menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lijsterbes of Valse Cristusdoorn

Ga naar meest recente reactie

Tineke

Tineke

Enkele maanden geleden had ik hier ook al de vraag gesteld welke boom we best zouden planten naast ons terras. (Afstand van hoek van huis zo'n 5 meter) Toen kwam de Valse Christusdoorn als winnaar uit de bus. Maar omwille van de drukte met onze 2 kleine kindjes zijn we nog steeds geen boom gaan kopen. Binnenkort heeft mijn man verlof en dan wil ik EINDELIJK een boom planten!!!! Maar ondertussen ben ik dus weeral aan het twijfelen.

Onlangs zag ik een pracht van een boom en men DACHT dat dit een lijsterbes was. Enkele vragen bij deze boom:
- Welke soort heeft er maar 1 stam, want wat ik op internet vind, zijn meestal meerstammige bomen en dat heb ik liever niet.
- Is deze geschikt voor naast het terras of trekt deze toch veel insecten aan?
- Is de kroon vrij open?

Of nemen we toch beter een Valse Christusdoorn? Maar klopt het dat deze in het voorjaar nogal een geel blad heeft?

Is het mogelijk om in augustus een boom of planten in de tuin te zetten? Of moeten we tot in het najaar wachten?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

woensdag 18 juli 2007 - 13:30
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

van de rest weet ik je niets te zggen maar het planten wacht je beter tot in het najaar dan kan de boom in de winter zijn wortels goed zetten en dan kan hij in de lente direct goed beginne groeien
groeten
woensdag 18 juli 2007 - 14:35
Esem

Esem

Hier een beetje uitleg over de lijsterbes.

De lijsterbes is in onze streken een algemene soort van zandige en bosrijke gebieden. Zijn naam dankt hij aan het feit dat vogels en vooral merels en lijsters verzot zijn op de oranjerode bessen.
De lijsterbes kan 15m hoog worden. In mei verschijnen de roomwitte bloemschermen. Kan ook als struik aangeplant worden, in dat geval wordt de lijsterbes een 6 m hoog. Het is een sierlijke boom die omwille van zijn smalle vorm vaak als laanboom wordt aangeplant. Omdat de lijsterbes een ijl gebladerte heeft, kunnen er nog planten of gras onder groeien.
Goed verteerbaar bladstrooisel.
Groeit zowel op zand als op leem. Zelden op klei of krijtbodems.

Gr Esem,
woensdag 18 juli 2007 - 16:35
minouke

Tekst aangepast

Minouke

bomen en struiken best in het najaar planten . November is de beste maand , de grond is nog warm en nog geen gevaar voor vorst, maar niet vergeten goed te begieten in het begin zelfs bij regenweer
woensdag 18 juli 2007 - 21:00
WiPe

WiPe

Van d eValse Christusdoorn bestaat een variëteit met geel uitlopend blad: Gleditsia triacanthos 'Sunburst'. De soort Gleditsia triacanthos loopt gewoon groen uit.
Gleditsia wordt een kleine dertig meter hoog.
Lijsterbes blijft kleiner, 15 meter is het maximum. Bessen kunnen naast een terras een nadeel zijn. Er bestaan nogal wat soorten en tuinvormen van lijsterbes die meer dan de moeite zijn. De meeste zijn eenstammig, maar kunnen ook meerstammig opgekweekt worden.
woensdag 18 juli 2007 - 21:31
hildavw

Hildavw

Wat wel een "probleem" kan geven bij een lijsterbes na enige jaren, is dat je ver in het rond overal zaailingen aantreft, werkelijk met honderden.
Tot enkele jaren terug stonden ze bij ons in de straat als laanbomen en iedereen zei hetzelfde, "we kunnen een plantage beginnen".
Hou daar dus eventueel rekening mee als je dat een nadeel zou vinden.
Ook moet je opletten dat je de bessen niet onder je schoenen (of die van de kinderen) laat zitten als je naar binnen gaat (moeilijke vlekken).
Ik wil je niet afschrikken, maar, een verwittigd man is er twee waard !

Hilda
zondag 22 juli 2007 - 11:08
Tineke

Tineke

Hmmm... Misschien dan toch voor de Valse Christusdoorn gaan of mijn man zijn zin geven en een okkernotenboom zetten. Op zich een pracht van een boom en naar het schijnt jagen ze muggen weg. Maar hij groeit zoooooo traag, niet?
Maar een lijsterbes krijgt dan toch een plekje in de latere voortuin want ik vind hem wel mooi. Had nog niet aan de plekken van de besjes gedacht...
En we zullen dan nog maar even wachten met planten. We zitten hier trouwens met een aflopende tuin en zouden misschien toch een tuinpad aanleggen. Maar dan kan het dus zijn dat er toch weer wat werken gaan gebeuren en de tuin misschien op bepaalde plekken aangevuld wordt. We wonen hier nu al bijna 4 jaar en buiten wat lavendel en een salixboompje is het hier nog een grote lege vlakte. En dan te denken dat het nog enkele jaren duurt na aanplanting vooraleer een tuin echt mooi wordt. Ik zal dus nog een paar jaar moeten wachten op mijn tuintje. Maar ach ja, daar draait het leven uiteindelijk niet om, hé. (maar toch...)
Jullie zijn allemaal al heel hard bedankt voor het advies. Ik ken echt niets over de tuin (buiten dat het er fijn vertoeven is) en dan is zo'n forum met allemaal lieve tuiniers echt heel leerrijk.
zondag 22 juli 2007 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon