menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Herfst bladeren..

Frank & Saskia

Frank & Saskia

Kan ik zomaar de afgevallen bladeren in mn tuintje gooien zodat ze (naar mijn idee) lekker in de aarde verteren en als voeding dienen of is het juist helemaal niet goed voor de aarde?
donderdag 5 oktober 2017 - 20:41
leerling

Leerling

Insecten (zoals lieveheersbeestjes) gaan je dankbaar zijn voor de schuilplaatsjes. Vogels, zoals merels, ook, want die vinden daar in de winter extra voedsel.

De meeste bladeren zijn prima. Niet die van Amerikaanse vogelkers bv. Die bevatten te veel cyanide.

Hou er wel rekening mee dat bladeren traag verteren. Afgevallen bladeren zorgen ook voor schaduw, en niet alle planten houden daar van (denk bv. aan gazon). De wind speelt er graag mee en laat ze daarna soms achter op plaatsen waar jij ze liever niet hebt.

Zelf laat ik de bladeren zoveel mogelijk liggen waar ze vallen. Ons grasveld maken we bladvrij en die bladeren gebruik ik als isolatiemateriaal, om planten die wat minder winterhard zijn te beschermen, maar ook op en tussen takkenhopen om egels en vogels beschermde hoekjes te geven. Onder struiken en hagen helpen ze het onkruid wat in toom te houden, terwijl ze langzaam de bodem helpen verrijken.

Mijn vader verzamelde het teveel aan bladeren in een bladkorf die hij deels gebruikte om zijn composthoop aan te vullen. De rest verteerde in de korf en was prima compost.
vrijdag 6 oktober 2017 - 00:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon