menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien in kokos

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Ik hen zo geperste kokos gekocht. Als je er water op doet zwelt het op en is het zaaiklaar...kan dat dienen voor aubergine en lathyrus te zaaien ?
Groetjes vicky
vrijdag 12 januari 2024 - 21:13
leerling

Leerling

Hangt ervan af of het "pure" kokosgrond is. Daar zouden geen voedingsstoffen inzitten.
Ik heb ooit een kruidenbak gehad waar ik het gemengd had met (eigen) compost. Als ik me niet vergis zo'n 50%-50%. Dat ging goed, maar kruiden zijn niet de meest veeleisende planten.
vrijdag 12 januari 2024 - 22:49
molleke32

Molleke32

Het gaat over deze..

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 13 januari 2024 - 08:10
molleke32

Molleke32

Samenstelling

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 13 januari 2024 - 08:10
Tuinprins

Tuinprins

Kokos kan onder bepaalde omstandigheden snel uitdrogen. Dus je zaaisels goed in de gaten houden. Te nat is overigens ook niet goed want dan kunnen zaailingen onder warme en vochtige omstandigheden last krijgen van 'omvalziekte' (= vorm van botrytis).

Nog een tip die ik je kan geven: begin binnenshuis niet te vroeg met zaaien. Sommige zaden kiemen snel en gaan dan in huis vaak slungelig groeien. Als zaden gekiemd zijn en hun eerste echte blad krijgen (echte bladeren zijn duidelijk anders dan kiembladeren) moet je ze wat koeler zetten, maar wel vorstvrij. Meest ideaal is in zo'n geval een vorstvrije kas of koude bak (ook vorstvrij).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 januari 2024 - 15:05
molleke32

Molleke32

Dank je wel voor de reacties. Ik dacht al aubergine en lathyrus te zaaien..vorig jaar heb ik aubergine ook vroeg gezaaid en dat ging prima. Ik kan later nog een 2de deel zaaien . .
Groetjes vicky
zaterdag 13 januari 2024 - 15:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon