menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Hoe gevaarlijk zijn hommels?

Ga naar meest recente reactie

Kleinedikken

Kleinedikken

In mijn tuintje komen regelmatig wat hommels.
Ik heb daar geen schrik van en laat ze met rust, ze gedragen zich ook nooit
verontrustend.
Maar gisteren ruimde ik naast het tuinhuisje wat op en zette voorlopig wat
Planken tegen het tuinhuisje.
In de late middag zwermden plots steeds meer hommels rond het tuinhuisje. Ik schat een dertigtal.
Ze leken zeer zenuwachtig en op zoek. Ik besefte opeens dat ik met dat opruimen en die planken vermoedelijk de aanvliegroute naar een ondergronds nest verstoord had.
Ik vond het veiliger ze maar wat met rust te laten tot ze een nieuwe route gevonden hadden, alhoewel ze niet agressief leken.

Maar hommels zijn sociale bijen en we weten dat het verstoren van een wespennest of bijenkorf plots tot een massale aanval kan leiden met noodlottige gevolgen.
Is dat gevaar ook bij hommels aanwezig, ik vermoed van wel.

Wat zou ik doen? Liefst laat ik het nest met rust, want het doden van dieren staat me tegen, tenzij het echt niet anders kan. Vermoedelijk hebben ze daar al jaren een nest maar dat heeft nog nooit voor overlast of steken gezorgd.
maandag 18 juni 2018 - 12:25
LT

LT

Gewoon hun gang laten gaan...Zijn heel nuttig.
Hoe gevaarlijk zijn hommels?

Mensen zijn gevaarlijker
maandag 18 juni 2018 - 13:06
kerstkind

Kerstkind

Hoe gevaarlijk zijn hommels?

Als jij ze met rust laat, laten ze jou ook met rust.
Vredelievend volkje.
maandag 18 juni 2018 - 13:49
jdcoster

Jdcoster

"Al jaren" kan niet. Een hommelvolk sterft ieder jaar in de herfst weer uit. Enkel een paar koninginnen blijven leven en verlaten het nest om op een andere plaats te overwinteren. In de vroege lente gaan zij op zoek naar een geschikte nestplaats.
Als ze echt niet meer in het nest kunnen zullen ze uitsterven, de larven eerst, bij gebrek aan voeding.
maandag 18 juni 2018 - 16:18
leerling

Leerling

@Kleinedikken
Misschien toch eens kijken dat je planken niet op de ingang van het hol hebt gezet.

Verder ben ik het helemaal eens met de anderen: leven en laten leven. We hebben ze broodnodig. Ze zijn niet agressief en steken alleen uit zelfverdediging.

@Jdcoster
't Klopt dat alleen koninginnen overleven, maar hetzelfde nest kan wel jaren na elkaar worden gebruikt. Hier hadden ze een verlaten muizennest gevonden: een holletje onder de veranda, verstopt tussen het gras. De grasmaaier vonden ze niet fijn, dus knipten we dat deel met de hand bij.
Dit jaar is het holletje een pak groter gemaakt. Waarschijnlijk hebben ratten het in beslag genomen.
maandag 18 juni 2018 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon