menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterpomp in de tuin

Ga naar meest recente reactie

GJB

GJB

Hallo iedereen

In de tuin dat ik vol op aan het aanleggen ben staat er sinds rond de zestig jaar een waterpomp. Het lijkt op deze: http://aquareus.nl/images/Btv_Waterpomp.jpg

Nu is het zo dat deze pomp al ettelijke decenia niet meer werkt, niet meer gebruikt wordt. Het is wel zo dat onderaan de pomp een waterput is die constant gevuld is.
Aangezien mijn serre daar in de buurt staat en regenwater beter en zachter is dan het water uit de kraan zou ik deze pomp graag maken.

Zijn er bepaalde dingen waar ik moet op letten? Want ik ben het leek op het gebied van deze installaties. Ik zal dan eens foto's maken en aan de hand daarvan kan er misschien gevonden worden wat er moet gemaakt worden.

Mvg
zaterdag 3 april 2010 - 18:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarschijnlijk zal het leer aan de zuiger uitgedroogd zijn. Maar giet er eens water in en probeer hem aan de gang te maken. Daarna als hij het niet meer doet dan de zuiger eruit halen en het leertje controleren. daar is nog wel aan te komen.
zaterdag 3 april 2010 - 19:25
FransNL

FransNL


Ik weet niet of je veel water gebruikt GJB maar misschien is het een idee om i.p.v. die handpomp te repareren een electrische pomp aan te schaffen. De opvoerleiding vanaf het bodemwater is er al en een electrische pomp waarmee je moeiteloos en bijna onbeperkt water mee naar boven kunt halen kost maar een paar tientjes.
zondag 4 april 2010 - 19:28
rombaft

Rombaft

ze verkopen van die leders in bv de gamma en van die winkels, waarschijnlijk een Tpe 2 (staat er niet ergens op de pomp een nummer ? )

best makkelik te herstellen
maandag 5 april 2010 - 07:59
GJB

GJB

Hello frans

Is er eventueel een mogelijkheid om dergelijke pompsystemen aan te sluiten op een kraantje of niet?
maandag 5 april 2010 - 16:11
FransNL

FransNL

Aansluiten op een leiding met kraan is mogelijk GJB maar omdat ik er zelf niet veel verstand van heb heb ik eens wat meer info gevraagd bij een vriend van mij die zo'n systeem heeft. In de meest eenvoudige uitvoering heb je gewoon een pomp die water levert als je handmatig een schakelaar omzet en die weer stopt als je de schakelaar weer op uit te zet. Niet zo geschikt dus in jouw geval. Veel handiger is een hydrofoorpomp die geheel automatisch werkt . Zo'n pomp bevat een drukvat dat een aan/uit schakelaar bedient en het drukvat zorgt er tevens voor dat drukfluctuaties in de afvoerleiding worden opgevangen . De pomp kan gewoon continue op het electriciteitsnet aangesloten blijven en slaat automatisch aan als je water afneemt omdat de druk in het vat iets daalt. Neem je geen water meer af dan zorgt de drukschakelaar er weer voor dat de pomp automatisch uitgeschakeld wordt.

Dit soort pompen is al verkrijgbaar voor nog geen honderd euro. Klik onderstaande link maar eens aan dan zie je gelijk hoe zo'n ding er uit ziet.

http://www.twenga.nl/dir-Huis-Tuin,Tuingereedschap,Hydrofoorpomp

maandag 5 april 2010 - 21:52
GJB

GJB

hello frans,

het moet nu lukken dat ik ergens in een oude kelder een pomp terugvond, ze lijkt op deze: http://www.1ekeus.nl/catalog/images/4173121_hww2800_hydrofoor_pomp_einhell.JPG


Volgens dat ik weet is het zo dat ik een darm moet aflaten naar beneden in de waterput en dat het water er vervolgens uitkomt. Maar als ik dit dan aansluit op een kraan, zou dit dan problemen geven indien ik de kraan dan aan en uit zet?

Mvg
woensdag 7 april 2010 - 22:03
FransNL

FransNL

Sorry voor de wat late reactie GJB maar dat komt omdat ik een week met mijn camper op stap ben geweest en daardoor heb ik het tuinforum niet meer bezocht. Ik vind overigens dat niemand zich hoeft te laten weerhouden om een antwoord op een vraag te geven al is de vraag in principe aan een ander gericht maar dat even terzijde. Er moeten ongetwijfeld ook andere forumleden zijn die hier antwoord op kunnen geven.

Wat je vraag betreft , normaal gesproken mag een aansluiting van een hydrofoorpomp op een kraan geen problemen geven en wordt de pomp juist bediend omdat door het openen en sluiten van de kraan een druksensor wordt geactiveerd die de pomp aan of uit doet schakelen.

Ik ken de pomp die je laat zien niet en heb verder ook weinig ervaring met pompen. Het lijkt me bij jouw pomp gewoon een kwestie van eens proberen maar in principe lijkt hij me bruikbaar . Wel heb je een speciale aanzuigslang nodig met filter en een terugloopventiel want met een gewone slang, jullie vlamingen hebben daar die mooie benaming darm voor , lukt het niet. Heel toevallig heb ik tijdens mijn camperreisje afgelopen week in een duitse Aldi zo'n slang cq darm gekocht , zie de foto beneden. Pompen lagen helaas niet bij die Aldi maar misschien waren ze uitverkocht . Ik koop zo'n pomp hier wel ergens. Het geheel is bedoeld om mijn eigen wateropslag van ruim 3 kubieke meter wat effectiever te kunnen gebruiken. Dat water is afkomstig van het dak van mijn huis en van mijn carport. Daarvoor heb ik een aantal regentonnen van 500 liter staan en een van 800 liter.

Je hebt in ieder geval dus een aanzuigslang nodig maar dan wel een met een terugloopventiel . Die van mij kostte 5,99 euro bij de duitse Aldi maar ik schat dat je zo'n ding voor ruim tien euro ergens anders moet kunnen kopen. Je kunt hem gewoon in het op te pompen water hangen alleen moet je hem de eerste keer zelf met water vullen om de pomp zijn zuigwerk te laten doen. Na die eerste keer blijft de aansluigslang door dat terugloopventiel altijd met water gevuld.

Het linker uiteinde op de foto is het aanzuigdeel met kuststoffilter en een inwendig terugloopventiel. Het rechteruiteinde is voor aansluiting op de pomp.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Er moeten ongetwijfeld meer mensen op dit forum zijn met ervaring op dit gebied dus graag verdere reacties. Niet alleen GJB is geinteresseerd in verdere info op dit gebied maar ik inmiddels ook.
dinsdag 13 april 2010 - 22:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon