menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vertikaal bijenhotel

Ga naar meest recente reactie

Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Iemand op een ander forum omschreef het als :

" Bijenhotels voor gevorderden (deel1). Enkele bijensoorten, zoals de Zwartgespoorde houtmetselbij en de Blauwe ertsbij, maken graag nesten in merghoudende stengels. Hierin knagen ze hun eigen nestgangen uit. "

Ik heb net een Hibiscus drastisch teruggenoeid , Hibiscus is merghoudend.
Wat snoeiafval kortgeknipt en takjes in verschillende maten/diameters bij elkaar gebonden en onder een simpel insecten hotel aan de muur gehangen. Insecten hotel dient nu als afdak voor de verticale aanbouw.
Nou maar afwachten of er wilde bijen dit kant en klare onderkomen gaan betrekken.

Allemaal Beestjes

woensdag 6 maart 2024 - 14:52
minouke
woensdag 6 maart 2024 - 15:09
leerling

Leerling

Waarom hang je die vertikaal?

woensdag 6 maart 2024 - 15:19
Tuinmanneke_A3

Tekst aangepast

Tuinmanneke_A3

Volgens genoemde persoon omdat deze soorten van nature inderdaad vertikale nestgangen verkiezen.
Ik heb me nog niet verdiept in Zwartgespoorde houtmetselbij en de Blauwe ertsbij.heb ze nog nooit ontmoet.
woensdag 6 maart 2024 - 16:12
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Ik realiseer je zojuist dat ik , wanneer ik dit experiment enige kans van slagen wil geven, ik ook zal moeten zorgen voor de juiste planten in de buurt.
Vergt nog enig opzoek werk
woensdag 6 maart 2024 - 16:27
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Leuk project. Succes!!
Beide soorten zitten niet in mijn tuin tot nu toe. Zou wel moeten kunnen. Heb ze opgezocht op mijn favoriete bijensite.
https://www.wildebijen.nl/osmia_leucomelana.html en https://www.wildebijen.nl/ertsbijen.html

Blauwe ertsbij is zeldzaam, maar komt toch niet alleen in Zuid Nederland voor als ik de kaart van Waarneming bekijk: https://waarneming.nl/species/24308/maps/?start_date=2019-03-08&interval=157680000&end_date=2024-03-06&map_type=grid10k

Ik heb vlier, hibiscus en braam in de tuin, die ik terugsnoei. Ze zouden er ook op die manier in moeten kunnen trekken. Ik zal er eens extra op letten.
Rolklaver is een wilde plant, die al een aantal jaren terug komt in de tuin zonder te woekeren. Kan ik je aanraden. Planten voor de andere soort is lastiger. Slangenkruid groeit bij ons in de buurt in de berm. Maar hij zit o.a. ook op gele composieten (Asteraceae), zie ik ergens anders.
woensdag 6 maart 2024 - 20:23
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Heel kort onderzoek leerde me dat beide bijen behoorlijk zeldzaam zijn.
Leek me daarom bij voorbaat al kansloos maar het kaartje van de blauwe ertsbij laat zien dat ze toch dichtbij in mijn regio worden waargenomen. Dankjewel Thijs.

Moet ik toch op zoek naar rolklaver, leek me ook nog niet zo gemakkelijk aan te komen na zeer kort internet onderzoek.?
woensdag 6 maart 2024 - 23:26
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ik heb wel eens een zakje gemengd zaad gekocht. Ik denk, dat de rolklaver zo in de tuin is gekomen, maar het groeit bij ons ook op veel plaatsen in de berm. Misschien ook wel ingezaaid. Woon in Bergen, Noord Holland. Als ik zoek met 'rolklaver kopen' zie ik, dat er zakjes zaad te koop zijn.
Zet het kaartje van vindplaatsen van de Zwartgespoorde houtmetselbij er ook bij https://waarneming.nl/species/179546/maps/?start_date=2010-09-09&interval=15552000&end_date=2024-03-07&map_type=grid10k
donderdag 7 maart 2024 - 08:15
LT
donderdag 7 maart 2024 - 10:03
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Zaden besteld van de rolklaver...

Te snel besloten....had er eigenlijk ook wel zaden van de ezelsoor bij kunnen doen...is de grote wolbij dan weer dol op.
donderdag 7 maart 2024 - 15:16
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Klopt. Altijd een leuk gezicht. Ezelsoor heb ik ooit als plantje bij een tuincentrum gekocht. Hebben ze volgens mij meestal wel. Voor die tijd had ik nog nooit een grote wolbij in de tuin gezien. Het trekt ze echt aan.
Kleine Wolbij (Anthidium punctatum) zie ik bij mij soms op rolklaver. Hier een fotootje.

Allemaal Beestjes

donderdag 7 maart 2024 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon