menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Epicurus

Epicurus

Wij hebben een oud huis gekocht waarbij de helft van de tuin met een houterige bodembedekker beplant is ( vraag me niet de naam ). We zouden die graag zo effectief en snel mogelijk verwijderen om er speelgras op te zaaien.
Uitspitten heeft geen zin ( geraak niet door de wortels), is onkruidverdelger de enigste oplossing en zo ja, welke?
Dank
maandag 28 maart 2011 - 14:41
cee

Cee

Je zou het gewoon kunnen kortmaaien om er dan karton op te leggen, dan put het zichzelf naar verloop van tijd wel uit. Tgen de tijd dat je karton is verteerd zal je ook geen bodembedekker eronder meer vinden.
maandag 28 maart 2011 - 15:22
jdcoster

Jdcoster

Als het over een kleine tuin gaat zal het spitten worden. Moest dat wortelstelsel zo hard en ondoordringbaar zijn zoals u het daar stelt, dan zal een onkruidverdelger daar geen oplossing voor bieden. en dat in de eerste jaren en tot de wortels voldoende gerot en verteerd zijn en wel kunnen verwijderd worden. Dat gaat dus alles behalve snel allemaal.
Ik twijfel nogal aan uw bewering dat die wortels niet handmatig kunnen verwijderd worden.
Als het een grotere tuin is waar men gemakkelijk toegang heeft met een machine, een klein kraantje bvb. dan kan dat misschien daarmee gebeuren.
Toch graag eens een detailfoto a.u.b. als u de naam van de plant niet kent.
maandag 28 maart 2011 - 15:58
Epicurus

Epicurus

Alvast bedankt voor de snelle reactie's!
Zal er morgen eens een foto van nemen en 's avonds op het forum zetten.
@ Leine : heb pachysandra eens gegoogeld en kan dit wel al uitsluiten, het heeft een veel kleiner blad...
@ cee : heb het in het najaar eens met de hegschaar gesnoeid om het beter te kunnen uitspitten maar helaas... Uw alternatief met karton interesseert me wel, al vrees ik dat ik alvast m'n kinderen zal moeten teleurstellen dat ze deze zomer nog niet op de schommel kunnen
@jdcoster : misschien kunnen ze er wel handmatig uit maar zoals u het misschien al kan vermoeden heb ik ( nog niet!) geen al te groene vingers


Jan
maandag 28 maart 2011 - 18:12
Rita1960

Rita1960

Janneman, 't is toch geen zevenblad hé...
(aanvulling ) nee dat kan het niet zijn omdat je over verhoute delen spreekt..


maandag 28 maart 2011 - 20:02
cee

Cee

Er zijn toch een aantal nadelen aan het zaaien van gras in de lente, dan schiet er namelijk ook overal onkruid uit. In de herfst heb je veel minder onkruid dat nog groeit en geef je het gezaaide gras een grote voorsprong om wortels te maken. Tegen deze zomer een mooi gazon dat kinderproof is wordt zowiezo een moeiliijk haalbare opdracht.
maandag 28 maart 2011 - 20:06
jdcoster

Jdcoster

Benieuwd naar die foto's ... .
En ... als beginnend tuinier heb je niet zo zeer behoefte aan groene- dan wel aan zwarte vingers, vastberadenheid en een grote drang naar kennis.
Op het vlak van leren zit je hier op dit forum wel goed maar voor de rest zul je zelf moeten in staan.
maandag 28 maart 2011 - 22:46
Epicurus

Epicurus

Dit is het dus... iemand een idee wat...? en vooral, hoe krijg ik het weg?

Groet,
Jan

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 29 maart 2011 - 22:12
jdcoster

Jdcoster

Hahaa , Cotoneaster Damneri dus ... .
Zoals ik al dacht, dat is niet onoverkomelijk. Je hebt een zware stalen delfspade nodig, een viertand (geen riek) en veel geduld.
Eerst dat kluwen van planten in beheersbare vierkante stukken steken, schuin ondergronds de dikste wortels afsteken en ieder stuk uit trekken. Dat zal dan al beter gaan.
Dan de bovenlaag met de spade en de viertand verder zuiveren van wortels (de rest laat je maar zitten) en dan mooi gelijk en vlak harken. Spitten zal na al dat woelen in de grond, wel niet meer nodig zijn.
Over gras zaaien vind je hier veel op dit forum. Je moet maar eens kijken via de zoekfunctie bovenaan.
Kies zeker graszaad voor een sport- of speelgazon.

Als dat allemaal achter de rug is zal niemand nog kunnen beweren dat je geen groene vingers hebt. Je zult trots zijn op jou prestatie. Je zult de nutteloze kost voor een herbicide uitgespaard hebben, het milieu gespaard hebben en een maandabonnement voor de fitness.
Volstaat dat al een beetje als motivatie om er aan te beginnen?
Veel succes
dinsdag 29 maart 2011 - 23:54
Epicurus

Epicurus

Dank u jd,

Ben bezig in grondige verbouwing dus die fitnessabonnement laat ik sowieso aan mij voorbij gaan.
Doe ik dit best deze periode ( terwijl de wortel opnieuw schiet) of mag ik dit nog enkele maanden laten liggen tot ik meer tijd heb om in de tuin te werken?

Groet en bedankt,
Jan
woensdag 30 maart 2011 - 10:41
cee

Cee

Waarom kan je je kinderen niet inschakelen, in ruil voor een zakcent, of voor de schommel die zo graag willen? Ze zullen er zeker niet slechter van slapen.

Je kan er zelfs een wedstrijdje van maken, om ter hoogste hoop maken! Of met een puntensysteem zoals in de GB, dat ze kunnen sparen voor verschillende speelgoedjes? Als het werkt bij huisvrouwen, moet het zeker ook bij kinderen werken.

En jij kan dan op de gemak verder in je huis werken, iedereen content
woensdag 30 maart 2011 - 12:32
deHaan

DeHaan

Je kan het rustig een paar maanden vooruit schuiven.
Gras zaaien in het najaar gaat ook erg goed.
woensdag 30 maart 2011 - 13:01
Epicurus

Epicurus

@ Cee,
twee dochters van 5 en 7 hebben wel iets beters te doen dan te helpen met hun papa.
Zal -zoals iedere papa- de kinderen maar laten spelen maar het zal alvast nog niet op hun schommel zijn
woensdag 30 maart 2011 - 18:26
sugar

Sugar

Als het echt snel moet gaan, kan je ook een tuinfrees huren (huur wel geen al te grote frees). Daarna de stukjes plant met de hark verwijderen
woensdag 6 april 2011 - 12:16
Epicurus

Epicurus

Ben er aan begonnen met veel zweet ( is blijkbaar meest ecologisch en goedkoopste verdelgingsmiddel!) Toch al reeds één derde gedaan... is in totaal ongeveer 120 m². Heb mezelf dus een nieuwe hobby gecreêerd
woensdag 6 april 2011 - 12:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon