menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar zijn alle dieren

Ga naar meest recente reactie

Ed51

Ed51

In november, in de mist, aan het eind van de tuin hebben we nog enkele herten gezien. We zagen met de regelmaat van de klok reeën, damherten, volop konijnen en een enkele keer een vos en een das (wat een mooi beest, zo'n das!).
Nu al enkele maanden helemaal niets meer.
Zelfs de vogels laten het een beetje afweten, alleen laatst nog een gaai gezien, een enkele mees, wat duiven, en verder nog een specht gehoord (niet gezien).
Waar blijven al die beesten? Als ik een konijn was, zou ik stilletjes gaan zitten bibberen tot de winter voorbij was. En een ree heeft het toch ook gewoon koud? Waar blijven ze allemaal?
Juist in de winter zouden ze rond moeten sjokken op zoek naar voedsel om warm te blijven.
Hoe zit dat in elkaar in de natuur?
Wie kan dat uitleggen aan een stadsjongen?
dinsdag 15 januari 2008 - 21:39
corrielat

Corrielat

Ed,
Dat is een hele goede vraag, ik denk dat er vele met jou,(waaronder ik) zich dat ook afvragen,
dinsdag 15 januari 2008 - 21:44
Adrienne

Adrienne

Lieve mensen toch,

Waarom zou je bibberen.
Zo kou is het nu toch niet !!!
En waar zijn de diertjes naartoe?
Wel die zitten allemaal hier.
Grapje !!!
Nee, even serieus met het zachte weer van nu is het volgens mij heel normaal
dat ze minder in de tuin komen zoeken.
Ik weet niet van waar jullie zijn, maar hier blijven de mezenbolletjes ook gewoon hangen.
Ze zitten wel terug met der snavelkes in de grond te woelen om pieren te vangen.
En ..... zelfs te katers en poezen zijn in aktie.
Jeetje toch, tja je zou bij wijlen geloven dat de lente nabij is.

donderdag 17 januari 2008 - 23:25
Esem

Esem

om even te antwoorden,
hier is er geen probleem met de vogels hoor,merels ,meesjes roodborstjes vinken kauwen bosguif tortelduif,af en toe een buizerd zijn hier allemaal nog te zien.
Maar zoals Adrienne al aan gaf door het zachte weer hebben de vogels meer te eten dan in koudere winters,en komen dan ook minder naar onze voederbollen en planken.
Misschien ook de ligginfg van de tuin is een rede om meer of minder bezoekers in de tuin te krijgen.
Gr Eddy,
vrijdag 18 januari 2008 - 10:28
Ed51

Ed51

Inmiddels aan het eind van de tuin wat schimmen (herten) door het toen wat mistige bos zien lopen. Het had wel wat mystieks.
Onze tuin is flink en heeft geen omheining, het is heel stil en 's nachts heel donker in onze omgeving. Vogels voeren we niet bij, er is in het bos en op de velden er om heen genoeg te halen. Er zijn havikken en buizerds, ik hoop dat die onze mollen af en toe eens "bijhouden".
Toch vraag ik me af waar de konijnen zijn gebleven! Eerst waren ze er in grote getalen. Nu niet één!

Maar goed, de winter is al bijna weg. Hoewel, was die er eigenlijk wel echt dit jaar? Straks loopt alles weer uit en zijn er weer allerlei bloeiende bloemen te bewonderen, behalve als de reeën ze niet eerst op-eet...
woensdag 23 januari 2008 - 21:23
Boerke

Boerke

Wat adrienne schrijft is helemaal waar . Veel te warm en dus insecten genoeg. Momenteel is de grond niet bevroren en kunnen ze er nog gemakkelijk in. Wat zouden ze dan korter bij de huizen komen.
Als je vogels bijvoert dan komen ze wel regelmatig kijken. Vorige week was onze 'noten-cillo' leeg en je zag bijna niks. Toen ik hem hervuld had leek het erop dat ze elkander gaan roepen waren.Ik voer wel het hele jaar door. Ik heb nestkastjes hangen en in de 'jongen-tijd' is het mooi om te zien. Steeds van nestkast naar voederplaats en terug.Je weet zo vlug wanneer ze jongen hebben.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wij,hier ten Noord-Westen van Brussel, zitten wel met een ander probleem(voor sommigen);halsbandparkieten. Deze bijten alle plastieke voedercillo's stuk.Daarom heb ik enkel metale houders hangen. "Halsbandparkieten in de natuur?" hoor ik jullie denken. Dat is een heel verhaal.Om het kort te houden. In Brussel (nu Mini-Europe) was vroeger de meli met grote voliéres. Ze braken deze af en lieten ze gewoon vliegen. Ze hadden toen niet gedacht dat deze zich zo goed gingen aanpassen . Ze hebben zich in die twintig jaar zo vermenigvuldigd dat je er hier overal in de buurt ziet vliegen. De meeste bevinden zich in en rond 'De nationale plantentuin' te Meise.

donderdag 24 januari 2008 - 04:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon