menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese Leilaurier 'Tico' slaat niet aan

Ga naar meest recente reactie

BramB

BramB

Hallo,

Samen met de buurman heb ik in januari 11 portugese leilaurieren var 'tico' in de tuin gezet. Nu (laatste week maart) zien we dat er 2 duidelijk goed zijn aangeslagen, hebben stevig blad en vormen eerste knoppen. De overige 9 zien er niet goed uit en worden steeds kaler.

Begin deze maand werden bij die 9 bomen de bladeren bruin of vielen uit. De een meer dan de ander. Ik heb toen contact gehad met de kweker waar we de bomen hebben gehaald en hij dacht dat ze te weinig water kregen.

Vervolgens heb ik een gietrand om deze bomen gemaakt en ze dagelijks goed water gegeven. We zitten hier op brabantse zandgrond, dus het water zakt snel weg. Wel hebben we bij de aanplant de kluiten in een ruim gat met aarde gezet. Twee weken geleden heb ik ook een handje koemest korrels per boom toegevoegd. De verbruining en bladuitval leek te stoppen, maar nu 3 weken verder lijkt dit toch weer op te spelen. Ook zie ik bij geen van de 9 bomen dat ze opveren en knoppen vormen.

Wat mij opvalt is dat vooral de voeten van de bladeren heel slap uit zien. Ook zijn veel jonge takjes zwart. Daarnaast zie ik bijna geen gele bladeren, maar worden ze vrijwel direct bruin. Bijgevoegd enkele foto's.

Kan iemand mij helpen wat ik verkeerd doe of wat er met deze bomen aan de hand kan zijn?

Alvast hartelijk dank,
Bram

Struiken & Bomen

woensdag 27 maart 2024 - 14:39
BramB

BramB

Foto van de slappe bladvoeten

Struiken & Bomen

woensdag 27 maart 2024 - 14:40
BramB

BramB

En foto van de zwarte jonge takjes

Struiken & Bomen

woensdag 27 maart 2024 - 14:41
Tuinprins

Tuinprins

Kwamen die bomen uit de volle grond of stonden die in pot?

Wat voor vorm hebben die bomen? Leivorm? Hoe groot zijn ze?
woensdag 27 maart 2024 - 15:50
BramB

Tekst aangepast

BramB

De bomen zijn allen leibomen met een stamhoogte van 200 cm en een scherm van 150 x 120 cm. Dus totale hoogte 320. Zie foto.

Ik heb niet gezien of ze uit de grond of pot kwamen, toen we ze bij de kweker haalde stonden ze allemaal los in een rij op kluit met een soort juten net eromheen. Wel viel me op bij het zetten dat de wortels in het net in een gele gond zat, deed me aan mediteraan denken. Ook brokkelde dit vaak sterk af bij het loshalen van het net, waardoor we soms een kluit over hadden van maar 2 vuisten groot (klein betergezegd). Dit leek mij/ons erg weinig en de hoeveelheid wortel leek vrij mager voor zulke grote bomen, maar ik weet niet wat normaal is hiervoor.

Aan de kleine kluit te zien vermoedelijk een pot, maar heb ook eens een afgeknipte hoofdwortels gezien. Ze hebben sowieso een tijdje met de wortels boven de grond gestaan.

Hopelijk schetst dit aanvullend een beter beeld.

Struiken & Bomen

donderdag 28 maart 2024 - 09:24
WiPe

WiPe

Als je een boom plant, kun je de kluit losknippen zodat je de wortelhals goed kan zien. Alleen mag je die jute en draadkuit nooit verwijderen, hoogstens een beetje naar beneden trekken. Als je alles rond de kluit weghaalt, is de kans heel groot dat de kluit helemaal uit mekaar valt en dat je onvoldoende wortels over houdt.Er is ook geen enkele boomkweker die je hergroeigarantie zal geven als je dat doet.

Je kan proberen om de planten alsnog te redden door alle takken weg te knippen. Maar dat is geen garantie dat ze zullen overleven.
donderdag 28 maart 2024 - 09:58
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

In tegenstelling tot WiPe ben ik van mening dat je die draadkluit/lap van de kluit het beste kunt verwijderen. Verkopers raden dat af omdat dan de kluit uit elkaar kan vallen. Echter: dat ijzeren gaas in die draadkluit vergaat niet zo snel als vaak wordt gedacht. Heb al diverse keren van hoveniers gehoord dat na 10 jaar het ijzeren gaas nog niet is vergaan en dat de wortels daar in groeien. Dat het gaas niet 1-2-3 wegroest zie je vooral op wat drogere gronden.
Ook bij gaaslappen waar acryl in zit ben ik er voorstander van om deze te verwijderen.
Indien een plant een goede kluit heeft moet het verwijderen van draadkluit of gaaslap geen invloed hebben op hergroei van boom/struik.


Mijn kijk op bovenstaande Prunus lusitanica's:

Ik heb het vermoeden dat deze bomen uit Italië komen. Er is daar een langer groeiseizoen als in NL. Ze komen zo goed als zeker uit de volle grond. In de volle grond dikt de stam meer en beter als in pot. In pot zie je vaak dat er veel lengte wordt gemaakt maar onvoldoende dikte. Bij bomen is dat ongewenst, zeker bij leibomen.
Bij het uitdoen van de planten hebben de bomen een te kleine kluit gekregen. Enerzijds wil een kweker niet dat al zijn grond verdwijnt in de kluit, anderzijds is een kleinere kluit goedkoper en gemakkelijker in het vervoer.
Verder is het de vraag wanneer deze bomen precies gerooid zijn en hoelang ze bovengronds hebben gestaan.

Wat je op de bovenstaande foto's goed kunt zien is dat er uitdrogingsverschijnselen zijn. M.i. komt dat doordat de boom onvoldoende wortels heeft om de gehele boom van water te voorzien. Een verkoper zal zeggen dat je de vers geplante bomen te weinig water hebt gegeven maar hij vergeet daarbij dat we een extreem natte periode achter de rug hebben waarbij je eigenlijk weinig water hoefde te geven.

Wat nu te doen?
Verhaal halen bij de verkoper heeft volgens mij weinig zin want je krijgt een welles-nietes spel over het water geven na de aanplant.

Het wordt een periode van afwachten. Prunus lusitanica is een sterke plant. De kluit moet nieuwe wortels aanmaken die de bomen van water voorzien. Het kan goed zijn dat er diverse het loodje leggen. Bij de meeste bomen zal er weinig groei zijn maar dat is ook niet erg, het gaat erom dat de wortels zich herstellen. Ook kan het zijn dat er redelijk wat bladeren afsterven en slechts langzaam worden vervangen door nieuwe.
Belangrijk is dat je de bomen bij wat droger weer water geeft bij de kluit. Te nat is overigens ook niet goed want dan kunnen de wortels te lijden hebben (Prunus lusitanica komt uit een klimaat met droge zomers).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 maart 2024 - 11:42
WiPe

WiPe

TP, voor alle duidelijkheid: Ik beweer niet dat je die kluitlap moet laten zitten. Wel dat je die moet losmaken en naar benden trekken. Niet meer opheffen of verplaatsen. maar ik vind het zeker geen goed idee om die daar gewoon rond te laten zitten.
Maar als de kluit uit mekaar valt, sta je ook nergens.
donderdag 28 maart 2024 - 13:07
BramB

BramB

Ontzettend bedankt voor jullie reacties WiPe en Tuinprins!

Jullie verhaal bevestigt het idee dat wij al hadden, maar fijn om het zo uitgebreid en van experts te horen. Ik heb er een hoop van geleerd, voor wellicht een volgende keer.

Voor nu voorlopig maar afwachten dus, de bomen goed verzorgen en zien hoe ze de zomer doorkomen..

Overigens gaf de leverancier aan dat we verkleurend blad het beste kunnen afknippen zodat daar de energie niet naar toe gaat. Nu lees ik online ook dat de boom juist nog voedingsstoffen uit dezebladeren haalt. Wat is jullie advies hiervoor, geel/bruin kleurende bladeren direct verwijderen of laten hangen tot ze vanzelf afvallen?

vrijdag 29 maart 2024 - 16:30
WiPe

WiPe

Bomen halen hun energie uit de fotosynthese. Die gebeurt overwegend in het blad. Wanneer het blad in het najaar verkleurt (niet bij deze groenblijvende bomen) dan wordt de chlorofyl afgebroken en worden de bestanddelen opgeslagen in de houtstralen. Ik veronderstel dat dat ook gebeurt wanneer bij groenblijvende bomen het blad aan het einde van hun levensduur verdrogen en afvallen.

In dit geval vrees ik dat de boom heel snel blad moet afstoten om volledige uitdroging tegen te gaan. Als je dat blad nu weghaalt, vermijdt je dat de bomen nog meer uitdrogen. Er moet hoe dan ook nieuw blad gemaakt worden. en waarschijnlijk zal een aanzienlijk deel van de takken mee afsterven. Als je enkel blad wegknipt en geen takken inkort, bestaat de kans dat een deel ,van de takken nog opnieuw uitschiet.

De boomkweker heeft dus wel gelijk in die zin dat blad weghalen aangewezen is, maar niet om de redenen die hij opgeeft.
zaterdag 30 maart 2024 - 13:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon