menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuurgraad verlagen

Ga naar meest recente reactie

Annefleur

Annefleur

Hoi!

ik heb een tuin met behoorlijk lage pH waarde lijkt het (varens, buxus, coniferen,.. )

en nu ben ik in mijn huis een gips muurtje aan het slopen, althans ik moet het uithakken voor inbouw-stopcontacten en ik heb daardoor heel veel verpulverd gips. ik vroeg me af of ik dat zou kunnen gebruiken om door de grond te mengen en zo de pH waarde wat te verhogen.. maar geen idee of er wellicht schadelijke stoffen aan toegevoegd zijn.. weet iemand dat?

dank!
dinsdag 26 februari 2019 - 21:00
leerling

Leerling

De zuurtegraad van je grond proberen in te schatten op basis van de planten die er groeien lijkt me gevaarlijk. Al helemaal als die planten aangeplant zijn.

Zie ook https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/32/algemene-vragen-ivm-het-forum/66115/kalk

Zo duur is een testsetje ook weer niet. Een eenvoudige pH-meter vind je hier al voor € 7,95:
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2674/ph-meter
En hier vind je duidelijk uitgelegd hoe je die kan gebruiken: https://nl.wikihow.com/De-pH-van-de-bodem-meten

Gips is pH-neutraal (dat is de reden waarom het gebruikt werd/wordt voor gipsverbanden).

Bouwafval kan inderdaad schadelijke stoffen bevatten. Ik zou het zeker niet gebruiken in
mijn tuin.
dinsdag 26 februari 2019 - 22:10
Tuinprins

Tuinprins

Zoals hierboven door Leerling al werd gezegd is het inschatten van de zuurtegraad op basis van de beplanting een beetje natte vinger werk. Zo zijn de meeste coniferen niet bijzonder kieskeurig als het op de zuurtegraad aankomt.

Grond is zelden echt te zuur tenzij je allemaal zeer kalkminnende planten in je tuin wil zetten.

Gipsmeuk met je tuingrond vermengen is m.i. het domste wat je kunt doen aangezien daar bijna altijd chemische toevoegingen bij zitten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 27 februari 2019 - 06:01
Annefleur

Annefleur

dank voor jullie antwoorden.
een idee meteen als ontzettend dom neerzetten stimuleert niet erg om nog eens een vraag te stellen; vanuit milieu oogpunt stel ik mezelf steeds de vraag of ik iets kan hergebruiken. zo te horen denken jullie dat er gifstoffen in zitten maar weten het zelf ook niet zeker. ik ga nog eens verder navragen.
dank voor het meedenken. pH meter had ik niet aan gedacht
donderdag 28 februari 2019 - 07:42
Dany

Dany

Een eenvoudige pH-meter vind je hier al voor € 7,95:

Werkt dat goed?
Ik heb vorige jaar 1 gekocht van 'Nature' voor ongeveer € 15.00 en dat is 3 keer niks, als je hem in zure grond stak voor heideplanten met pH ts 4.5 en 5.5 bleef hij gewoon staan op 7 ik hem zelfs in de azijn gestoken en had nog altijd 7.
Als je echt de zuurwaarde van je grond wil zal je volgens mij een staal grond moeten opsturen naar een labo voor onderzoek.
donderdag 28 februari 2019 - 11:04
leerling

Leerling

@Dany
'k Heb zelf geen ervaring met de pH-meter die hier wordt aangeboden. Wel met eentje die er goed op leek. (Is gesneuveld onder het wiel van een kinderfietsje.)

Als je zo'n metertjes niet vertrouwd, en geen 70 EUR wil spenderen aan een echte bodemtest, kan je als eerste indicatie methodes 2 en 3 uit die wikiHow link gebruiken.

@Annefleur
Fijn dat je bekommerd bent om het milieu.

Zonder testen is er niemand die je kan garanderen dat het gips uit je muren vervuild is of niet. Wel weet ik dat materiaal dat gebruikt wordt voor bouwwerken doorgaans niet dezelfde zuiverheidsgraad heeft als wat gebruikt mag worden voor geneeskunde of voor tuinbouw.
Daarom geldt, m.i., in de eerste plaats het voorzichtheidsprincipe.
Je kan het gips in je tuin uitstrooien, maar als er toch wat mis mee is, heb je meteen ook heel dat stuk vervuild op een manier die je zelf niet meer kan rechtzetten.
Net vanuit milieu-overwegingen lijkt het me daarom raadzamer dat je je gipsafval naar het containerpark afvoert, zodat het op de juiste manier kan worden verwerkt.

Hou er ook rekening mee dat tuingrond niet pH-neutraal hoeft te zijn. Als je grond van nature eerder zuur of eerder basisch is, is de milieuvriendelijkste manier van tuinieren er die planten in zetten die het in dat type grond naar hun zin hebben.
donderdag 28 februari 2019 - 22:02
Annefleur

Tekst aangepast

Annefleur

@leerling dat is idd precies de reden waarom ik twijfelde of ik t wel moest doen.. risico op vervuilde grond.. ik denk dat ik er maar van afzie..

en nu we het toch over vervuiling hebben.. ik heb stapels stoeptegels uit de tuin gehaald en geknipt om er muurtjes mee te maken maar ik heb ook wel eens gehoord dat er zware metalen ofzo in kunnen zitten.. enig idee hoe je daar achter komt?
vrijdag 1 maart 2019 - 14:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon