menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor iets is dit?

Ga naar meest recente reactie

azrael

Azrael

Wie weet wat dit is? Het is een dunne lange soort rups/wormachtig ding met voelsprietjes en veel pootjes. Een soort héél dunne lange duizendpoot. Sinds vorig jaar zit dit beestje massal in de grond bij ons. Aan de kippen voeren of laten zitten?

Allemaal Beestjes

zaterdag 30 april 2016 - 12:21
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Geophilus longicornis
Zie deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinduizendpoot

Dit heb ik ook nog gevonden: Vrijwel alle duizendpoten zijn nuttige dieren omdat ze aan planten knagende dieren opeten.
zaterdag 30 april 2016 - 12:27
azrael

Azrael

Bedankt Lilyboskat, ik heb eventjes op die link gekeken.

Het is inderdaad een duizendpoot en aangezien zijn lengte zal het volgens mij de compostduizendpoot zijn. Nooit van gehoord maar het is wel een interessant beestje om in de tuin te hebben!

De kippen hebben pech...
zaterdag 30 april 2016 - 14:23
azrael

Azrael

Oei, dit ook nog gevonden, misschien dan toch maar aan de kippen geven....

"De compostduizendpoot leeft in humusrijke bodem tot organisch materiaal en is vaak ondergronds of onder stenen en houtblokken te vinden. Op het menu staan kleine ongewervelden als wormen, slakken en insecten, maar ook plantendelen worden wel gegeten. Het is een van de weinige soorten duizendpoten die schade aan planten veroorzaakt door aan de wortels te knagen, normaal gesproken zijn alleen de verwante miljoenpoten schadelijk, de meeste duizendpoten jagen uitsluitend op prooien. De schade bestaat uit kleine onregelmatige kleine vraatsporen aan wortels of jonge groene delen, van vlak onder de grond tot enige tientallen centimers."
zaterdag 30 april 2016 - 14:29
Polplastron

Polplastron

Ach zo één beestje doet heus niet veel kwaad en als je natuurlijke vijanden niet doodspuit met allerlei vergiften dan zal de schade best binnen de perken gehouden worden!
zaterdag 30 april 2016 - 20:29
azrael

Azrael

Wees gerust Polplastron, hier wordt niets doodgespoten...
zondag 1 mei 2016 - 20:49
Polplastron

Polplastron

Wees gerust Polplastron, hier wordt niets doodgespoten...


Goed bezig!
zondag 1 mei 2016 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon