menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia geeft zaad

Ga naar meest recente reactie

wiebertje

Wiebertje

L.S.
Wij hebben een ruim 20 jaar oude magnoliaboom in de tuin.
Waarschijnlijk eencampbellii.
Dit jaar heeft hij opeens een soort roodachtige knoedels van 10 x 5cm.
Als dat op water zet komen er na een paar dagen een soort van felrode "smarties" uit
Het komt er op dezelfde manier uit als bij walnoten of kastanjes.
Weet iemand waarom na zoveel jaar en heeft iemand daar ook ervaring mee.[afbeelding verwijderd niet-https]
Met vr. groet, nel wijnstra

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 3 november 2010 - 19:19
an

An

wat een mooie zaad doos ,
ik zou het proberen te drogen ,en dan eens uit proberen met zaaien,
ga eens googlen.
ik heb even lopen googlen en dit vond ik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnolia_(geslacht)
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/magnolia.html
http://www.uu.nl/NL/BotanischeTuinen/actueel/tuinblog/Pages/Herfst.aspx
bij deze laatste is het het 4de stukje tekst wat over de magnolia zaden gaat.
hoop dat je er wat aan hebt.
gr.an
en welkom op het tuinadvies forum.
vrijdag 5 november 2010 - 08:43
Seishonagon

Seishonagon

Ik vraag me hetzelfde ook al een tijdje af....

Ik heb al 20 jaar een magnolia boom in de tuin, hij is inmiddels hoger dan het huis, en ik eigenlijk nooit vruchten gezien. Ongeveer twee (misschien 3) jaar geleden zag ik voor het eerst vruchten in de boom hangen, hier en daar
een enkele. (Het is me ook opgevallen dat de boom sinds een paar jaar ook een tweede bloei periode heeft; vroeger bloeide de boom alleen in april, ongeveer een week lang, maar sinds een paar jaar geeft hij ook in aug/sept enkele bloemen)

En vandaag zag ik voor het eerst, werkelijk waar, overal van die knal-rode zaden uit de vruchten piepen! Ik heb er een paar uit de laaghangende vruchten gehaald en ben vast van plan om ze te gaan zaaien. Lijkt me een leuk project om ze op te kweken vanaf het zaad.

Zou het met de klimaatsverandering te maken hebben dat de boom voor het eerst in al die jaren vruchten gaat dragen en zaden gaat maken?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 2 november 2011 - 18:11
hanninkj

Hanninkj

Zaden op 26 september gezaaid van de M. virginiana en inmiddels de eerste plantjes. Zaden eerst goed gewassen waardoor de vliesjes eraf gingen en daarna in zaii/stekgrond gezaaid.

Ton
dinsdag 15 november 2011 - 11:49
pthomass

Pthomass

Ik heb een stermagnolia (stellata) en die had ook rode zaadjes. Die heb ik laten drogen en daarna in stekgrond gestoken. Echter, ze kwamen maar niet door en toen ik ging kijken waren ze compleet rot. 3 van de 4 waren bijna vergaan en de vierde had de rode schil nog maar was volledig pulp binnenin.

het was gewone stekgrond uit zak, en ik heb geen water bij gegeven.

hanninkj, hoe ben jij tewerk gegaan?
woensdag 4 januari 2012 - 14:40
hanninkj

Hanninkj

Magnoliazaden moet je vers zaaien. De zaden min. 24 uur in het water na de oogst en de schil verwijderen. Deze zaden in vochtige stekgrond en ze komen dan gemakkelijk uit.
Ik laat ze nooit drogen of in de koelkast liggen want ik heb daar slechte ervaring mee. Op dit forum zijn er die erbij zweren maar ik heb nog geen resultaten gezien.

Ton
woensdag 4 januari 2012 - 15:12
pthomass

Pthomass

hmmm...
dan hoop ik dat ie dit jaar nieuwe zaden maakt, kan ik eens proberen.

bedankt voor de info
woensdag 4 januari 2012 - 16:54
pascalho

Pascalho

Wij hebben dat ook gehad en ze gezaaid in vochtige grond maar er kwam maar niks op ik hoop op dit jaar weer zaden in de magnolia te hebben
maandag 19 maart 2012 - 19:47
pthomass

Pthomass

mijn stermagnolia is momenteel weer bloemen aant maken. Ze staat vol knopjes al zal binnenkort weer een grote sneeuwbal worden
maandag 19 maart 2012 - 20:17
pthomass

Pthomass

de zaaddozen zijn er weer. verschillende zijn zwart geworden en vallen af. Anderen zijn groen, maar dun. De zaaddoos bestaat uit verschillende kapjes. In elk van die kapjes kan een zaadje groeien. Sommigen hebben kapjes die verdikt zijn. Het is meestal maar ene of twee op een zaaddoos en het zijn er niet veel die een verdikking hebben.

ik heb eens ene opengedaan en binnenin zit een wit zaadje ter grootte van een erwt.

Ik wil ze graag uitzaaien, maar weet niet goed hoe ik tewerk moet gaan.

Nog laten hangen tot september?
Nu al afbreken en in water leggen?

...

iemand die kan helpen?

zondag 12 augustus 2012 - 12:44
hanninkj

Hanninkj

Ik laat ze altijd open springen en dan meteen de rijpe zaden oogsten. Het velletje eraf schrobben en dan zaaien.
Vorig jaar verschillende gezaaid en goede resultaten.

Ton
zondag 12 augustus 2012 - 12:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon