menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat scheelt er met mijn taxussen

Ga naar meest recente reactie

karine

Karine

Beetje zelfde probleem dan met mijn buxussen maar toch een andere plant. Vandaar ander topic.

Taxus goei half jaar geleden geplant, ook gemest.

Nu dit resultaat :

Foto :

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 juli 2006 - 09:32
WiPe

WiPe

Pas geplant en problemen? Dan wil ik altijd weten hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.
Waar heb je mee bemest, en hoe diep heb je die mest ondergewerkt? Hoeveel heb je gegeven?
Blijven er plassen staan rond de planten? Zijn ze overal aangetast of slechts plaatselijk?
zaterdag 8 juli 2006 - 12:24
karine

Karine

Bovenste wortels zitten net onder de grond.
Heb ze gemest met organische meststoffen, heb een deel op de boomschors gegooid zodat het er met de regen kon intrekken.

Rond de planten blijven geen plassen staan, maar de grond is zeker nat genoeg.
Zijn plaatselijk aangetast.

Voor mijn huis heb ik er ook 80 staan, en die staan heel mooi. Deze staan wel +- 40 cm boven het maaiveld.
Zou het dan toch een vochtprobleem kunnen zijn ??
zaterdag 8 juli 2006 - 15:57
WiPe

WiPe

40 cm boven het maaiveld? Bedoel je dat de grond daar opgehoogd is? Is de ondergrond voldoende los gemaakt voor de grond opgehoogd is?
zaterdag 8 juli 2006 - 18:55
karine

Karine

Misverstandje.

IK bedoelde dat ik voor mijn huis ook taxussen staan heb die ik samen gezet heb met die achteraan in de tuin en die zijn wel gezond.
zaterdag 8 juli 2006 - 20:00
WiPe

WiPe

Bon,

dat had ik dus idd. verkeerd begrepen. Maar als ze het voor het huis niet hebben en achter het huis wel, ben ik geneigd te denken dat er iets mis is met de groeiomstandigheden.
Je zal dus moeten controleren of de bodem misschien veridcht is (misschien is alleen de bovenste toplaag losgemaakt en niet de o,ndergrond) of misschie kan het water onvoldoende weg.
zondag 9 juli 2006 - 10:18
karine

Karine

Kan ik dan het mesttekort uitsluiten ?

We hebben tijdens het planten de grond diep omgegraven.

Heb daarnet nog eens gekeken en de grond is toch zeker voldoende nat.
zondag 9 juli 2006 - 15:44
karine

Tekst aangepast

Karine

Geert,

Ik heb vorige week het probleem opgeslost na het lezen van dit artikel in de krant :
Rode taxus sterft af

Kathleen Meert legde vorig jaar haar tuin aan en koos Taxus voor de hagen. ,,Meer dan de helft van de planten verkleurde rood en stierf volledig af. Nochtans lieten we voor het aanplanten de grond verrijken met champignonmest. Wij zijn radeloos, want het herplanten van een nieuwe reeks taxussen gaf geen resultaat.''

Het probleem is wellicht niet te wijten aan voedselgebrek in de bodem. Champignonmest zorgt voor de humus die Taxus op prijs weet te stellen.

Roodverkleuring van Taxus wijst er meestal op dat hij te nat staat. Mogelijk loopt al het regenwater naar de voet van de planten en blijft het daar een tijdje staan voor het de grond indringt. Is dat niet het geval, dan is mogelijk een ondoordringbare, slecht losgemaakte bodem onder de plantkluit de oorzaak. Dat valt makkelijk te controleren als je een of meerdere planten wegneemt.

Roodverkleuring wil niet per se zeggen dat de planten dood zijn. Verhuis ze naar een droge(re) plek in de tuin, verbeter de standplaats en zet ze dan terug.

Lukt het je niet om de afwatering of waterindringing te verbeteren, dan kan je beter kiezen voor een andere plant. Bij de loofgewassen is de keuze groot: veldesdoorn, beuk en haagbeuk hebben bijvoorbeeld beduidend minder last van een vochtige (niet natte) grond. Bij de coniferen zijn Thuja en Chamaecyparis meer geschikt. (MVE)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier juist hetzelfde probleem, maar zou nu opgelost moeten zijn.
Heb een tijdje terug een goot naast de taxussen gegraven van 50 cm diep en daar een drainagebuis in gelegd.Hierop dan kiezels gedaan.
Deze buis gaan naar een soort drainage put die +- 1,50 meter in de grond zit. IK heb alles laten openliggen zodat ik kon volgen wat er gebeurde.
Toen heeft het enkele dagen geregend en de put stond al zo vol met water dat het op natuurlijke wijze niet meer in de grond kon trekken.
Dompelpomp met vlotter ingehangen, en wanneer er nu dagen met veel regen zijn loopt het water mooi naar de put en wordt daar af en toe een weggepomt.

Bij mijn vader staan de taxussen in droge grond(is daar witte zandgrand) en daar groeien de taxussen snel en staan ze heel mooi.(hij heeft ze nog nooit gemest trouwens)
Dus een taxus heeft heel weing water nodig.
Op deze moment kan ik het gras ook nog niet afrijden omdat de ondergrond nog niet hard is van het water, dus water genoeg hier.

Je moet alleen dus overwegen, ofwel de taxussen wegdoen, ofwel een deftige oplossing zoeken zoals ik gedaan heb.
maandag 12 maart 2007 - 10:05
WiPe

WiPe

... of misschie kan het water onvoldoende weg.


Zoals ik vermoedde, blijkbaar ligt de oorzaak effectief bij de groeiomstandigheden.
maandag 12 maart 2007 - 12:51
didinans

Didinans

Ik lees net dit bericht.

Dit gelijkaardig met mijn topic. (Lage Haag)

Taxus kan inderdaad niet tegen nat. Onze haag kwijnt letterlijk weg. De wortels rotten gewoon weg tot er niets overblijft.

Wij gaan deze vervangen door Liguster of Euonymous. Enig probleem: Ligusterplanten zijn overal te groot en Euonymous te duur!!

Groetjes
Nans
zondag 25 maart 2007 - 00:03
WiPe

WiPe

Vraag is eerder of Liguster en zeker Euonymus wel tegen natte voeten kunnen.
zondag 25 maart 2007 - 11:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon