menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thuja smaragd

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Tekst aangepast

Apeldoorn

Onze vijf thuja's smaragd (op verschillende plekken in de tuin) krijgen allemaal bruine gedeelten. Deze gedeelten laten los. Hoe komt dit? Ze zijn heel groen verder, niet te droog of te nat heb ik het idee en ze hebben een beetje coniferenmest gehad. Hoort dit bij het seizoen of is er iets anders aan de hand? Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

dinsdag 4 oktober 2022 - 14:41
Apeldoorn
dinsdag 4 oktober 2022 - 14:41
Apeldoorn
dinsdag 4 oktober 2022 - 14:42
Peterplant

Peterplant

Het is vrij normaal dat bij coniferen het oude, binnenste loof afsterft. Alle oudere coniferen zijn binnenin kaal of bruin.Zolang de buitenkant groen is, is er niets aan de hand.
dinsdag 4 oktober 2022 - 16:29
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Thuja is vatbaar voor verschillende aantastingen die taksterfte veroorzaken. Als vooral de topjes van de takken afsterven dan gaat het bij Thuja veelal om Pestalotiopsis funerea. Dit is een voor de mens onzichtbare schimmel die vooral via snoeiwonden en schade ontstaan door luizen (zuigschade) de plant binnen kan komen. Ook een langdurige natte periode is gunstig voor het optreden van Pestalotiopsis. Vroeger werd aangenomen dat vooral verzwakte Thuja's door Pestalotiopsis werden getroffen maar tegenwoordig zien we het ook regelmatig bij schijnbaar gezonde planten.

Een aantasting door Pestalotiopsis funerea wordt ook wel 'insnoeringsziekte' genoemd omdat er soms insnoeringen op het aangetaste takje zichtbaar zijn. Dit is echter bij Pestalotiopsis funerea lang niet altijd het geval. Na verloop van tijd ontstaan op de aangetaste takjes minuscule vruchtlichaampjes die sporen produceren en zo voor een verdere verspreiding van de aantasting zorgen.

Voor de gewone consument zijn hier geen bestrijdingsmiddelen voor beschikbaar. Wat rest is om alle aangetaste (bruine) takjes weg te snoeien. Hierbij de snoeischaar regelmatig ontsmetten met chloor of spiritus.

Zoals Peterplant hierboven al aangeeft is het normaal dat loof in het binnenste van de conifeer afsterft. Dit komt door lichtgebrek. Heeft een conifeer echter ook aan de buitenkant zichtbare bruine of geelbruine takjes dan is er wat anders aan de hand. Op de eerste foto zie ik dat er ook takjes aan de buitenkant bezig zijn af te sterven dus voor mij een sterke verdenking van Pestalotiopsis funerea.

Zie ook:

https://u.osu.edu/ornamentaldiseasefacts/nursery/pestalotiopsis-tip-blight-and-dieback-of-conifers/941-2/


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 oktober 2022 - 18:22
Apeldoorn

Apeldoorn

Dank allebei! Ik zie op enkele takjes iets zitten, ik heb de foto bijgevoegd. Is te herkennen wat dit is?
Ik heb ondertussen wel een middel gevonden met mandipropamid, tegen phytophthora. Zal dit nog helpen?

Struiken & Bomen

donderdag 6 oktober 2022 - 12:17
Apeldoorn

Apeldoorn

het lijken wel luizen. Of is het een schimmel.

Struiken & Bomen

donderdag 6 oktober 2022 - 12:18
Tuinprins

Tuinprins

Dat middel tegen phytophthora wat jij noemt is tegen Phytophthora infestans bij o.m. aardappelen en tomaten. Coniferen krijgen een totaal andere variant van phytophthora ( o.m. Phytophthora lateralis) waar dat 'aardappelenmiddel' echt niet tegen gaat helpen. Bovendien hebben jouw coniferen zo goed als zeker geen last van phytophthora.

Luizen kunnen taksterfte veroorzaken bij coniferen. Foto is te onduidelijk om te zeggen of die puntjes luizen zijn. Meestal gaan luizen in coniferen gepaard met roetdauw. Luizen produceren namelijk een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Op honingdauw groeit gemakkelijk een zwarte schimmel die we roetdauw noemen. Dat zie ik op bovenstaande onduidelijke foto's niet zo 1-2-3. Misschien eens kijken of je die 'bruine plekjes' kunt dooddrukken of weg wrijven.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 oktober 2022 - 17:56
Apeldoorn

Apeldoorn

dank tuinprins! Ik ga het controleren.
vrijdag 7 oktober 2022 - 07:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon