menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladzuiger-blazer

Ga naar meest recente reactie

dekleinewitte

Dekleinewitte

Ik heb dit jaar al 2 bladzuigers-blazers stukgemaakt.ik heb veel canidian slate kiezel in de tuin.daar vallen de bladeren op en je kan ze onmogelijk met de hand bij elkaar rapen.ik zuig deze op met mijn bladzuiger.als ik de zuiger op voldoende kracht zet raap ik soms per ongeluk een stuk(je) canidian slate op en dan vliegd de schroef die van plastik is in flarden uit elkaar.Wie weet welke bladzuiger(liefst elektrisch)is uitgerust met bv metale schroefbladen als hakselaar zodat deze tegen een stootje kunnen.alvast bedankt voor de info
donderdag 10 november 2011 - 17:46
jdcoster

Jdcoster

Een metalen schroef zal dan blokkeren hoor en als je er niet vlug bij bent om het af te leggen, verbrandt de motor.
Ik vrees dat je de bladeren zult naar een andere plaats moeten blazen en dan daar verder opzuigen.
donderdag 10 november 2011 - 18:00
Tuinman65

Tuinman65

Op een hoop blazen is de beste oplossing.
Ik zou die hopen dan toch manueel opruimen want als er enkele steentjes zijn mee geblazen zit je met hetzelfde probleem.
zaterdag 12 november 2011 - 12:45
Kriskras

Kriskras

Dekleinewitte schreef:

k soms per ongeluk een stuk(je)

Dat is onvermijdelijk, en om die reden kan "opzuigen" bepaald wel de verkeerde methode worden genoemd - jawel, in den beginne was dat ook mijn grote vergissing.

Het beste wat men kan doen is het tegenovergestelde, wegblazen naar een bepaald hoekje, en daar dan eventueel verzamelen in zakken.

Eventueel, want als men alles netjes onder struiken kan blazen mag men zijn taak reeds als volbracht beschouwen.

Vergeet niet dat afgevallen bladeren een waardevole grondstof vormen en een al even waardevolle bodembedekking zijn voor de winter. Dit weet men bijvoorbeeld ook bij de stad Gent - de sluwerds geven "gratis" zakken weg opdat de bevolking in de plaats van het personeel bladeren zou verzamelen, en afgeven aan de IVAGO alias de stad Gent.

Iemand die zijn weetje weet houdt de bladeren voor zichzelf!
zondag 13 november 2011 - 13:34
Polplastron

Polplastron

Iemand die zijn weetje weet houdt de bladeren voor zichzelf!

Inderdaad: de buren brengen hun bladafval naar mij en ik ben daar heel blij mee. Zij snappen het niet, maar dat is hun probleem.

Wegblazen tussen de planten is dan ook zeker niet verkeerd. Enkel groenblijvende planten kunnen er wel eens last van hebben. De rest heeft er enkel voordelen bij. Tegen het voorjaar zal het meeste blad al vergaan zijn. Wat overblijft kan desnoods dan nog verzameld worden en gecomposteerd.

Groeten,

Pol

P.S.: Sorry: een beetje off-topic, maar toch ...
maandag 14 november 2011 - 11:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon