menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terrasplanten

Ga naar meest recente reactie

vwoman

Vwoman

beste tuinaanbidders,

Ik ben nog maar net aangesloten bij dit forum en krijg er al niet genoeg van.
vandaar mijn vraagje naar jullie toe.
Ik ben een echte natuurliefhebber maar heb zo weinig kennis, ik wil er zo graag meer over weten.
Mijn kamerplanten groeien en bloeien (heb er zo'n 50) dus de verzorging ervan is geen probleem (ik spreek ermee en ze krijgen veel liefde) :00261: maar ik woon op een appartement met een ongeloofelijk lang terras. je kan er niks op beginnen behalve bloembakken zetten.
Nu is mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips om mijn bloembakken te beplanten. Het liefst met vaste planten zonder teveel bloemen.(kleintjes). Ik zou wel graag een paar jaar die bakken willen aanhouden zonder ze te moeten verpotten in de zomer. kortom: ik wil gemakkelijk zijn.
Kan iemand mij een tip geven, beste vrienden?

Ik heb wel wat tips over kamerplanten zodus fire away!!!!!

zonnige groetjes
vicky

mooie dag trouwens vandaag! goed voor een wandeling
zaterdag 30 augustus 2008 - 10:13
Lino

Lino

heb je al kruiden overwogen? Lijkt me leuk op een terras.
zaterdag 30 augustus 2008 - 16:51
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] vwoman, op dit leerrijke en reuzeleuke tuinadviesforum...maar pas op voor de onvermijdelijke verslaving!!

Bij de kruiden zitten idd prachtige plantjes!
Je hebt er alle maten, geuren en kleuren in. Bovendien hebben de meeste wondermooie bloemetjes!!
Is een prachtige bakkenbeplanting van te maken waar je ook nog veel genot van hebt, zowel om te zien, te ruiken en te proeven!!
Je hebt hangende soorten kruiden, struikjes of mooie rechtopstaande, doorlevende en éénjarige.
Best kan je eens gaan kijken in de bovenstaande 'zoeken' functie met 'kruidentuintje'.
Of in de 'plantengids' naar 'kruiden' zoeken, Dan krijg je alle benodigde gegevens!
Zo kan je dan een mooi palet samenstellen van blad- of bloemvormen- en kleuren en zit je volgend jaar middenin een kruidig geurenboeket te genieten van je terras en je buren jaloers te maken. [afbeelding verwijderd niet-https]

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zaterdag 30 augustus 2008 - 22:39
vhoma

Vhoma

Vele vaste planten die zelfs in de winter groen blijven kunnen ook in potten jaar in jaar uit op het terras: hebe, skimmia, hedera, erica, heuchera, euonymus, en dit in soorten zijn planten die wij meerdere jaren in pot laten wanneer ze echt te groot worden kunnen ze soms nog in de tuin kale plekken opvullen. Maar ook aardbeien kan je in pot buiten laten staan en waarom niet proberen met enkele groenten in pot deze moeten niet door de winter want deze zijn dan normaal al verwerkt in de keuken. Mogelijkheden genoeg om ook op je terrras te tuinieren alleen opletten met regelmatig water te geven.

Succes
Vanholst Marc
vrijdag 5 september 2008 - 21:32
LOBU

LOBU

Wanneer je je bakken gedurende enkele jaren zonder verpotten wil gebruiken best grotere bakken nemen en zorgen voor een degelijke potgrond die best soil-based is (in de handel niet zo frequent verkrijgbaar in België) De meeste potgronden bestaan uit verteerd plantaardig materiaal (meestal bladgrond of turf) maar voor veel planten is op langere termijn een mengeling hiervan met aarde of klei beter. Deze potgronden zullen minder snel uitgeput raken mits je jaarlijks wat (organische) mest toevoegt.
Naar gelang de beplanting ook voldoende kalk, lavameel of lavagruis, TerraCottem of een ander vochthoudend medium toevoegen en zorgen voor voldoende drainage onder in de bak!
En in de zomer (als de zon tenminste zin heeft om mee te spelen) overvloedig gieten, buitenplanten in potten drogen sneller uit dan kamerplanten!
vrijdag 12 september 2008 - 00:24
vwoman

Vwoman

merci voor jullie reacties.
ik heb beslist om kruiden te plaatsen in grote potten. de tip om klei houdende grond te gebruiken zal ik zeker gebruiken.
ik laat nog eens een foto achter als alles in kannen en potten is!!!

groetjes
vrijdag 12 september 2008 - 15:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon