menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er met mijn clematis aan de hand?

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Apeldoorn

Bovenop, op de langste delen, maar ook iets verder terug, zijn er allemaal nieuwe uitlopers verdord/dood. De clematis staat in elk geval niet te droog. Het begin van de clematis tot bovenaan is prima. Heeft iemand een idee hoe dit gekomen is en/of wat ik hieraan kan doen?

Struiken & Bomen

zondag 8 mei 2022 - 12:34
Apeldoorn

Apeldoorn

bovenin

Struiken & Bomen

zondag 8 mei 2022 - 12:34
Tuinprins

Tuinprins

Is verwelkingsziekte / verticillium, de meest voorkomende aantasting bij Clematis.

Aangetaste delen weghalen tot in het gezonde hout (niet-aangetaste deel). Verder is er niet zoveel wat je kunt doen. Snoeischaar ontsmetten na dit karweitje!

Verwelkingsziekte zie je vooral bij grootbloemige cultivars die in de zomer bloeien, komt weinig voor bij kleinbloemige soorten die in het voorjaar of nazomer bloeien. Kleinbloemige cultivars zijn er echter niet immuun voor.

Gegroet, de tuinprins
zondag 8 mei 2022 - 12:47
Apeldoorn

Apeldoorn

Hai Tuinprins, ik dacht dat verwelkingsziekte vooral bij het begin zat?
Maar kan het ook alleen aan het uiteinde zitten dus?
Ze zijn wel extra diep geplant....
zondag 8 mei 2022 - 12:49
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte leidt tot verstopping van de watervaten in een plant. Welk deel van de plant afsterft is afhankelijk van waar precies in de plant de verstopping zit. Het deel boven de verstopping krijgt geen of onvoldoende water en sterft af. Het is inderdaad correct dat bij een Clematis de verstopping vaak onderin de plant zit en dus de gehele plant afsterft maar dit hoeft dus niet.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 mei 2022 - 12:54
Apeldoorn

Apeldoorn

de takjes zijn veelal wel groen van binnen, maar alle uitlopers incl een enkele bloem zijn verdord.
zondag 8 mei 2022 - 12:57
Apeldoorn
zondag 8 mei 2022 - 12:57
WiPe

WiPe

Bij Verticillium duurt het een tijdje eer het hout effectief droog is en het groene weefsel onder de bast is afgestorven. Maar de takken laten duidelijk zien dat een deel is afgestorven, ook al is dat nog groen onder de bast.
zondag 8 mei 2022 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon