menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omspitten

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Ik heb mijn kippenhok met buitenren gemaakt in een stuk bos.
De grond rondom het hok is zo langzamerhand vastgelopen door mij.
Nu met de dooi liggen er grote plassen water die ook maar heel erg langzaam de grond intrekken.
Is het verstandig om de grond even goed om te spitten zodat de grond weer los komt en (regen) water sneller weg kan of zullen de kippen er nog een grotere blubberboel van maken als ze daar doorheen gaan kuieren ??
maandag 18 januari 2010 - 09:24
York

York

Ik zou gaten maken in de grond door er een buis of iets dergelijks in te kloppen zodat het water in de gaten loopt en zo de bodem in. Het zou ook kunnen dat de ondergrond nog bevroren is en dat dit de reden is dat het water niet doordringt. In dat geval zou ik gewoon wachten.
maandag 18 januari 2010 - 16:23
Mandy

Mandy

Ik heb er vanmorgen vroeg even ingeprikt met een grote vork maar die ging er maar 1cm in.... bevroren dus....... even een paar dagen ????? wachten en dan nog eens kijken.......

Achterin de ren liggen er geen plassen en zakt het dooiwater meteen weg maar rondom het nachthok een grote drassige boel brrrr.......

Maar omspitten is dus niet genoeg?????
maandag 18 januari 2010 - 17:14
printemps

Printemps

Gewoon met een spitriek los maken

Kippen trappen de grond vast na verloop van tijd

mvg
maandag 18 januari 2010 - 17:17
Rita1960

Rita1960

Mijn vader zei vroeger altijd" Niet in natte grond spitten/werken, je doet er eerder slecht aan en de structuur van de grond gaat kapot".
Dus wachten tot het goed droog is en dan losmaken die handel.
En dan heb je idd de kippenpootjes, die verdichten op termijn alle grond waar ze lopen. (zoals An ook al zei)
Ons kippenhok werd vroeger een keer per jaar losgemaakt en de bovenste laag werd verwijderd en op de moestuin gegooid. (lekkere mest voor de preien!)
Van de moestuin werd grond afgevoerd en in het kippenhok gedaan zodat de grondslag gelijk bleef.

groetjes,
Rita
maandag 18 januari 2010 - 18:30
Mandy

Mandy

Oh Rita, wat een leuk idee van je......
bergen met grond ( ongeveer 50 m2 ) van de ene plek naar de andere plek en vice-versa.......
Ik ga de kruiwagens maar alvast oppoetsen....



Maar het is een GOED idee........iets voor in het vroege najaar of zo.... denk ik
maandag 18 januari 2010 - 20:18
Rita1960

Rita1960

Ons kippenhok mat zo'n 12 m2 en daar het bovenste laagje vanaf halen.( de mest van de kippen zo'n 4 tot 5 cm.
echt geen 50 m2, mss dat je het in etappes kunt doen.
Maar het was altijd wel prijs met de preien... zo dik en lekker...(vele malen beter dan de prei die mijn man nu koopt .. jaja ik weet het.. zelf doen.. maar geen plek genoeg voor deze groente....)

en nu even terug naar het verleden.. mijn va deed dat idd in het najaar.. alle tijd en de grond daar heen leggen waar de preien het jaar erop geplant werden
(potlood dikte, in geultjes en in twee soorten.. herfst- en winterprei)

tjeetje, je laat mijn "oude" hersenen wel werken hoor, want ik was al een heleboel vergeten van zijn methoden (ook gelet op het feit dat ik al jaren zelf geen kippen meer heb..)

groetjes,

Rita
maandag 18 januari 2010 - 21:14
Mandy

Mandy

Mijn kippenren is 50 m2- vierkante meter, ik bedoelde niet m3-s....
gelukkig niet

en dan een cm of 5, nou is wel te doen, denk ik zo, in het najaar..... als ik tijd heb.....als er geen sneeuw ligt, etc etc

Nij krijgen mijn winter- preien
( EEN rij maar, ik kan niet zoooveel eten) ouwe paardenmest met vlas, vinden ze ook erg lekker, maar kippenmest is natuurlijk wel bijzonder...... het gaat nu op mijn composthoop, het meeste dan.... uit het nachthok en alle losse mest uit de ren.....
maandag 18 januari 2010 - 21:36
Peppody

Peppody

Mijn schoonvader (jawel, is ook een oplossing om het niet zelf te hoeven doen hahaha) heeft voor mij de kippenren in het begin van het najaar omgespit. In de ren liggen nu geen plassen water, de grond is wel zompig maar verder valt het reuze mee. Buiten de ren (waar het bij ons dus ook platgestamd is van het langsheen lopen) liggen enorme plassen water die idd ook niet wegtrekken. Ik denk dus: voor de vorst komt, goed omgooien die handel om met de dooi geen grote plassen water te hebben.

Ik voer de grond verder niet af ik werk het gewoon weer onder met alle losse mest die erboven op ligt. De mest in het hok met de vlas gooi ik wel op de composthoop.

Het was weer goed kippenweer vandaag ze liepen weer tevreden buiten te scharrelen i.p.v. troosteloos in de deuropening te kijken wanneer die sneeuw eens weg zou gaan...
maandag 18 januari 2010 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon