menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia

Ga naar meest recente reactie

Stevens

Stevens

Heb 3 hortensia's ,1 pluimhortensia in pot 2 boeren waarvan 1 in volle grond . Geen van allen wil bloemen dit jaar, schieten hoog op en maken prachtig blad. Ik gaf gedroogde koemest in het voorjaar. Wat ging er mis dit jaar?
vrijdag 12 augustus 2022 - 15:21
Tuinprins

Tuinprins

Bij de boerenhortensia's zou het kunnen dat late nachtvorst (vorst in maart/april) de hoofdschuldige is. Als het dan een paar graden vriest worden de minuscule bloemknoppen geraakt en dan is er dat jaar geen bloei. Wat dit jaar hierbij nog mee speelt is dat er nauwelijks winterweer is geweest in januari en februari en boerenhortensia's komen dan al vroeg uit de winterrust. Voor planten waarvan de bloemknoppen gevoelig zijn voor late nachtvorst is dat niet slim.

De pluimhortensia is mij een raadsel. Is een gemakkelijke bloeier tenzij die in diepe schaduw staat.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 augustus 2022 - 16:29
Peterplant

Peterplant

Heb je de hortensia's gesnoeid?
Bedenk ook dat gedroogde koemest een hele goede grondverbeteraar is en nauwelijks voedingsstoffen bevat. Op rijke grond is dat geen probleem, op arme grond wel.
Hoeveel handen koemest heb je per plant gegeven?
vrijdag 12 augustus 2022 - 19:46
Stevens

Stevens

Dus volgend jaar zal ik Voedingsmest geven, bedankt.
vrijdag 12 augustus 2022 - 20:42
Tuinprins

Tuinprins

Die pluimhortensia bloeit op eenjarig hout (groei van dit jaar) en kun je ieder voorjaar (maart) stevig terug snoeien zonder dat de bloei daaronder lijdt. Waarom die dan niet bloeit dit jaar is voor mij een raadsel. Hoe lang heb je die pluimhortensia al?

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 augustus 2022 - 09:58
WiPe

WiPe

Het zou ook kunnen dat die te hard bemest is; Planten die te hard bemest worden, gaan sterker groeien en minder bloeien.
zaterdag 13 augustus 2022 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon