menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Hoe krijg ik meer wormen in mijn tuintje?

Ga naar meest recente reactie

Chika

Tekst aangepast

Chika

Twee maanden geleden heb ik uit een groot deel (12 m2) van mijn kleine stadstuintje de bestrating weggehaald. Ik wil proberen om op de zware kleigrond een tuintje aan te leggen waar zowel ik als mijn kipjes én vlinders en bijen van kunnen genieten.

Vandaag wilde ik wat planten (hemelsleutel en siergras) vanuit de pot in de tuin zetten, maar 10 cm. onder de aarde ligt een laag puin gestort kwam ik achter. Uiteindelijk ben ik bijna anderhalf uur bezig geweest om twee gaten te maken waar de planten nu in staan. De gaten heb ik vervolgens opgevuld met goede tuinaarde uit mijn voortuin en het puin afgevoerd naar de ondergrondse container.

Tijdens het graven ben ik geen wormen tegengekomen, terwijl deze wel belangrijk zijn voor de luchtigheid en natuurlijke bemesting van de grond. En ook mijn kippen houden wel van een wormpje op z'n tijd

Mijn vraag is dus, hoe zorg ik er voor dat mijn tuin (het liefst snel) een wormenparadijs wordt?


dinsdag 3 april 2018 - 19:21
leerling

Leerling

Hoe diep is die puinlaag? En ligt die onder heel de oppervlakte?
Is helemaal verwijderen een mogelijkheid?

Zo niet is 10cm wel een heel dun laagje voor een gezond bodemleven.

Ik ben ooit op bezoek geweest bij een forumlid in Mechelen bij wie de ondergrond van de tuin ook grotendeels uit steen bestond. Die hebben er uiteindelijk een heel mooie tuin van gemaakt door hogere bakken te metselen en daarin te tuinieren. Er was zelfs plaats voor een vijvertje. Misschien is dat ook bij jou een oplossing?

Als je in zo'n bakken goede grond in doet, moet je je ook geen zorgen maken in die zware klei. Een of twee keer per jaar aanvullen met wat compost, geen herbiciden, pesticiden of kunstmest gebruiken, en dat bodemleven komt vanzelf wel.

Heb je goed nagedacht over die kippen? Misschien vind je op http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.be/2014/03/c-biologische-kippen-houden-in-de-stad.html zowel wat meer inspiratie als stof tot nadenken?

dinsdag 3 april 2018 - 22:00
Ken M

Ken M

Wat Leerling zegt is een heel goede optie en zeker te overwegen in jouw geval, tuinieren in verhoogde bedden.

Een wormparadijs maken is niet zo moeilijk en bekpom je snel door ze zelf te kweken.
Enkele jaren heb ik een regenwormen composteringsbak gemaakt. Ben toen begonnen met een twintigtal rode regenwormen. Een paar maand later waren het er een par honderd schat ik.
Nu heb ik er zoveel dat ik ze regelmatig verspreid over de tuin, anders zitten er veel te veel in de bak en dat is nooit gezellig met zoveel samenleven
De bak gebruik ik voor het composteren van etensresten en voor het aftappen van vloeistof die ik gebruik als vloeibare bemesting voor de moestuin.

Een andere mogelijkheid is een composteringsbak rechtstreeks in te graven tussen je planten. Je kan gewoon een put(je) graven die je afdekt, dus niet de bak letterlijk in de grond te plaatsen, alhowel dit ook een mogelijkheid is als je de bodem zou verwijderen.
Deze zal wormen aantrekken als je wat geduld hebt of je kan er zelf een handvol in zetten. Regenwormen planten zich zeer snel voort dus op korte tijd zal de put aardig vol zitten en zullen ze zich langzaam verspreiden over je tuin.

Zorg er ook voor dat er voldoende voeding aanwezig is voor hun. De bodem afdekken met organisch materiaal bvb
Regenwormen zijn voor mij een soort huisdier dus het kan allemaal wat raar klinken. Zonder hun zag de wereld er misschien wel heel anders uit.

Hopelijk ben je hier iets mee Chika.

Ken
dinsdag 3 april 2018 - 23:27
leerling

Leerling

Compostwormen zijn inderdaad prima om groenafval in de bovenlaag om te zetten in compost, maar het zijn geen bodemwoelers of diepgravers. Ze zijn niet sterk genoeg om tunnels te graven in de grond.

Chika's beschrijving van haar (?) stadstuintje: bestrating weggehaald, 10 cm zware kleigrond, puin... belooft weinig goeds. Onder die puinlaag is de grond waarschijnlijk zwaar verdicht en eerder voedselarm.
Je kan ook aardwormen uitstrooien over de grond, maar dan moet die grond wel voldoende voedsel bevatten voor die beestjes, anders sterven ze van honger.

Chika, je schrijft: "en ook mijn kippen houden wel van een wormpje op z'n tijd". Wil dat zeggen dat je die kippen al hebt?
Zo ja, dan gaat het meeste tuin- en keukenafval waarschijnlijk al naar de kippen, zodat er weinig overblijft voor een wormenbak.
woensdag 4 april 2018 - 00:44
Chika

Chika

Dank jullie wel voor de reacties. Tuinieren in verhoogde bedden is voor nu even geen optie; ik zou dan een fundering moeten laten leggen en financieel heb ik nu andere prioriteiten. Ik moet het dus doen met het stukje grond dat er nu ligt.

Vanmiddag ben ik een klein stukje gaan uitgraven op een andere plek. Ook hier weer, eerst 10 cm aarde, daaronder zo'n 15 cm klein geslagen puin, dan nog 2-3 cm gruis dat van het puin afkomstig is en dan stuit ik op klei dat gedeeltelijk een bruin roestige kleur heeft. Die laag heb ik voor de zekerheid nog 20 cm afgegraven, maar ik ben verder geen afwijkende zaken meer tegen gekomen.

Helaas weer geen wormen gezien. Het wordt een monnikenwerk, maar ik vrees dat het spitten en afvoeren gaat worden op de eerstvolgende dagen dat het droog en zonnig is. Als het puin er uit is (het gruis schep ik door de aarde heen), dan moet ik er dus voor zorgen dat er voldoende voeding voor regenwormen in de grond komt. Hoe pak ik dit het beste aan?

Een wormenbak is niet handig, die wordt door de kippen leeggegeten met de wormen er bij.
Moet ik nou regenwormen gaan kopen? En zo ja, weet iemand waar en hoeveel?
woensdag 4 april 2018 - 17:18
Chika

Chika

Ken, bij het teruglezen zie ik jouw advies staan:

Een andere mogelijkheid is een composteringsbak rechtstreeks in te graven tussen je planten. Je kan gewoon een put(je) graven die je afdekt, dus niet de bak letterlijk in de grond te plaatsen, alhowel dit ook een mogelijkheid is als je de bodem zou verwijderen. Deze zal wormen aantrekken als je wat geduld hebt of je kan er zelf een handvol in zetten. Regenwormen planten zich zeer snel voort dus op korte tijd zal de put aardig vol zitten en zullen ze zich langzaam verspreiden over je tuin.


Dit zou nog wel eens een goede mogelijkheid kunnen zijn. Ik maak dan twee of drie 'putjes' op verschillende plekken (dan hoop ik dat het wat sneller gaat met de verspreiding) en zet daar wat kippengaas omheen. Ik heb daar alleen nog wel wat vragen over.

1. Wat moet de doorsnede van zo'n 'putje' ongeveer zijn en hoe diep moet ie worden?
2. Leg ik er dan eerst wormen in en dan organisch materiaal of hou ik een andere volgorde aan?
3. Welk organisch materiaal mag er in en moet ik daarin afwisselen?
4. Waar kan ik het putje het best mee afdekken?

woensdag 4 april 2018 - 17:43
Ken M

Ken M

Waarom zou je funderingen nodig hebben?
Het moet ook niet bepaald hoog zijn hoor, met 30 cm ben je al heel wat.

Ik heb hier ook enkele"verhoogde" bedden staan die ik heb gemaakt uit hout.
Alhoewel die maar 15cm hoog is, had ik die makkelijk hoger kunnen maken, maar in mijn geval was dat niet nodig.
De rechthoek/bak heb ik gemaakt uit houten planken die ik bij de houtzagerij heb gekocht, deze vastgemaakt met van die metalen rol die ze in de bouw gebruiken om buizen en dergelijk vast te maken.
De bak geplaatst op de grond en dan een paar metalen staven(6mm) in de grond geplaatst en de bak hieraan vastgemaakt.
Zo een bak van 2,5m x 1,25m x 15cm heeft mij 5 euro gekost( hout, metalen staven en hechtingen).

Ken
donderdag 5 april 2018 - 01:29
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Op de wormenbak komt een deksel, dan kunnen de kippen en niet aan hoor

Ik heb een heel simpel ontwerp waar ik 3 ronde vuilnisbakken, 30 of 50liter denk ik, op elkaar heb gestapeld. Wat gaten gemaakt in de twee bovenste bakken en aan de onderste een kraantje bevestigd voor aftappen van de vloeistof.
Bovenaan is die gewoon afgesloten met een deksel.

1. Wat moet de doorsnede van zo'n 'putje' ongeveer zijn en hoe diep moet ie worden?

Hangt een beetje af van de plaats in je tuin.
Ik zou een minimum van 20cm behouden voor de diameter en 30cm voor de diepte.


2. Leg ik er dan eerst wormen in en dan organisch materiaal of hou ik een andere volgorde aan?

Maakt op zich niet veel uit. Een laag organisch materiaal en dan de wormen erop is prima.

3. Welk organisch materiaal mag er in en moet ik daarin afwisselen?

Voor de wormenbak gebruik ik enkel groenafval uit de keuken. Voor de een of andere reden eten de wormen graag karton dus dat mag er ook wel bij, maar het hoeft helemaal geen warme composthoop te worden want dat hebben de meeste soorten niet graag.

4. Waar kan ik het putje het best mee afdekken?

vuilnisdeksel, dakpannen, plankje, steen,... hetgeen wat mooi past in je tuin

Heb destijds de regenwormen gekocht in een viswinkel, niet die waar je vis koopt maar wel vismateriaal hengelsport winkel? geen idee hoe het heet.
Je kan ze ook online bestellen.
Wormen zijn niet duur, 15-20 euro/kilo.

Ken


donderdag 5 april 2018 - 02:12
leerling

Leerling

Wormen zijn niet duur, 15-20 euro/kilo.

Maar als ze niet genoeg eten vinden, sterven ze van honger. Hun kadavers zullen dan wel de grond een heel, heel klein beetje verrijken, maar er is goedkopere compost in de handel.

Hou ook rekening met het type worm dat je koopt. Er zijn verschillende soorten die je in verschillende omgevingen aantreft en die - letterlijk - niet kunnen aarden in een andere.
donderdag 5 april 2018 - 21:46
Ken M

Ken M

Inderdaad, je moet nu ook niet direct 1 kilo kopen, met 100 gr heb je méér als genoeg. Ik gaf gewoon een richtprijs
Zoals ik eerder zei, ik ben begonnen met een 20-tal Dendrobena Veneta die ik heb gekocht en ongeveer hetzelfde aantal die ik op een regenachtige avond op straat heb verzameld.

Nu heb ik enkel oog op wat er gebeurt in de wormenbak dus heb geen idee of die dat ik in de tuin leg het wel degelijk overleven. Maar kan je wel zeggen dat op eender welke plek in de tuin een stok in de grond steek en eens goed mee beweeg, er minstens 1 worm boven komt piepen.
Daarmee dat ik ook zei dat het een goed idee is oom een bak te hebben zodat je wat controle hebt over de populatie.

Het beste is dat je een mix koopt als je niet weet welke wormen bij welke grond gaan, dan heb je minder kans dat ze allemaal opeens verdwenen zijn.

Ken
vrijdag 6 april 2018 - 00:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zo kan het ook. En in die bak gooi je de koffiedik theezakjes zonder touwtje bananenschillen enz. en tuinafval . Die puntstenen kun je vervangen door je eigen stenen.

Allemaal Beestjes

vrijdag 6 april 2018 - 11:30
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En hier nog wat houvast om een kruidentuintje te maken.

Allemaal Beestjes

vrijdag 6 april 2018 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon