Deze middag op bezoek bij Friese boeren hier op tien minuutjes van ons, leuk nu weet ik weer waar een kannetje verse melk te halen
Deze mensen zijn in Januarie hier in Zuid Dakota begonnen met de Dairy, hebben intussen zo'n vijfhonderd melkkoeien inplaats van de zestig in Holland

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Merel
zaterdag 28 juni 2008 - 22:46
dauwtrapper

Dauwtrapper

Merel, er zijn veel boeren in Nederland die hun bedrijf beeindigen en naar Amerika of Canada vertrekken om aldaar een nieuw bedrijf te beginnen. Het ondernemersklimaat in de agrarische sector is niet meer zo aantrekkelijk in Nederland. Te veel door Brussel opgelegde eisen. En in Amerika is nu eenmaal bijna alles groots. Daar heb je met 60 koeien ook geen bestaan. De kosten zijn ook vele malen groter. Je hebt alleen iets meer vrijheden, en bent meer baas over je eigen bedrijf. het is en blijft heel hard werken.
groet
Jan Paul

p.s. het blijven wel Nederlanders, de Friese koe is een prachtkoe, en is overal ter wereld bekent als een goede melkkoe. En die neem je natuurlijk wel mee van "thuis".
zondag 29 juni 2008 - 05:38
Merel

Merel

Haha Dauwtrapper ik geloof je wel dat de Friese koe een prachtkoe is, maar denk dat deze melkkoeien toch zuid dakota dames waren Vele staartjes waren gecoupeerd en toen ik aan de jongste boer in spee vroeg hoe dat kwam zei hij dat ze zo waren gekocht en hij (denk een jaar of dertien) daar helemaal het nut ni van inzag (inzake het kalveren en melken) een jonge boer naar mijn hart
en hoewel de dames er gezond en wel uitzagen kom ik toch in een volgend leven liever als "beer" dan als "melkkoe" terug


Merel
maandag 30 juni 2008 - 00:16
dauwtrapper

Dauwtrapper

Beste Merel, ge hebt niet veel verstand van koebeesten zo te horen. Das geen ramp want ne mens kan nu eenmaal niet alles weten.Maar ik verzeker u dat deze dames op de foto's van het ras Friese melkkoe zijn. Dat de dames geboren en getogen zijn in Zuid Dakota, dat geloof ik graag. Want de Friese melkkoe is al ettelijke decennia in Amerika en Canada aanwezig. Wordt daar om zijn hoge melkproduktie zelfs geprezen. Mijn oom heeft zelfs op een fokveedag eens een stier gekocht die geboren was in Canada. Dat was een kampioenstier. Ik ben twee meter groot en als ik mijn arm 90 graden optilde lag die op dezelfde hoogte als de schouder(rug) van de stier. geloof me een bullebak, waar je bang van werd. En als je wil weten hoe sterk zo'n beestje is, dan laat er maar eens een tochtige koe voorlangs lopen. Dan ben je blij dat hij een neusring draagt, en zelfs dan heb je soms nog problemen. Vroeger werd de koe door de boer bij een stier gebracht om te dekken. iets wat bij deze dieren vrij vlot gaat. Wij spreken van een vluggertje De boer hield dan de staart aan de kant, als de stier met zijn "stokske" de koe langs achter besteeg. Ik denk dat de toenmalige boer het lastig vondt om die staart vast te houden en hij misschien alleen was. En de koe vast houden en de staart lijkt me niet erg handig. Dus als je de staart coupeerd, kan de stier gemakkelijker zijn doel vinden, zonder dat dioe staart in de weg zit. Mijn is dus zekerder van een goede dekking. Tegenwoordig krijgt men het zaad van de stier via kunstmatige inseminatie (K.I.-stations). Dan komt de dierenarts met een buisje, duwt de staart even bijzijde, en insemineerd de dame in kwestie. De stier staat op het K.I.-station en produceerd alleen maar zaad. Die ziet de koeien niet meer(mag alleen maar boekskes kijken )

En v.w.b. uw volgende leven als "beer", bij de varkens gebeurt hetzelfde. Een koude vertoning...een maannetjesvarken noemt men een "beer" bij ons.
Het is maar goed dat ik weet welke beer u bedoelt, want bij Thor de beer duurde het een paar dagen.
Vol romantiek, in de bossen van Canada. En hoe mooi het daar is dat kan ik u niet vertellen. Daar heb IK nou geen verstand van, u bent daar dichter in de buurt.
hahahahaa die merel, wil terugkomen als beer hahahahaha. Laat matabish en summer het maar niet lezen.
Ge hebt u weer beregoed uitgedrukt (grapje plagerijtje )
Het was me een genoegen...en ik vond het bereleuk vanavond
Ge zult nog wel achter de pc zitten op dit moment, dus ik blijf nog ff wachten, misschien zie ik nog een reactie, anders morgen
groet
dauwtrapper
zag twee beren....
maandag 30 juni 2008 - 03:50
Merel

Merel

Tja ja.... ge hebt gelijk, van melkkoeie heb ik geen verstand maar van varkesbere en rietjes heb ik toch een vage kennis
Is wel een doordenkertje.... zou ons onderbewuste de juiste "beer' kunnen tracere of.... SUPRISE zit je tot je knietjes in.....inplaats van in de bosse
Bossen zijn overal mooi vind ik, hoewel de natuur hier een ietsiepietsie overweldigender is,de kans om een echte beer tegen te komen ligt hier(allez op een paar uurkes rijde dan) iets groter dan bij jullie
Toch wel spijtig dat we zo onatuurlijk met onze dieren omgaan ni? Vond de dames schattig onschuldig maar wel onvolwassen, met grote kinderlijkheid, geestelijk niet volgroeid, groot gebracht met de fles waarschijnlijk (gok gok)
Maar nu eens horen of je van kaas make ook zoveel kaas hebt gegete ik zou namelijk graag zelf platte kaas gaan maken, en liefst zo simpel mogelijk!
heb opgezocht en gevonden, stremsel en zuursel, nu zuursel zal geen probleem zijn maar stremsel? Internetshopping waarschijnlijk maar..... kant ook zonder? Nu jij

Merel
maandag 30 juni 2008 - 06:05
dauwtrapper

Dauwtrapper

Hallo merel,
V.w.b. uw doordenkertje, daar kan ik nog alle kanten mee op. Maar ik ga toch voor het onderbewuste en de juiste beer, want waar ik tot mijn knietjes in kan zitten, ruikt niet bepaald naar meer. Alhoewel...als we het "beer" in het engels vertalen, is het gelijk aantrekkelijker. Als we het engelse beer even niet beschouwen als beer maar als bier. (Weer een betekenis van het woord "beer")En daar kunnen we dan weer een nieuwe topic over maken, want dan zijn we nog lang niet uitgepraat, alhoewel alles met mate...of het nu beer, beer en/of de beer is is.

Idd ik ben het met u eens hoe onnatuurlijk we met onze dieren omgaan. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en de boer moet ook leven dus past hij zijn werk aan. Daar is op zich niets mis mee. Dat doen we allemaal. Het onschuldige van de dames, het kinderlijke onvolwassen zijn, geestelijk niet volgroeid zit hem waarshijnlijk in de jarenlange genetische manipulatie van het ras. Men streeft echter naar een koe die veel melk geeft, weinig problemen geeft met kalveren en dus nog betere koeien die nog meer melk geven etc. etc. Maar daar ergens in die genen zitten toch nog kwaliteiten, waar de manipulator niet aan heeft getornt(omdat het voor hem niet interressant is). En als je goed kijkt zit daar toch nog veel natuurlijks in. En juist daarom is de koe toch een mooi beest die best wel volwassen is en geestelijk volgroeid. Het machinale, de grootsheid van die doorloopstallen maken het te klinisch en te koud om oog te hebben voor dit op zich prachtige dier. De koe in een warme stal, lekker in het stro, loslopend in een hok met vrijloop naar buiten, wanneer het zelf wil, spreekt ons het meest aan. Maar dat zijn helaas tijden van weleer, een uitzonderling daargelaten.

Genetische manipulatie brengt ons op de laatste vraag. Kan kaas maken ook zonder stremsel? Nee! maar je hebt niet altijd het stremsel nodig gehaald uit de lebmaag van een rund. Het ligt eraan wat voor kaas u wil maken en hoeveel. Houdbaarheid, hygiënische omstandigheden etc. Hygiëne is zeer belangrijk, niet alleen bij levensmiddelen in het algemeen, maar zeker ook bij het bereiden van kaas.
Als vervanging van stremsel kunt u ook citroensap gebruiken, maar dan is de houdbaarheid zeer beperkt. Ook kunt u via de microbiologische weg stremsel verkrijgen, t.w. genetisch gemodificeerde micro-organismen. Ook is stremsel op basis van plantenextracten te verkrijgen.
En uw allerlaatste vraag.. kan het ook zonder? nee internetshopping blijft noodzakelijk, hahaha
Ik mag dan wel een "kaaskop" zijn, maar zoals ik in mijn tweede zin, van het vorige antwoord reeds zei;" ne mens kan niet overal verstand van hebben" Ik ben wel gek op kaas, of het nu goudse kaas of geitenkaas of de schimmelkazen zijn, ze zijn allemaal lekker. Ik heb wel verstand van kaas eten..... mmmmmm lekker!!
Hieronder een paar links waar u wat over kaas en zijn bereiding kunt komen te weten. Er is mij ooit eens gezegt: een ingenieur is niet meer dan een monteur, alleen weet hij waar hij de oplossing van het probleem moet zoeken of kan vinden.
Ik vond dat een mooie bescheiden uitdrukking.
Ik hoop dat het lukt met de kaasjes, en mocht het zo zijn. Ik ben altijd bereid om te proeven en zorg voor dat bijbehorende flesje wijn.


http://home.wanadoo.nl/entre-les-collines/Kaasmakers.htm
http://www.dsm.com/en_US/html/dfs/home.htm
http://www.nbvsite.nl/nl/default.asp

groet
Jan Paul
dinsdag 1 juli 2008 - 03:46
dauwtrapper

Dauwtrapper

hier nog een interressant weetje over kaas maken
succes
jan paul

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/kaasmaken/kaasmaken.htm
als de links niet aanklikbaar zijn gewoon even kopieren in de adresbalk van je browser en dan kom je er ook.
dinsdag 1 juli 2008 - 03:57
Merel

Merel

Merciekes Dauwtrapper, ga ik eens uitgebreid op snuffelen
Zogauw ik "iets" gebrouwd heb dat op kaas lijkt laat ik iets weten
Het is echter niet de bedoeling (voorlopig dan toch) om harde kazen te maken, gewone zachte platte kaas, bij jullie kwark zal voorlopig al genoeg zijn, eigewijs als ik ben ga ik een eerste poging doen met een drupje limoen haha, flink wa groffe peper en verse kruiden zullen het geheel wa moeten opkrikken
Maar ik blijf wel "in" voor tips!

Merel
dinsdag 1 juli 2008 - 19:43
Merel

Merel

Taraaaaaaa............
[afbeelding verwijderd niet-https]

Verse hangop "poepsimpel" gezegt op ze"n aantwaarps

Merel
vrijdag 18 juli 2008 - 20:33
Matabish

Matabish

MEREL, DAT IS PURE PESTERIJ!!!

'k zit hier gewoon te kwijlen bij die foto, da's een pure Tantalus-kwelling!!

Natte groetjes,
Matabish.
zaterdag 19 juli 2008 - 00:45
dauwtrapper

Dauwtrapper

merel,
het is dus gelukt zo te zien. hangop is hele jonge kaas. Ziet er op "zijn Hollands" gezegt verdomd lekker uit. En ook Tantalus kwelt mij. Ik ga gelijk een broodje smeren, want dit maakt het vreetbeest in me los. En dan die lekkere radijsjes erop met bieslook. Mmmmmmmmmmmmmmm, smullen geblazen.!!!

Dat kleine kereltje boft het toch maar met zo'n "granny", die toverd daar zo maar wat super lekkers op tafel. Dat kunnen alleen maar echte oma's!!

Gaat u nog proberen "oudere" kaas te maken, en hoe is het probleem opgelost met het stremsel, in dat geval?

groet
dauwtrapper
zaterdag 19 juli 2008 - 02:24
Merel

Tekst aangepast

Merel

Matabish..... wat houd je tegen? Gewoon dertegenaan liter volle melk, verwarmen tot ongeveer 40graden, kwak yougert derin en in de thermos voor de nacht, smorgens een kaasdoek in het vergiet, het hele zootje erin kiepere, de hoekjes van de kaasdoek samenbinden en ophangen zodat de kaas kan uitlekken! En dan probere lekker met kruiden, lekker met fruit, lekker gewoon

Dauwtrapper ....nee, voorlopig geen pogingen om "echte" kaas te maken, maar wie weet in de toekomst stremsel zal hier internetshoppen worden alst zover is!
Voorlopig ben ik nog zoet met, yougert, kwark, vla en pudding te maken.
De volgende poging probeer ik kleine wat drogere kruidenkaasjes, labneh en panir wat ik als vleesvervanger kan gebruiken (bakken dus)

Merel
zaterdag 19 juli 2008 - 04:42
dauwtrapper

Dauwtrapper

matabish / merel
bij gebrek aan kaasdoek, kan men ook gewoon een schone theedoek(waar de afgewassen vaat ((kopjes en glazen)) mee gedroogd worden) gebruiken. Geeft hetzelfde resultaat. Wel geen geparfumeerde gebruiken, lijkt me vanzelfsprekend.

succes met de bereidingen, en als het wat geworden is dan hoor ik het graag.
groet
dauwtrapper
maandag 21 juli 2008 - 01:28
Matabish

Matabish

Bedankt merel!!

'k Heb het recept voor de platte kaas opgeslagen en zal het zeker eens uitproberen.
Eerst moet ik gaan 'dier-sitten' bij mijn meisje, want het ganse gezinnetje is een weekje weg, dus zal het er voorlopig niet van komen.
Maar ik heb er wel veel zin in. Mijn man heeft me al [afbeelding verwijderd niet-https] meegebracht, maar die zal ik met gekochte plattekaas moeten eten!

@ dauwtrapper,

'k Laat zeker weten hoe het was!

Groetjes,
Matabish.
maandag 21 juli 2008 - 01:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon