menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenbladluis jonge beuk

Ga naar meest recente reactie

Anvin88

Anvin88

Hi,

Ik heb dit jaar een nieuwe beukenhaag gezet (ongeveer 50 meter) en 10 bossen haagjes ingekuild.
Nu merk ik dat een groot aantal haagjes gekrulde bladeren hebben en niet goed groeien, dat komt door de beukenbladbluis.
Ik ben de haag al langs gegaan met een harde waterstraal, maar die luizen zitten er nog steeds.
Ik zou heel graag willen weten hoe ik dit goed kan bestrijden!

Bij het tuincentrum waar ik de haagjes heb gekocht konden ze geen antwoord geven, die waren zelf aan het Googlen...
Zij zeggen dat de haag daar niet onder lijdt, maar Google zegt wel degelijk dat een jonge haag daar dood aan kan gaan.
Ik kom er niet goed uit omdat de beukenbladluis vaak verward wordt door de wolluis.
dinsdag 6 juni 2023 - 20:58
dries944

Dries944

Best van al met een harde waterstraal langsgaan en dit iedere dag , als je natuurlijke vijanden van de luis ziet zoals lieveheersbeestjes mag je dan stoppen of minderen.
Chemische en biologische middelen doden ook lieveheersbeestjes en hun larven dus best niet gebruiken. Die larven kan je ook kopen en uitzetten op de planten.
dinsdag 6 juni 2023 - 21:22
leerling

Leerling

Je gaat geen natuurlijke vijanden krijgen als je de bladluis constant wegspuit.

Ik heb uit ervaring geleerd dat niets doen de beste optie is.
Zie https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/72687/witte-luizen-op-nieuwe-beukenhaag


dinsdag 6 juni 2023 - 21:50
Anvin88

Anvin88

Dankjulliewel! Vorig jaar had ik hier een lieveheersbeestjes plaag, laten we hopen dit jaar weer want nu kan ik ze goed gebruiken.
woensdag 7 juni 2023 - 13:17
WiPe

WiPe

Lieveheersbeestejesplaag? Wat deden die dan waardoor je dat een plaag vond? Te veel bladluizen eten?
woensdag 7 juni 2023 - 18:41
Anvin88

Anvin88

Nee ze zaten in/bij een rolluik, dus dan zitten er ineens binnen echt heel veel lieveheersbeestjes. Overigens ook bij mijn auto, die kruipen dan zo lekker in de randen van de deur. Laat ze nu maar weer komen
woensdag 7 juni 2023 - 21:17
leerling

Leerling

Dat is typisch gedrag voor het Aziatisch veelkleurig lieveheersbeestje, helaas een invasieve exoot.
https://purews.inbo.be/ws/portalfiles/portal/4729290/Adriaens_etal_2012_NatuurFocus.pdf
woensdag 7 juni 2023 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon