menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geur van kattenpis verdoezelen

bloempot

Bloempot

Beste forumleden

In ons tuintje logeren 2 poezen. Een van de katers heeft de gewoonte om op struiken te "sproeien": dit is urineren om zijn territorium af te bakenen. Dit is een zeer indringende geur die lang blijft hangen, ook na een regenbui.

Bestaan er middeltjes om deze vieze geur te verdoezelen? Bijvoorbeeld door het planten van sterk geurende planten? Hoe kan kattenpis van struiken verwijderd worden? ...

Het is niet de bedoeling om de tuin kat-onvriendelijk in te richten, door bijvoorbeeld het leggen van cacaodoppen zoals in andere topics wordt gesuggereerd. Ik heb ook al een dure bus "kattenschrik" gekocht, maar het hielp niet. Ik wil mijn poezen dus erop laten los sproeien, maar ervoor zorgen dat ik er zo weinig mogelijk van merk ...

Alle tips zijn hartelijk welkom
maandag 1 oktober 2007 - 18:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag bloempot,

Je zou op goed uitgekozen plaatsen, zoals vooraan in de border, planten kunnen zetten waar katten in elk geval niet van houden. Dan wordt de geur in elk geval verder weg gebracht. Een geur waar katten niet van houden is die van wijnruit.

Katten houden meestal van Nepeta, kattenkruid. Dat zou je kunnen planten op plaatsen waar je ze naar toe wilt lokken. Bijvoorbeeld ver weg van je terras, zodat ook het sproeien (hopelijk) verder weg gebeurt.

De geur verdoezelen is niet makkelijk. Laat eens weten als je er succes in boekt!
maandag 1 oktober 2007 - 20:22
bloempot

Bloempot

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb ook een plantje kattenkruid staan, en ze zijn er inderdaad verzot op. Alleen waren ze er zo verzot op dat er nu niets meer van over blijft (door er aan te trekken, in te rollen ...).
Of zouden de duiveltjes er toch in gesproeid hebben?
woensdag 3 oktober 2007 - 10:30
Catgarden

Catgarden

Om te voorkomen de je Nepeta's "doodgerold" worden door mijn katten zet ik er in de lente, als de planten net bovenkomen, afgesnoeide takken van rozen of Meidoorn tussen. Ze kunnen zo wel nog gaan ruiken aan de planten en er op knabbelen, maar de stekels aan de takken verhinderd hen om in de plant te gaan rollen.
Eens de planten goed beginnen te groeien, haal ik de takken weg want dan kunnen ze tegen heel wat. Zelfs een kat die zich er in gaat liggen wrijven kan ze dan niet meer kapot krijgen.
maandag 8 oktober 2007 - 13:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon