menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippenlawaai

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Wij hebben 4 kippen waarvan 3 nieuwe. Het waren kooikippen die heel mager waren toen we ze adopteerden.
Ze aten geen graan, ze aten wel keukenrestjes en groen. We zijn dus begonnen met wat rijst of wat pasta te mengen met graan en op die manier zijn ze graan beginnen eten.
Nu echter zijn ze voortdurend aan het zagen om eten. We geven ze 's morgen wat keukenrestjes en graan en dan rond 17u terug. Af en toe meelwormen en fruit en groentenafval.
Er is één kip die van zodra het licht is, loopt te zeuren om eten. Ze maakt een heel eigenaardig geluid, je kan het vergelijken met een toeter op een auto uit de jaren stillekes. Ze probeert niet te kraaien (wat dat hebben we ook eens gehad) ze loopt te toeteren en het houdt gewoonweg niet op tot ze eten heeft en zelfs daarnà toetert ze verder.
Ik krijg klachten van de buren.
De kippen kunnen buiten van zodra het licht wordt en voorlopig blijft dat zo tot we hun kippenverblijf volledig kunnen renoveren, binnen enkele maanden.
Hoe los ik dit op? Ik denk dat ze roept tot we komen en dat ze weet als ze roept dàt we komen. We werken alle twee dus geven we ze eten voordat we vertrekken en als we terug thuis zijn.
We kunnen wel een silo zetten zodat er altijd graan in de ren staat maar ik ben bang dat ze dan echt moddervet gaan worden.
Ik ook de rijst en zo wat afbouwen maar met die ene die loopt te toeteren is dat heel moeilijk. Ik vrees dat de buren op de duur zullen eisen dat we die kip weg doen.
Iemand de oplossing of tips?
O ja, ze leggen heel lekkere eitjes.



woensdag 3 september 2014 - 13:14
Paronoto

Paronoto

"is één kip die van zodra het licht is, loopt te zeuren om eten"

Dat is een zogenaamde "zeurkip" ingevoerd uit de provincie Zeurland..Maak daar eens een goeie soep van...heb j'er toch deugd van gehad en de buren niet
woensdag 3 september 2014 - 15:07
pplakke

Pplakke

ligt er verder iets om te in te krabben met hun poten .
bv gewied onkruid, gemaaid gras, blad of haksel ,boomschors of zo ?
is er verstopplaats struik of iets ?
een kip is een bosrand dier en zal zich in een open veld ambetant voelen.
als je op den buiten woont moet je je geen zorgen maken.
een kip hoort daarbij kan niemand over klagen .
is trouwens alleen als het licht is dan is er ook veel ander lawaai.
donderdag 4 september 2014 - 07:03
kollebloem

Kollebloem

Zeurland? hahaha goed gevonden!

Om het heel duidelijk te stellen: wij gaan geen kooikippen adopteren om ze dan in de pot te steken. Als ik kip wil eten dan koop ik er een.
De kippen hier worden nooit dood gemaakt, ze sterven allemaal van ouderdom.

Ja, er is materiaal om te scharrelen, er is een boom en struiken. Wij wonen op "de buiten" maar het is verstedelijkt gebied want om hier de echte buiten nog te vinden, met één huis om de zoveel km, daar moet je hard voor zoeken vrees ik.
En buren kunnen wel degelijk heel vervelend doen. Wij hadden een haan, een prachtig dier, zelf grootgebracht. Hij begon uiteraard te kraaien en meteen hadden we de buren op ons dak. We hebben hem toen binnen gehouden tot we vertrokken naar het werk maar zelfs dat was niet goed. Hij kraaide overdag ook en de baby van de buren kon niet slapen.
Uiteindelijk hebben we hem weggedaan. We hebben een maand lang gezocht naar een opvang want hanen zijn echt wel op weinig plaatsen welkom.

Ja, onze "toeter" toetert lustig door

donderdag 4 september 2014 - 08:51
satomi

Satomi

Dan zou het een stresskip kunnen zijn (wat ik me kan voorstellen als je eerst altijd opgesloten hebt gezeten).
donderdag 4 september 2014 - 12:47
Lino

Lino

Als ze een grote loopruimte hebben moet je geen schrik hebben dat ze moddervet worden.
Voor de vulling in een silo zou je legkorrels kunnen nemen. Daar overeten ze zich niet van.
Wanneer het probleem dan nog niet is opgelost zal het niet de honger zijn, maar de aandacht waarom ze roept
vrijdag 5 september 2014 - 09:20
kollebloem

Kollebloem

Ik zal het proberen met de legkorrel, ze hebben een ruime loop maar om te zeggen dat ze een flinke sprint kunnen inzetten, dat is het nu ook weer niet. maar ik vrees dat het aandacht is.
Het is een kip dit op de schoot komt als je gaat zitten.....

Goed, we gaan er voor want ik wil haar niet kwijt.

Bedankt!

vrijdag 5 september 2014 - 09:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon