menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimmer of haag voor oostelijke muur

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik heb een tuinhuis gebouwd met een gevel van recup stenen, gelijmd stevig etc maar ik zou het graag willen laten overgroeien of ervoor laten staan. Er zitten wel veel ramen in, ik moet het dus goed in de hand kunnen houden. Wingerd en klimop vallen af.

Ik twijfelde voor een haagbeuk, vind het mooi en ik kan het mooi in vorm snoeien, alleen vrees ik dat hij niet mooi vol dicht zal groeien op de oost kant?

Een klimhortensia kan wel tegen de schaduw maar de wortels zouden op termijn schade brengen aan mijn muur?

Pyracantha heb ik al meer dan 20m haag van gezet dus die valt ook al af. Nog andere ideeën voor struiken of klimmers die het goed doen op een oostelijke muur? Bedankt!
zaterdag 19 augustus 2023 - 22:47
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier staat een deeltje van een beukenhaag ook in halfschaduw/schaduw. En op die plaats is die haag inderdaad wat minder vol. Ik probeer door handmatig te snoeien toch de gewenste dichtheid te bereiken.

Wingerd in toom houden vraagt inderdaad de nodige aandacht. Klimop lijkt me minder een probleem. Hondsroos (Rosa canina) zou ook kunnen, als stekels geen bezwaar zijn.

Als haagplant zou je taxus kunnen zetten. Of, als doornen geen bezwaar zijn, een vuurbes.
zaterdag 19 augustus 2023 - 23:38
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt! Ik zie hier in de buurt ook dat beuk het minder doet in schaduw. Klimop vind ik niet lelijk maar na een aantal jaar komen er dikke stammen en slecht voor de muur.

Vuurdoorn heb ik al ettelijke meters van staan, vind het een prachtige plant maar mijn vrouw vindt het teveel worden.

Hondsroos is wel mooi maar moeilijk om tot 3m hoog te krijgen en vormsnoei.

Lastig...

Hulst zou ook mooi zijn maar dan moet ik wel bijzonder veel geduld aan de dag leggen voor het ooit 3m hoog is...gewone hulst of de crenata, geen idee welke het beste zou zijn?

Groeit hier trouwens als onkruid hulst, elk jaar moet ik zaailingen uittrekken in de borders
vrijdag 8 september 2023 - 19:02
leerling

Leerling

Wat vind je van Osmanthus burkwoodii? https://www.tuinadvies.be/plantengids/1622/osmanthus-burkwoodii
Ruikt heerlijk in de lente en wordt goed bezocht door bestuivers.
vrijdag 8 september 2023 - 20:28
Tuinprins

Tuinprins

Op een oostelijke muur heb je doorgaans maar beperkt zon. Osmanthus burkwoodii is een zonaanbidder.

Belangrijk is te weten hoeveel zon er op de genoemde plek komt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 september 2023 - 07:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Klimop is vooral een probleem voor oude uren. Het zal ook een probleem worden als je het tussen kieren van raamkozijnen of dakranden laat kruipen. Zie o.a. https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/is_klimop_hedera_helix_slecht_voor_je_muur
Maar als je het gewoon onderhoudt, kan dat prima isolatie zijn. Hieronder een screenshot van Google maps streetview van een huis in de Drie Eikenstraat in Edegem waar al jaren klimop tegen groeit. Links bovenaan kan je goed zien hoe dik die ondertussen is. De voorkant van het huis is de noordkant.

Osmanthus burkwoodii staat hier tegen een muur op het zuidoosten, dus zal die inderdaad meer zon krijgen.

Struiken & Bomen

zaterdag 9 september 2023 - 12:00
Dany

Dany

Is een klimhortensia ook een mogelijkheid?
zaterdag 9 september 2023 - 12:10
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt voor de tip voor schijnhulst! Ook mooi, vraag me af of hij zo mooi zal bloeien op het oosten?

Klimhortensia was mijn eerste idee maar mijn pa waarschuwde dat het slecht zou zijn voor de muur, wortels die tussen voegen kruipen en dan uitzetten
zaterdag 9 september 2023 - 13:19
Dany

Dany

Klimhortensia was mijn eerste idee maar mijn pa waarschuwde dat het slecht zou zijn voor de muur, wortels die tussen voegen kruipen en dan uitzetten

Ik dacht dat klimop dat deed en niet klimhortensia maar ik kan verkeerd zijn misschien dat de forumleden met meer kennis daar een antwoord op weten.
zaterdag 9 september 2023 - 21:15
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Gisteren bij vrienden geweest die een (oude) klimhortensia hadden staan op een oostelijk gerichte houten omheining, prachtige plant maar de omheining zag wel af, dikke stronken zoals bij klimop, die zich uiteraard vast moeten kunnen hechten dus het moet wel wat schade geven. Opnieuw, geen idee hoe hij het zou doen op een gevel, iemand met ervaring zou altijd handig zijn.

Na nog wat verder te bladeren door mogelijke struiken kwam ik op Camillia uit, camellia x williamsii maar ook andere. Die zou het goed moeten doen in de schaduw en om kunnen gaan met zandgrond, al zal ik wel moeten mulchen maar dat doe ik zowiezo elk jaar met paardenmest. Ik hoop ook dat hij goed zal bloeien met het mindere licht. Mijn tuinhuis is uiteraard rechthoekig, er is dus ook één kant die op het noord-westen ligt, maar dat lijkt mij ook niet 'teveel' zon? Ik vind er alleen bijna niets over, lijkt niet zo populair als haagplant. Als het zou lukken op die standplaats lijkt het me wel leuk om een voorjaarsbloeier erbij te hebbenn ik word er wel enthousiast van!
maandag 11 september 2023 - 15:46
Tuinprins

Tuinprins

Camellia's zijn toch planten voor zon en halfschaduw. Op een zonnige standplaats moeten ze niet te droog staan. Op een zeer schaduwrijke plek zullen ze ijl groeien en nauwelijks bloeien.

Klimhortensia kan prima tegen een muur, zal m.i. weinig schade aan de muur toebrengen. Het probleem met de klimhortensia zijn de hechtwortels. Als je de klimhortensia van een muur verwijderd dan blijven de hechtwortels achter. Deze hechtwortels zijn zeer moeilijk te verwijderen.

Ik denk dat je eerst eens duidelijk moet zien te krijgen hoeveel zon er nu PRECIES tijdens het groeiseizoen (maart - september) op die plek komt. Je kunt wel van alles willen maar als er weinig zon komt dan is de keuze beperkt.


Gegroet, de tuinprins
maandag 11 september 2023 - 17:18
Dany

Dany

Dus als ik het goed begrijp kan ik Hydrangea anomala var. cordifolia en/of Hydrangea anomala petiolaris ssp. 'Semiola' die volgens internet maar 4 meter hoog zouden worden perfect voor altijd tegen een muur op oost zuid oost zetten zonder dat er schade aan de muur komt.
dinsdag 12 september 2023 - 19:38
Dany

Dany

Dus als ik het goed begrijp kan ik Hydrangea anomala var. cordifolia en/of Hydrangea anomala petiolaris ssp. 'Semiola' die volgens internet maar 4 meter hoog zouden worden perfect voor altijd tegen een muur op oost zuid oost zetten zonder dat er schade aan de muur komt.

Kan er dat iemand bevestigen aub?
vrijdag 15 september 2023 - 09:53
leerling

Leerling

Ik heb er geen ervaring mee, dus hopelijk zal iemand anders daarop antwoorden.

Maar als de muur oost-zuid-oost is, kan Osmanthus burkwoodii perfect. Daar staat die bij ons ook.
vrijdag 15 september 2023 - 10:47
Tuinprins

Tuinprins

Aan de muur zelf komt geen schade. Als de plant echter een kier vindt (bijv. langs een kozijn) dan kan die door het gat gaan groeien.

Is het niet mogelijk om een fatsoenlijke foto te plaatsen hier op het forum zodat we een beter idee krijgen van de muur in kwestie?


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 september 2023 - 19:45
Dany

Dany

Tegen de muur staat er nu nog een blauwe regen die ik aan het inkorten ben om later op het jaar volledig weg te doen en ik zou in de plaats graag 2 of 3 klimhortensia's zetten die niet al te groot worden. Er zitten geen ramen of deuren in, het is de scheidingsmuur met de buren hun huis (niet met de tuin). De muur is 3 hoog en 7 lang.

vrijdag 15 september 2023 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon