menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

yvdv32

Yvdv32

Hallo iedereen,
Mijn tuin is elk jaar vergeven van de naaktslakken. Ik strooi vanaf de vroege lente biologische korrels. Sinds dit jaar ook koffierest en sinds kort bierbakjes maar ze blijven komen. Gisteren weer een pak dikke grote slakken gevangen. Vnl op de lupine, ridderspoor en echinacea.
Zou het kunnen zijn dat de compostbak (plastic bak) nefast zou kunnen zijn om de slakkenplaag in te tomen? Ik gooi daar ook wel biologische korrels in. De bak staat op zo"n 10 meter van de planten. Ik word hier stilaan gek van. Niets helpt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Yves
dinsdag 22 mei 2018 - 22:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb geen compostbak in de tuin maar mijn tuin is ook vergeven van de slakken. Bijna iedere morgen maak ik een rondje met de snoeischaar en knip er 50 tot 100 door de midden. Dat zo maanden door. Zou ik dat niet doen dan kan ik de bloei bij veel planten vergeten. Er zijn maar weinig planten waar slakken echt vanaf blijven.

Slakken zijn hermafrodiet en iedere slak kan dus vruchtbare eitjes leggen. Zitten ze eenmaal in je tuin dan is het lastig om er af te komen. Alleen extreme droogte is funest voor de meeste slakken maar als je de tuin bij flinke droogte geen water geeft dan leggen veel planten het loodje of zien er lelijk uit. Mulchen bevordert de slakkenpopulatie (zo is mijn ervaring) want slakken verbergen zich overdag onder de mulchlaag en de slakkeneitjes drogen onder de mulchlaag minder snel uit.

Mijn indruk is dat het slakkenprobleem de laatste jaren erger is geworden. Keukenmiddeltjes zoals koffiedrab helpen niet echt. Biervallen werken maar beperkt en als je tuin vergeven is van de slakken is de werking van een bierval maar een druppel op de gloeiende plaat.

Ik ga nu weer slakken knippen!


Gegroet, de tuinprins
woensdag 23 mei 2018 - 06:05
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik gebruik nogal wat potten in mijn borders op de plaatsen waar de voorjaarsbollen gestaan hebben. Wanneer ik die potten in de herfst weer binnen haal, liggen daar vaak meerdere trosjes slakkeneitjes onder. Door die telkens systematisch te vernietigen voorkom ik dat er het volgende jaar al weer honderden naaktslakken in mijn tuin terecht komen.
Dat lost ook niet alles op maar het helpt. Door hier en daar in de borders ook nog eens platte stenen of stukjes plank tussen de planten te leggen, waar slakken overdag samen gaan onder schuilen, kan ik er ook nogal wat pakken.
woensdag 23 mei 2018 - 09:08
yvdv32

Yvdv32

bedankt allebei voor de tips.
woensdag 23 mei 2018 - 13:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon