menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen gaan steeds dood

Ga naar meest recente reactie

WesleyidM

WesleyidM

Hallo, wij hebben reeds drie bomen in 6 jaar tijd op dezelfde plek geplant. De vorige twee bomen zijn overleden ( een sierappel en een Krentenboom). Deze twee zijn overleden met eenzelfde patroon: bladeren gaan verkleuren.

Nadat ik de vorige boom heb verwijderd constateerde ik dat de grond mooi vochtig was, vol met wormen. Wel wat hard, maar dat heb ik destijds ook flink omgewoeld. Dit was in augustus. In november is de nieuwe boom geplant.

We hebben nu dus een laatste poging gedaan. Nu staat er een liquidambar. Ik zie helaas tot mijn schrik weer kleurende bladeren (zie foto's).

De jonge boom hebben we in het voorjaar goed water gegeven en het blad is er goed ingekomen. En de takken zijn ook nog mooi groen als ik met mijn nagel wat kras.

Wat kan ik nu nog doen om de boom te redden? Of zijn een paar bladeren verkleurd geen issue?

Struiken & Bomen

woensdag 2 augustus 2023 - 15:17
WesleyidM

WesleyidM

En een foto van de verkleuring.

Struiken & Bomen

woensdag 2 augustus 2023 - 15:18
Peterplant

Peterplant

Om te beginnen een flinke boomspiegel om de boom maken. Gras is een enorme concurrent voor pas geplante bomen .
Liquidambar wordt trouwens wel te groot voor deze ruimte, of heb je een selectie geplant die slanker blijft? Het lijkt de gewone.
Herfstkleuren komen dit jaar sowieso eerder door het weer dat we hadden en hebben.
Bomen die te diep geplant zijn of bomen die vlak boven een harde storende laag in de grond geplant zijn gaan ook vaak dood.

woensdag 2 augustus 2023 - 16:53
WiPe

WiPe

Controleer de standplaats. Water is belangrijk, maar te veel en de wortels verzuipen. Harde lagen kunnen er voor zorgen dat water niet kan infiltreren en dat de wortels verzuipen.
En lucht is ook belangrijk De bovenste wortels mogen maar net bedekt zijn met grond. Controleer dat eerst een keer, dan kunnen we verder helpen zoeken.
woensdag 2 augustus 2023 - 20:45
leerling

Leerling

Re. "Deze twee zijn overleden met eenzelfde patroon: bladeren gaan verkleuren."
We hebben best heftige jaren gekend. Bladeren die verkleuren en vroeger dan verwacht afvallen zijn voor mij, in zo'n omstandigheden, geen aanwijzing dat een plant gestorven is. Wel dat die plant zich naar best vermogen probeert te handhaven.

Helemaal eens met de andere adviezen: bekijk de standplaats.
donderdag 3 augustus 2023 - 01:03
Tuinprins

Tuinprins

Als je weet dat Liquidambar styraciflua redelijk snel en hoogte van 6 tot 8 meter bereikt en daarna gewoon blijft doorgroeien dan is mijn mening dat Liquidambar niet geschikt is voor aanplant in bovenstaande tuin. De boom om de paar jaar mishandelen (snoeien) om hem in toom te houden is het paard achter de wagen spannen. Bovendien is de nieuwe groei die op sterk gesnoeide takken verschijnt tamelijk gevoelig voor windbreuk.

Die rode verkleuring van het blad is een reactie op het weer, zie ik momenteel bij meer bomen. Arboretum Wespelaar plaatste op hun Facebook pagina een foto van Acer rufinerve die al in herfststemming begint te komen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 augustus 2023 - 08:30
WesleyidM

WesleyidM

Dank voor de snelle reactie mensen! De berichten stellen me enigszins gerust en manen me tot actie. Ik zal de adviezen opvolgen.

De boom zelf vinden we prachtig incl. het mooie bladerdek en de verwachte kleuren in de herfst. We hebben een Liquidambar genomen die relatief klein blijft en extra traag groeit. Dit in overleg met de hovenier. Risico blijft dat de boom mogelijk te groot wordt, maar eenzelfde boom en type is iets verderop in de straat in een veel kleinere tuin geplant. Vanwege de slechte ervaringen met de andere bomen hebben we er ook een genomen die we dus verderop in de straat het ook goed zien doen. Dit is de laatste poging, als deze ook overlijdt, dan kiezen we ervoor om geen boom meer in de tuin te nemen. De tuin is 22 meter lang en 8 meter breed. Mogelijk vertekent de foto het e.e.a. En de tuin ligt op het noorden.
donderdag 3 augustus 2023 - 09:16
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben benieuwd welke Liquidambar cultivar "relatief klein blijft en extra traag groeit". Ziet er voor mij uit als 'Worplesdon' en die groeit net zo hard als de 'gewone' Liquidambar styraciflua.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 augustus 2023 - 12:58
Peterplant

Peterplant

De 'Gumball' groeit traag en blijft klein, wordt meestal op stam geënt. Dat is dit niet.
De 'Slender Silhouette' blijft slanker, maar is het ook niet.
Ben ook benieuwd welke naam de hovenier opgeeft. Deze boom wordt op deze plek in ieder geval veel te groot.
donderdag 3 augustus 2023 - 13:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon