menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

MarcTh

MarcTh

om slakken weg te houden met eierschalen, moeten die dan fijn, middelmatig of grof gemalen worden?
zaterdag 9 maart 2024 - 20:48
Carib

Tekst aangepast

Carib

Doe geen moeite, dit is een bekende tuinfabel.https://www.allaboutslugs.com/eggshell-myth-busted/
zaterdag 9 maart 2024 - 20:51
minouke

Minouke

Hier kruipen ze wel over een pad met scherpe grind.
zondag 10 maart 2024 - 06:18
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ik merkte toen ik vorig jaar een stuk boom had weggezaagd, dat ze een hekel aan het zaagsel hadden. Ik heb wat bewaard om eens uit te proberen bij jonge plantjes.
zondag 10 maart 2024 - 09:40
Tuinprins

Tuinprins

Als het zaagsel zeer droog is dan zou dat aanvankelijk kunnen werken. Slakken zie je immers ook zelden op stoffige, uitgedroogde grond. Zaagsel absorbeert echter vocht en je moet je plantjes toch ook water geven dus op termijn wordt het zaagsel vochtig/nat en daar kruipt de slak vrolijk over heen.

Wat helpt:

== slakkenkorrels op basis van metaldehyde.
Deze slakkenkorrels zijn giftig voor mens en (huis)dieren. Nooit zo uitstrooien maar in afsluitbare bakken / vallen doen waar slakken wel in kunnen kruipen, maar de meeste dieren niet. Aan deze korrels is meestal een lokstof toegevoegd die slakken aantrekt.

== in het groeiseizoen regelmatig 's morgens vroeg een rondje maken door de tuin en iedere slak die je ziet door midden knippen. Als je dit zielig vind dan in bed blijven liggen en verder slapen.

== biervallen kunnen beperkt succes opleveren.


De meeste andere dingen (koffiedrab, koperen ringen, schelpen etc. etc.) werken niet of nauwelijks. Het lijkt er vooral op dat men met deze dingen op de proppen komt omdat ze 'slakvriendelijk' zijn (i.e. de slak wordt afgeschrikt maar niet gedood). Het zijn m.i. vooral middelen om het geweten van de tuinbezitter te sussen.

Gegroet, de tuinprins (die weinig medelijden heeft met slakken).
zondag 10 maart 2024 - 11:17
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Toen ik de stomp van de boom had ingekort, stonden er twee zonnebloemen naast. Meestal hebben die het heel moeilijk bij ons, maar dit keer overleefden ze het moeiteloos. Als het zaagsel nat wordt of aan het verteren is, wordt het lastiger vermoed ik ook. Dat merk ik ook met koffieprut wat ik altijd in de tuin gooi.
Voor jonge gevoelige aanplant gebruik ik Escar-go. Dat schijnt voor mens en dier niet giftig te zijn. Sommige planten als afrikaantjes zet ik niet in de tuin, want dan blijf ik strooien en dat wil ik niet. Verder hoort het er een beetje bij en doe ik niet te veel moeite.
Rode wegslak/Spaanse wegslak (Arion rufus/vulgaris) en Segrijnslak (Cornu aspersum) zijn de grootste opeters. Hier al mijn slakjes: http://www.tuin-thijs.com/dieren.htm
zondag 10 maart 2024 - 15:08
Tuinprins

Tuinprins

Escargo is inderdaad niet giftig maar ook niet regenvast. Een flinke regenbui en de werking valt grotendeels weg. Zul je ook in lokvallen o.i.d. moeten doen om te voorkomen dat het spul nat wordt. Ik heb Escargo in het verleden gebruikt maar was er niet enthousiast over.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 maart 2024 - 16:52
PeterC

PeterC

Slakken zijn trage dieren maar geraken overal over en door. Weinig aan te doen.
Vroeger hadden we Hosta's in de tuin. Hopeloos. Werden kaalgevreten door naaktslakken. Dus geen Hosta's meer.
De enige slakken waar we nu nog last van hebben zijn huisjesslakken. Kruipen in de brievenbus en knagen aan de post. Vooral de krant en witte enveloppen genieten hun voorkeur.
Ik gooi ze weg zover ik kan. Geen idee of ze de weg terug vinden dan wel of het altijd andere slakken zijn.
zondag 10 maart 2024 - 22:05
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik heb (iets) meer medelijden met slakken dan Tuinprins.

Metaldehyde vernietigt de slijmproducerende cellen van een slak. De slak zal daardoor overvloedig veel slijm afscheiden en droogt van binnenuit uit.
Ijzerfosfaat werkt in op de middenkropklier van de slak. Het dier kan niet meer eten en sterft van honger.
In beide gevallen sterft de slak een gruwelijke dood.

Ik dacht dat slakkenkorrels op basis van metaldehyde al sinds 31 mei 2015 niet meer mogen worden verkocht in Nederland?

Zelfs als je slakkenkorrels op basis van metaldehyde aanbiedt in afgeschermde bakken, blijven ze een probleem voor andere dieren. Slakken gaan niet onmiddelijk dood en stervende slakken kruipen niet weg. Ze kunnen dus alsnog worden opgegeten door andere dieren.
Soms wordt aan de korrels ook carbaryl toegevoegd om het tegelijkertijd ook in te zetten als ruimer pesticide. Dan gaan o.a. ook kevers, die natuurlijke vijanden zijn van slakken, eraan.

Je hebt misschien tijdelijk minder slakken, maar één vijand eet typisch meer dan een paar slakken. Als je ook hen raakt, vergroot je het probleem op langere termijn.
En die korrels werken niet eens meer tegen o.a. de invasieve Deroceras invadens (zwervende akkerslak).
(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0261219486900670)

Ook slakkenkorrels op basis van ferrifosfaat (ijzer(III)fosfaat) zijn minder natuurvriendelijk dan de fabrikanten ons willen doen geloven. Ijzerfosfaat, zo gaat de redenering, valt uit elkaar in ijzer en fosfaat, 2 stoffen die in de natuur voorkomen en gebruikt worden door planten.
Dat verhaal klopt op zich wel, alleen valt die verbinding zo snel uit elkaar dat ze in pure vorm nauwelijks bruikbaar is. En dus worden er andere stoffen aan toegevoegd (chelaatvormers), die dat ferrifosfaat inkapselen. Als je op de verpakking van Escar-Go kijkt, zal je zien dat het uiteindelijk maar 1% ferrifosfaat bevat.

De studies die ferrifosfaat veilig hebben verklaard, hebben alleen het effect van ijzerfosfaat op regenwormen bekeken.
Latere studies bekeken ook het effect van ijzerfosfaat samen met de veelgebruikte chelaatvormers ethylldiaminetetraceticacid (EDTA) en ethyleendiaminesuccinicacid (EDDS). Die stelden vast dat regenwormen dan wel in de problemen kwamen: ze hadden minder eetlust, verloren gewicht en/of stierven.
(https://www.researchgate.net/profile/Norman-Arancon/publication/238088550_The_relative_toxicity_of_metaldehyde_and_iron_phosphate-based_molluscicides_to_earthworms/links/5aa9475c0f7e9b88266e8c72/The-relative-toxicity-of-metaldehyde-and-iron-phosphate-based-molluscicides-to-earthworms.pdf)

En zoals al gezegd, die studies hebben alleen het effect bekeken op regenwormen.
Bodemleven bestaat uit heel wat meer wezentjes.

Nog een nadeel aan slakkenkorrels: ze doden alle slakken, zowel slakken die het op de dahlia's, hosta's, sla ... hebben gemunt, als slakken die schimmels en dode planten en dieren opruimen, als slakken die andere slakken of hun eieren opeten, als slakken die met uitsterven bedreigd zijn.
'k Heb te weinig tijd om de recente lijsten na te kijken, maar van de 93 soorten inheemse landslakken in Nederland zijn er 41 bedreigd. In Vlaanderen zou het om minstens 38 van de 120 soorten gaan. ("Minstens", omdat we van 31 van die soorten nog te weinig weten.)
zondag 10 maart 2024 - 22:41
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Hosta's heb ik ook al heel lang niet meer vanwege de slakken.
Wat me verbaast is dat ze ook gek zijn op jong giftig vingerhoedskruid, terwijl ze oudere planten met rust laten. Ik zaai ze daarom uit in mijn kasje. Bij jonge planten, die ik uitplant en waarvan ik weet dat ze het daarna wel redden, strooi ik dus wel eens wat Escargo. Maar verder heb ik het ook niet zo met bestrijdingsmiddelen (heb geen moestuin). Ik zet er ook wel eens een doorzichtige plastic beker overheen (bijvoorbeeld van snoeptomaten) tot ze wat groter zijn. Dat werkt goed, maar je kan de tuin niet vol zetten met plastic bekers.
Ik heb in de tuin veel bodembedekkers. Dat heeft als voordeel dat de zandgrond niet zo snel uitdroogt, maar als nadeel dat de slakken zich er thuis voelen denk ik.
Er wordt altijd een heel rijtje tuindieren genoemd, die ze opeten, maar ik heb het gevoel dat sommige de hele grote naaktslakken met rust laten.
Ik had als kind op een boerderij, waar ik ben opgegroeid, een eigen tuintje, waar ik nooit last had van slakken. Misschien ook omdat er heel wat kippen vrij rondliepen. Anders zou ik het niet weten.
zondag 10 maart 2024 - 23:44
leerling

Leerling

Als je geen moestuin hebt, is de eenvoudigste oplossing inderdaad de beste: vermijd planten waar slakken dol op zijn.

Roelie suggereerde eerder ook de mogelijkheid om planten in potten te beschermen met een waterbarrière: vul een ruime schaal met water, leg in het midden wat stenen in die boven het water uitkomen en zet daar je slakgevoelige planten-in-pot op.

Als je ook een moestuin hebt, is het zoeken naar evenwicht.

Zelf teel ik vooral groenten in vierkantemeterbakken. Die scherm ik af met bogen waarover gaas ligt. Dat span ik onderaan zo strak mogelijk tegen de bakken. Langs de bakken liggen stro+hout-pellets en dan een stukje blote grond.
In de bakken ligt ook een korte houten lat die ik vochtig hou. Als er toch slakken in de bak geraken, vind ik ze meestal daar.

Buiten de bakken groeit eeuwige moes (Brassica oleracea var. 'Ramosa').
We hebben er nog geen recept voor gevonden dat we lekker vinden (al wil ik wel nog proberen er zuurkool van te maken - andere tips zijn welkom), maar we vonden het wel de moeite om de plant te houden als waardplant voor vlinders.
Het blijkt ook een goede slakkenlokker te zijn. Als we daar regelmatig de ongewenste slakken wegplukken, valt de schade aan de overige planten wel mee.
Er zijn nog meer planten waar slakken dol op zijn. Je kan ze, ook in een siertuin, op dezelfde manier inzetten als die eeuwige moes.

Slakken hebben een boel natuurlijke vijanden. Meestal weten mensen dat egels, lijsters, eksters en padden wel een slak lusten. Maar er zijn er heel wat meer: spitsmuizen, spreeuwen, loopeenden, kippen, kikkers, hagedissen, ringslangen, hazelwormen), loopkevers, glimwormen, duizendpoten, sommige spinnen en spinachtigen zoals hooiwagens, andere slakken zoals het lookglansslakje ...
Afhankelijk van waar je woont, kan je nagaan welke dieren je het in jouw tuin naar hun zin kan maken.
Verwacht geen wonderen. Zeker de kleinere dieren jagen alleen op de kleine slakken. Vallen grote slakken minder in smaak, of worden er minder gegeten, omdat een grote slak de maag meer vult dan de kleinere?
Hoe dan ook: die natuurlijke vijanden gaan je tuin nooit slakvrij maken, maar met wat hulp van jezelf is een redelijk evenwicht wel haalbaar.

@Thijsdegraaf
Onze natuur hielp inheemse slakkensoorten onder controle. Helaas zijn er ook invasieve exoten opgedoken ...
maandag 11 maart 2024 - 01:05
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb al 20 jaar geen hosta's in de tuin vanwege de slakken. In de borders zijn Dahlia's onmogelijk vanwege de slijmerds, in pot op terras is nog wel mogelijk.

Ik gebruik zelf de laatste jaren geen slakkenkorrels in de tuin. Ik maak in het groeiseizoen 's morgens een rondje door de tuin en knip alle slakken die ik zie in tweeën.

Ik heb de laatste jaren extreem veel slakken in de tuin. Deels is dit mijn eigen schuld. Ik knip sinds jaar en dag aan het eind van de winter alle plantenresten van de vaste planten kort en strooi dit door de borders. Onder deze laag voelen slakken zich zeer thuis en de eitjes zijn beschermd voor uitdroging.

Waar ik soms nog wel slakkenkorrels gebruik is bij jonge zaailingen. Het is zo frusterend als je 's morgens ontdekt dat alle zaailingen van een zeldzame Viburnum soort in de nacht zijn afgevreten door een of andere slak.

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 maart 2024 - 06:27
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

@Leerling Wat betreft de segrijnslak heb je gelijk. Die komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. Van de andere huisjesslakken heb ik weinig last. Daardoor had ik het waarschijnlijk als kind in mijn tuintje ook wat makkelijker.
Wat betreft de Rode wegslak/Spaanse wegslak (Arion rufus/vulgaris) heb je gedeeltelijk gelijk. De ene is inheems, de andere een exoot en ze zijn niet uit elkaar te houden. Zonder hen zou het probleem veel minder zijn.
@Tuinprins Dahlia's heb ik al enkele jaren niet meer. Maar vroeger kweekte ik een paar op in potten. Als ze goed uitglopen waren zette ik ze in de tuin. Net als bij vingerhoedskruid had ik daarna weinig problemen meer. Plantenresten laat ik ook liggen. Goed voor de tuin en insecten, maar inderdaad ook voor slakken.

Ik verdien nog een beetje aan ze door foto's van ze op stocksites te verkopen (zitten ook onschadelijke/nuttige soorten tussen)
https://www.shutterstock.com/nl/g/Thijs+de+Graaf/sets/225101954
maandag 11 maart 2024 - 07:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waar ik soms nog wel slakkenkorrels gebruik is bij jonge zaailingen. Het is zo frusterend als je 's morgens ontdekt dat alle zaailingen van een zeldzame Viburnum soort in de nacht zijn afgevreten door een of andere slak.

Begrijp ik, maar dan lijkt afschermen, bv. met insectengaas of een waterbarrière, me nog altijd een milieuvriendelijker alternatief.

Als je daar dan ook nog een lokplant of wat sappige slablaadjes in de buurt zet en er een vochtige plank/dweil/karton legt, hoef je ze 's morgens maar weg te plukken.
maandag 11 maart 2024 - 22:29
PeterC

PeterC

Ik heb de laatste jaren extreem veel slakken in de tuin. Deels is dit mijn eigen schuld. Ik knip sinds jaar en dag aan het eind van de winter alle plantenresten van de vaste planten kort en strooi dit door de borders. Onder deze laag voelen slakken zich zeer thuis en de eitjes zijn beschermd voor uitdroging.

Sinds we geen Hosta's meer hebben in de tuin vind ik de laatste jaren nauwelijks nog naaktslakken in de tuin.
Er zijn jaren geweest dat ik als het voldoende nat was er 's avonds hele emmers mee kon vullen.
Nu hebben we nog enkel last van huisjesslakken in de brievenbus.
dinsdag 12 maart 2024 - 22:18
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Moest aan dit topic denken, toen ik mijn bloempotten controleerde op opkomende planten. Alle lelies waren nu al aangevreten. Heb de pot hoog gezet, dan herstellen ze wel weer, maar het is vroeg. Daar kunnen de leliehaantjes niet tegenop. Vond onder de rand jonge segrijnslakjes

Vraagje. Heel iets anders. Ik kreeg per mail door als er een reactie op het forum was. Dat mis ik al enige tijd. Niet erg.... ik log nu in via een oude mail, maar sinds een aantal dagen kom ik dan niet meer op het forum terecht, maar op de hoofdpagina van Tuinadvies. Hebben anderen dit ook?
Aanvulling: Kreeg vandaag bericht van tuinadvies, dat er nieuwe berichten zijn. Met de juiste link. Hij doet het dus weer.

Allemaal Beestjes

maandag 18 maart 2024 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon