menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kooikippen

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Wij hebben 3 kooikippen (vroegere legbatterijen) geadopteerd. Die zijn nu nog heel mager en met een slecht verenpak.
We hebben nog een oude kip en ze zitten nu alle 4 samen. Dat verloopt zoals we verwacht hadden. De oudste is de baas en pikt nog naar de nieuwe maar er is plaats genoeg dus die kunnen weglopen.
Ze slapen al samen in het nachthok, de nieuwe kippen leggen zelfs al eitjes.
Er is maar één probleem, ze eten geen graan.
We geven ons kippen een graanmix, afval van de keuken, groentjes en fruit, soms wat patatjes, kaasrestjes, soms meelwormen.
Die kipjes kregen waarschijnlijk meel en ik denk dat ze daarom het graan niet kennen maar ze moeten toch honger hebben?
Hoe lossen we dat op? Ze zijn al zo schriel. Hoe leren we hen graan eten?

Bedankt voor de tips!
zaterdag 28 juni 2014 - 09:07
kurt

Kurt

Beste,

Vrij eenvoudig door enkele kg meel te kopen en dit te mengen met het graan. In het begin een mengsel maken van bv 75% meel en 25 % gebroken granen en daarna stelselmatig afbouwen naar 50% - 50%,...

Veel succes.
Kurt
zaterdag 28 juni 2014 - 11:22
Lino

Lino

neem gerust meel voor vleeskuikens om onder het graan te mengen, daar sterken ze goed van aan.
zondag 29 juni 2014 - 11:27
Bombycilla

Bombycilla

Ik heb zelf 4 leghybriden lopen,volgens mij blijven deze kippen mager zolang de eiproductie hoog blijft,ze zijn nu een jaar leggen 6 eieren per kip per week en zijn graatje mager,wat ik ze ook voer.
En ik had zo gehoopt op een stevige kip met kerst
zondag 29 juni 2014 - 14:39
kollebloem

Kollebloem

Ja, inderdaad, meel mengen, dat lijkt logisch. Ik zou ze legmeel kunnen geven maar ik ben daar niet zo voor.
En ze zijn schriel maar ze zijn wel heel fel hoor. Ze zijn de helft van mijn andere kip maar ze doen er qua activiteit niet voor onder.
Ik zal zien hoe ze vorderen deze week en ik kan dan nog wat meel mengen onder het graan.
Het huis- tuin en keukenafval gaat er anders wèl goed in.

Bombcylla je zal er twee tegelijk moeten braden voor Kerst!!


zondag 29 juni 2014 - 19:18
Bombycilla
maandag 30 juni 2014 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon