menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos op bestrating

Ga naar meest recente reactie

wflierman

Wflierman

Ik wil graag mijn oprit opknappen. Het mos groeit maar door. Vooral de lichtgroene mos breidt zich snel uit. Wat kan ik doen op de stenen weer schoon te krijgen?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 13 januari 2014 - 08:57
iecee

Iecee

een emmer heet water een paar handen vol soda erover gieten even laten intrekken
en het mos lost op
nog beter gaat het als je het kan vernevelen

met een halfharde bezem erover en klaar

niet schadelijk voor je planten
maandag 13 januari 2014 - 17:45
Bombycilla

Bombycilla

Dit is geen mos maar korstmos
maandag 13 januari 2014 - 17:56
iecee

Iecee

zelfs niet op het korstmos gelet allen op het mos
van korstmos weet ik het niet , alleen dat het flink uitbreidt de laatste jaren, mmar omdat dat mij niet stoort heb ik er ook nog nooit aan gedacht om het te verwijderen.
maandag 13 januari 2014 - 18:00
Bombycilla

Bombycilla

Ik ook niet ,vindt het de bestrating een natuurllijk uiterlijk geven
maandag 13 januari 2014 - 18:52
RdB

RdB

Geeft het straatje een rustieke uitstraling,

Ruud
maandag 13 januari 2014 - 19:24
Lino

Lino

Soda heb ik laatst geprobeerd, maar waarschijnlijk verkeerd want zonder resultaat (ik loste een flinke schep soda op in heet water en mengde dat dan in een gieter koud water) Ik vermoed dat ik het heet sodawater had moeten gebruiken?

Javel en hogedrukreiniger werken allebei, maar hebben hun nadelen: javel is milieubelastend en van de hogedrukreiniger worden je stenen poreuzer en dus weer sneller vuil nadien.
Dus dan is het maar te zien wat je belangrijkst vindt.
Misschien zo een gasbrander? Maar daar heb ik geen ervaring mee.

dinsdag 14 januari 2014 - 08:46
iecee

Iecee

veel meer soda gebruiken , ik doe altijd maar iets dus ik weet de dosis niet
een âar handen vol in een emmer water of zo, is geen vergif dus ben er niet zuinig mee.
dinsdag 14 januari 2014 - 12:10
Roeli

Roeli

Zou azijn ook tegen mos helpen ?
Probeer het eens.
dinsdag 14 januari 2014 - 14:35
RdB

RdB

Wel mee oppassen, niet elke steensoort kan tegen azijn, beton en ander kalkrijk gesteente lost er in op.

Ruud
dinsdag 14 januari 2014 - 15:19
Roeli

Roeli

Dat wist ik niet.
Ik doe het wel altijd op mijn terrastegels ( stoeptegels )
Is dat geen beton ?

gr. Roeli
dinsdag 14 januari 2014 - 17:04
piet1

Piet1

Korstmos op bestrating is gewoon 'lelijk', maar weg krijgen is een ander paar mouwen. Eens googlen en je vind wel iets.
Nu zie je de laatste jaren deze korstmossen ook op bomen, daar vind ik dit minder storend.
groeten PIet
dinsdag 14 januari 2014 - 21:37
Lino

Lino

Ik heb azijn uitgetest. Lees ook hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=49607&hl=azijn

Het mos ging dood, maar ik had de indruk dat achteraf de klinkers wel sneller weer groen werden. Maar dat kan ook aan de weersomstandigheden gelegen hebben, misschien waren ze zonder de azijn ook wel zo vlug groen geworden, dat is gissen.

Probeer een van de tips hierboven uit en laat ons het resultaat weten als je wil
woensdag 15 januari 2014 - 07:52
erice

Erice

Het mos tussen de tegels is wel weg te krijgen met een gasbrander. Het blijft dan ook lang weg maar het is een "heidense" klus.... De korstmos is met de hogedrukspuit eenvoudig weg te spuiten..... andere oplossingen weet ik ook niet.....Ik weet dat het niet zo goed is voor de tegels ( ook niet voor de 10/10 -tjes)
woensdag 15 januari 2014 - 13:46
leerling

Leerling

Korstmossen kunnen alleen maar gedijen als de luchtkwaliteit goed is. (Zie o.a. http://www.indenatuur.nl/milieunonstop/mns7.htm) Hoe meer je er ziet, hoe beter dus.

Gewone mossen doen het goed op zure bodems. Azijn is zuur. Zelfs als de mossen het loodje leggen als je naar hun smaak teveel azijn gebruikt, schep je dan tegelijk niet de voorwaarden voor de volgende generatie?
Wanneer je soda (natriumcarbonaat) oplost in water krijg je een sterk basische oplossing. (Zuren hebben een pH-waarde kleiner dan 7, basen een pH-waarde groter dan 7.) Om mossen te bestrijden lijkt soda - of kalk - me een betere oplossing.
In elk geval uitkijken met zuren op bestrating waar bv gasbuizen lopen. Zuren tasten koper aan...
woensdag 15 januari 2014 - 23:17
Lino

Lino

Gewone mossen doen het goed op zure bodems. Azijn is zuur. Zelfs als de mossen het loodje leggen als je naar hun smaak teveel azijn gebruikt, schep je dan tegelijk niet de voorwaarden voor de volgende generatie? Dus daarom werden ze sneller groen. Logisch.
Dat soda basisch is wist ik niet. Blij dat eindelijk eens iemand dat zegt.
Dan probeer ik volgende keer weer eens met soda.
donderdag 16 januari 2014 - 07:40
Bombycilla

Bombycilla

Gewone mossen doen het goed op zure bodems. Azijn is zuur. Zelfs als de mossen het loodje leggen als je naar hun smaak teveel azijn gebruikt, schep je dan tegelijk niet de voorwaarden voor de volgende generatie?


Het is onzin dat mossen op zure gronden groeien er groeit net zoveel mos op kalkrijke gronden
donderdag 16 januari 2014 - 08:24
leerling

Leerling

@Bombycilla

Het is onzin dat mossen op zure gronden groeien er groeit net zoveel mos op kalkrijke gronden


Zo te lezen heb jij meer ervaring met kalkrijke gronden dan ik. Tot nog toe zijn we vooral op zuurdere gronden terecht gekomen, waar kalken mos in gazon goed in toom leek te houden.

Maar als ik "mos kalk" in mijn favoriete zoekmachine in geef en de resultaten wat kritischer bekijk, merk ik inderdaad dat kalk in zuur(der)e grond eerder ondersteunend werkt voor gras dan dat het direct kalk bestrijdt.

dinsdag 21 januari 2014 - 00:35
Bombycilla

Bombycilla

Goed gelezen
dinsdag 21 januari 2014 - 11:46
Lino

Lino

eerder ondersteunend werkt voor gras dan dat het direct kalk bestrijdt
dan dat het direct MOS bestrijdt.
dinsdag 21 januari 2014 - 13:41
leerling

Leerling


Gelukkig lopen hier goede verstaanders rond.
dinsdag 21 januari 2014 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon